Monday, July 5, 2010

MaSaK MaSaK BerSaMa CheF ANiS SeNgeT!

HOLA!!!!

Cak! Korang buat apa ujung minggu lepas??? aku cakap je nk golek2 kt umah..tp aku bergolek2 kat dapo.tihihi!! Ada rakyat Malaysia dari Colombo datang Galle ni. So, aku sgt berbesar hati lah menyambut tetamu yg julung2 kali datang ke Galle.

Nak bawak mkn kedai, mmg xdapat laaa..nk makan hape kt Galle ni?? So,smlm aku gunakan seluruh skill masak aku untuk memasak hidangan yg bertajuk...Beriyani GurauSenda di Hari Minggu..haha!

Memperkenalkan, tuan2 dan puan2, chef yg tidak asing lagi di bumi Sri Lanka ini...Chef Anis Senget....Yeaahhh! (kelepok!kelepok!kelopok!)


Hye! Saya Chef Anis Senget!
Hye mama, saya pakai stokin dan selipar beruang comel sambil masak tau..
Saya tak langgar pantang...hihi!


Okey, semalam aku masak beriani daging, kari daging (no,no,no santan), dhal shikin anak pak amin, ayam goreng rempah dan air asam spesel.
Huiii...debar2 nih,org nk datang umah...Kena masak dengan fokus 200%. No more ipoding while cooking! Tapi posing di dapur adalah wajib! Korang abaikan lah keadaan dapur aku tu.Org rajin masak mmg dapur die semak2 skit.wakakakaka!


Tu dah minit2 akhir goreng ayam rempah.Ye,aku mengaku,aku xpandai berlakon candid. Tak boleh tak pandang kamera.Ni sume mak aku punya angkara time aku kecik2 dulu!


Tetamu yg hadir...anak2 sume tgh riang gumbira main kt playroom.

Nampak tak??nampak tak??Sume pinggan licin.Bertambah2 dorang.Nasib baik laa abis segala hidangan aku.Kalo tak rugi je nasik beriani aku masak smpai 6pot.
Dorang puji air asam aku sedap cam kedai Pak Ali mana tah kt Kola Muda..Huiiii!!! marilah kita kembangkan hidung secara berjemaah!


Time ni baru pas belasah desert. Aku just buat creamy cocktail je. Ingat aku rajin nau ke nk puding2 bagai..aku kan lam pantang...hik hik.

Okey,oleh kerana dipuji2 semalam, maka aku dengan murah hati,memberikan resipi air asam tahhape2 aku kt korang.Yg dah pakar memasak pegi main jauh2.Ini untuk org yg selevel selebet dgn aku je.hhaa!

Resipi air asam Chef Anis Senget:
2biji tomato
2 biji bawang besar
6 biji cili padi
semua ni silalah hiris selembut sutera...

Bakar seketul belacan sebesar ibu jari kaki Wesley Sneidjer (xtau laaa..korang google laa cari gambo ibu jari Sneidjer tuh.hhaaha!)
taburkan garam dan gula secukup rasa.
Masukkan air asam jawa (agak2 la skit dia punya kuantiti,setengah cwn pun cukup)
Perah asam limau, sebiji ke 2 biji (tgk saiz limau tu lah,kalo limau nipis korang besar penumbuk hulk hogan,sebelah je dah cukup oi)
Ramas2 dengan penuh perasaan kasih dan sayang.
Okey siap!

p/s: ade org letak kerisik dlm tu,tp i dont like segala coconut2 nih.Lgpun aku still pantang,taknak le mkn berlemak2 kelapa ni.Pening kepala,angin bagai karang.

Okey, selamat mencuba. Air asam ni sesuai jugak makan dgn ikan bakar, uish,ade ikan pari bakar ke kan...best best! Tapi mak aku pesan JANGAN LANGGAR PANTANG...jadi aku berpantang dengan BERSUNGGUH SUNGGUH!

notabulukaki~nampaknya skill memasak aku dah bertambah baik. Terima Kasih lah Sri Lanka...kalo kt malaysia, aku pasti dapur aku mampu masuk majalah Anjung Seri sebab xjejak2 kaki kt dapo tu.muahahahah!

16 comments:

liyana said...

haih..sodap eh. mkn x hengat donia dah cmni..hehe

aNiS tHe BumbleBee said...

liyana~ haahh...makan mcm kene rasuk oo..kihkihkih!

ainiayu said...

huhuhu....ayaq asam.....bestnyer....hadoiiii...mana la nk dpt nasik daging & ayaq asam lg niiii....jenuh dok cari....

aNiS tHe BumbleBee said...

kak ainiayu~ cesss....cari buat apa?buat laa cek...ni bini sapadia laa baloq sgt ni???muahahahaha!

gadis comel said...

gadis comel kembali.. heheh..





posing kt dapoq macam posing kt supermarket.. haha.

lillies said...

cedapnye...!! nak sikit...hehehe...posing pasti punye kan??heheh,,,

R I N I . R A N I said...

tabik spring toink...toink...toink...

mana x sedapnya lauk2 tuh sumer, org yg memasaknya comey lote masuk dapur... tetap maintain gorjes u....hehe....

aNiS tHe BumbleBee said...

gadis comel~hahaa! oo posing kt supermarket itu macam ka??

aNiS tHe BumbleBee said...

lily~ nah..sambut key...tak cukup aku tambah lagik..hik hik hik!

aNiS tHe BumbleBee said...

rinirani~hahaha!gojes dikalangan org2 kt sini je lah...kui kui kui!

Kancilbiru said...

kalau p sri lanka sah sah cari anis..hehehe

aNiS tHe BumbleBee said...

kancilbiru~haaahaa...haa...sila...sila...nnti mai tau...

vivavogue said...

kitorang jugak x sampai2 umah anis...huhuhu

|| NaFiRaa || said...

waahhh.. mabeles!! sampai licin dorang belasah kan~ sedap sungguh tuh~

aNiS tHe BumbleBee said...

kak yani~ tula kan..xsmpai2...time kak yani dtg galle,we all kt msia pulak...

aNiS tHe BumbleBee said...

nafira~hahahaa!sedap ke lapar ke,xtau lah...hihihihi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...