Monday, September 9, 2013

Peristiwa pukul 2 pagi ahad, yang pasti, aku dan speckybee takkan lupakan sampai bila-bila..

Aku tulis ni sebab..aku nak ingatkan diri aku, diri ahli keluarga, diri kawan2, diri semua yang membaca ini. Ini adalah penampaq jepun untuk aku, untuk Speckybee.. Kami nyaris kehilangan Nasuha Hannani, anak malaysia pertama kami, depan mata kami sendiri... Allah...

Aku lahir dalam keluarga yang punyai medical awareness yg agak tinggi, sebab mak aku one of pathology lab staff. Mmg lab tu tempat mainan kami adik beradik tatkala ikut mama on call, atau petang, atau br lepas balik skolah sementara tunggu lunch. Microscope, segala slide semua dh mmg aku kenal sejak umur 4-5tahun. Malah, pernah simpan cita2 untuk jadi medical doc bila dewasa nanti, tp telah dihancurkan oleh kegilaan aku terhadap komputer menyebabkan aku buat keputusan untuk langkah kaki ke skolah teknik. Maksudnya disini, bab2 kesihatan, nama2 ubat, apa2 yg berkaitan hospital kira bukan benda asing bagi  aku. Beza dgn Speckybee yg, it's a big NO WAY untuk jejak kaki ke hospital, bau2 hospital, makan2 ubat. Even jumpa doktor gigi pun menggelupur.Heheh.

Masa kecik, bila demam, xde masalah nk makan ubat. Dikatakan budak pandai kalau dpt mkn ubat sampai habis. Ye, anak2 aku pun sama. Aku sangat bangga bila dpt follow arahan doctor untuk bg anak makan ubat, makan antibiotik, follow the imunization schedule.Bila anak cecah 1 tahun aku pegi inject MMR, aku ckp yeay! dah siap cucuk...pandai anak ibu tak nangis! (sound familiar?you better read after this.)

Kedua anak aku complete vaksin. Bangga? Of course, nak2 pulak yg no 2 tu, touch down je kt malaysia lepas raya 2011, pegi check up, doc ckp, ada vaksin baru, rotavirus and pneumococoal. Kt malaysia ni tak implement lagi. Tp kt singapore dah.Wah, ye ke.ok,boleh lah..Cucuk lah doc anak saya ni. Saya nak yg terbaik. Berapa semua caj? RM 700.Credit card xboleh. Cash saja klinik terima.Haaa? bayar sajalah.. ini yang terbaik untuk anak.

So,aku nk bgtau, background hidup aku mmg dgn ubat dan vaksin. Yg natural2 remedy ni, buat jugak, tapi lagi percaya kt medicine.

Nasuha, anak ketiga kami. Yang pertama lahir di Malaysia..Kulitnya gebu, putih bersih. Badannya berulas2..Sekarang dialah permata hati kami sekeluarga. Kakak2 sangat sayang pada Nasuha. Nasuha kami yang selalu ketawa mengekek2 bila diagah kak long, kak ngah, Nasuha yg selalu bagi senyuman manis masa menyusu ibu, Nasuha yg sangat sangat wangi bila dicium.

8/9/2013.
Nasuha sudah 8bulan. Tapi aku delay imunization dia yg untuk 6bulan untuk mencari lagi kekuatan,untuk study lagi kesan2 imunization. Bukan setakat 1-2 org aku tanya, tapi berpuluh2. Doc, pharmacist, pathologist, aku minta pendapat. Ada yang pro, ada yang tak galakkan vax. 

Dalam kepala aku, okey, fine, mmg semua benda ada adverse effect. Even minyak angin yg biasa2 kita pakai tu, aku pernah baca dia tulis kt situ, 'boleh menyebabkan sawan." So, biasalah. Mmg semua benda akan ada effect. Cuma effect dia tak la seteruk kalau kita tak ambil langkah pencegahan. Itu mmg fahaman aku,dan aku percaya org2 medical yang lain pun ini pehamannya.Vaksin tak halal?Aku tau tu.Malaysia mana ada produce vaccine. Tapi, ustaz aku pernah ckp, kita kena ambil benda yg bawak kemudaratan yg kecil untuk mengelakkan kemudaratan yang besar. 

Lagi pulak, yg anti vax ni tah sapa2. Dia bukan ada certificate dari mana2 medical org. ke, atau kira org2 yang pakar. Selalu aku jumpa, adalah mak bapak yg anak dia yg ada masalah dgn AEFI. Ada tu ada la kut, tp berapa kerat sgt. Most doctor adalah pro vax. Ada pulak aku dgr, doc ni ckp, yg tak nak vax tu bodoh! Ada ke nk serah nyawa anak. Perkara ni aku dah lama bincang dgn Speckybee. Kami jadi 50-50. Aku jumpa vax ni tak elok, dari segi pembacaan. Bukan sikit2 journal yg aku baca. Tp still 50-50 sebab vax ni dh jadi custom hidup kita. Bila aku up, ada yg sound, hoi, just follow the flow lah! Org lain buat xjadi papepunn..ko tak sayang anak ke? Tak vax anak? Ko nak anak ko mati kena penyakit2 tu? Iye jugak. Mak aku, aku, 2org anak aku pegi vax tak jadi apa pun.. Elok jaaa..sihat jaa..gemuk gedempol pulak tu. Merepeklah AEFI.

Ya..aku lupa..tak semua org mampu tanggung kesan2 vaksin dalam badan. Aku lupa, ada manusia yg allergic xleh mkn telur, xleh makan ayam. Aku lupa semua, sebab aku boleh makan apa saja. Aku lupa ada org nasib tak baik mcm aku. Aku lupa. Aku alpa. Bodoh pun ye jugak.

Hari ahad, kami sekeluarga pegi bandar XXXX, hantar washing machine yg rosak. Dh seminggu aku terbongkok2 basuh baju pakai tangan. Penat sgt2. Nak sekalikan cucuk si Nasuha bom2. Sebelum ni ada saja halangan Allah bagi. Kuar lupa bawak buku pink la, org dtg rumah la,kena pergi mana2 lah.

Imunazation utk 6bulan adalah Hep B dos ketiga.Tapi doc klinik tu ckp, dia xde single dose untuk Hep B saja. Yg dia ada yg 3serangkai tu, Hep B, IPV dan DTap. Aku tanya, tak too much ke untuk baby?
Doc ckp, no harm. Lagipun anak aku dah delay 2bulan. Xde mende pun.. ooo..ye ke...terangguk2 aku mcm org bodoh yg xpenah baca journal sains.

Dah cucuk, kami sekeluarga happy2 pegi Tesco, sbb aku teringin sangat nk makan laksa yg Speckybee masak.Beli barang2 untuk sambutan birthday Uyin kt skolah dia jugak. Pestu pegi makan ikan bakar kejap. Sampai rumah dlm pukul 9 mlm lebih kurang, aku mandikan nasuha, dan kemas2 dapur. Siang ikan untuk Speckybee buat laksa esok. Nasuha mcm biasa, mengekek2 gelak. Tak demam takde apa yg pelik langsung malam tu. Semua biasa2 saja. Dh siap2 kemas dapur, baru sedar rupanya dh pukul 12 mlm. Sakit2 badan aku, letih sgt hari tu. Pegang kepala nasuha, ada panas skit. Check tempreture, 36.8c. Nak demam anak aku ni. Ambil kain basah, lap2 kepala dia. Menyusukan dia. Untuk pengetahuan semua, aku dh lebih kepada natural healing kalau anak aku demam, batuk atau selsema. Masa Nasuha umo 5bulan, dia ada demam skit, bwk pegi jumpa doc. Masa tu suhu 38c. Doc ckp nk masukkan ubat bontot. Aku ckp, ok ke? tak de side effect ke? Doc jawab,oo no... ubat bontot lagi selamat dari Paracetamol. Aku mcm...erk? So, maksudnya paracetamol harmful?Tapi aku tolak ubat bontot dan paracetamol yg doc nk bg.The indian doc nampaknya setuju dgn cara aku untuk natural healing. Dia kata lebih baik, sbb demam, dia akan build imune system dalam badan. Buat apa nk stop2 unless kalau terlampau panas.So, aku hanya sponging dan monitor heat dia.Esoknya dah okey mcm biasa.

So, mcm biasa, suhu 37c, aku sponging je. Then suhu turun normal. Aku tepuk2 dia..Aku tertidur.Terjaga pukul 2 pagi, pegang kepala Nasuha dah panas. Aku ambil kain basah yg mmg dah ready siap2 kt tepi aku. Tapi dia diam. Selalunya dia nangis skit kalau kain basah kena kepala dia. Aku heran. Aku basahkan lagi, dia still diam. Aku kejut Speckybee pelan2, ckp anak kita ni mcm nk kena epilepsy. Lepas tu, Nasuha pejam2 mata, dan aku hanya nampak mata putih dia saja. 

Aku bawak lari ke bilik air. Tepuk2 kepala dia dengan air. Adik! adik! aku panggil. Mata hitam dia ke atas, mulut Nasuha berbuih2, kulit dia yg putih gebu bertukar biru. Semua jadi biru. Dia kaku. Allah! anak aku dah tak dak... Allah... allah... Dia macam dah hilang nafas. Betul2 mcm dah x ada. Rupa dia lain sangat. Muka, mulut, seluruh badan dia jadi biru. Tak ada pergerakkan langsung.Badan dia keras kaku. Aku jirus2 badan dia. Aku cuba tenangkan diri. Ingatkan diri. Ini pinjaman Allah. Kalau Allah nk ambil balik, aku kena redha. Ini pinjaman! 

Speckybee suruh aku salin baju. Dia pangku Nasuha.. Dari tingkat atas aku dengar dia panggil, adik.... adik... Allah... Allah... Aku? mcm org bodoh kt atas. Cari baju apa semua xjumpa. Nak nangis pun air mata tak kuar.Aku main saruk je baju tshir dgn suar tido. Dh sampai spital baru sedar spender xpakai. Nasib baik aku pompuan xde benda nk terjulur kuar.heh.

Kt bawah, dah lama tu, baru dengar Nasuha menangis. Ya Allah..masa tu rasa lega sikit. Muka dia dh kembali merah2.. Mcm tiba2 je Allah masukkan balik ruh ke dalam badan dia. Speckybee angkut masuk Uyin dgn Najlaa yg tgh tido dalam kereta. Speckybee pasang emergency signal,bawak kereta selaju2nya. Aku? Still mcm org bodoh. Terdiam, langsung tak boleh menangis.Mujur sgtlah spital 10min je dari umah aku. Sampai ER, Nasuha asyik nangis je.Sejuk, terkejut agaknya.

Admitted ward, duduklah kami 5beranak dlm tu. Dlm pukul 9pagi, doc dtg. Check gitu2, bila aku tanya, ini sbb AEFI, doc deny. Seriously aku tak de mood nk ckp apa dari semalam. Aku pun masih dalam keaadaan trauma. Apa yg aku boleh buat sekarang, adalah untuk buat report kesan adverse effect ni ke pihak BPFK. Bagi sapa2 yg xtau, xpernah dengar pasal GPF, sila-silakanlah mencemar duli baca. Ini dikeluarkan oleh BPFK sendiri. 


Aku tulis ni bukan nk kempen kt korang suruh anti vax. Aku pun xde mood nak argue pasal pro vax, antivax apa semua. Tak payah dok mai bagi link tu, link ni. Link2 tu dh basi aku dh baca berbulan yg lalu.  Anak korang, koranglah buat decision.Aku dulu tak percaya AEFI sbb aku rasa mcm tah2 kebetulan. Aku ni bukan ada title doctor pun kt depan nama aku ni. Takkan nk memandai2 dari doctor. Tapi, bila Nasuha aku, yg sihat, yg kelakar, yg selalu gelak2 tiba2 jadi mcm tu, right away after 12hours kena jab, aku nak kata apa? Kena sampuk dengan hantu Tesco?

AEFI is real! AEFI is haunting me! Wake up people!

Cuma satu, kena ingat, ada org ok, ada org tak ok. Dan, Nasuha aku,adalah salah sorang yg tak ok dgn vax. 

Aku pun kena bantai jugak dgn geng2 anti vax. Marah aku sbb apa pi cucuk anak, sebab apa tak study habih2 pasal vax, sebab apa tu, sebab apa ni. Nk kata aku tak study, aku study. Mmg dari aku duduk SL lg aku kena hapai segala mak nenek medical term utk communicate dgn doc sana.Tak semudah mcm dok msia, pi klinik, jumpa doc bgtau, "dokter, anak saya dok teriak, kembung paaa..cer dokter check tengok?" Aku ni beranak 2 org kt SL.Mcm nk mampus aku nk terangkan kalau anak aku ada masalah apa2 kt doc. Hg pandai tera mana pun English, kalau hg xtau jargon dlm medical ,xguna jugak. 

Tapi taktaulah. Still xpercaya AEFI tu wujud. Sebab aku sihat, anak2 aku 2org pun xpernah jadi mcm ni.Sebab tu aku kata, kejadian ni jadi penampaq jepun kt muka kami laki bini. Geng pro vax mai hampuk aku, geng anti vax pun mai hampuk aku. Tapi aku no hal. Org2 yg mai hampuk aku tu, sebenaqnya sayang kt aku. Aku tau. Semua nk yg the best, betul x? Jangan risau, aku pun sayang kt hampa semua.

Dh jadi mcm ni, semua pakat hantar doa, yg kenal, yg aku xkenal. Allahuakbar... Terima kasih banyak2. Terharu aku. Jadikan kisah aku jadi iktibar. Baca dulu, ambik tau dulu apa benda yg kita nak masukkan dalam badan anak kita. Lepas tu, kita buat istikarah, baru buat decision. Vax bukan benda main2. Tak semudah yg kita dengar, bila jiran tanya, "gi maneeeee? Gi klinik...cucuk anak..." Bukan semudah itu...

Anak aku hampir jadi mayat depan mata aku...Allahurabbi..

Nasuha... kesayangan kami sekeluarga.

 Malam sebelum kejadian ngeri tu, sempat buat lawak lagi.


Admitted.

Mlm smlm, Nasuha dh discharge lepas suhu badan dia diobserve. Tak demam pun. Tiba2 kan benda nk jadi. Kalau dia berhari2 demam tu lainla aku berjaga2. Ini mmg tiba2. Tak tau lah nk ckp apa. Skang ni dia nampak sangat letih..matanya layu saja...Aku harap jgnlah ada apa2 effect pada saraf dia. Ibu minta maaf sayang..semua sebab kekhilafan ibu.


Ini sajalah yg mampu aku tulis. Minta maaf sgt, ada beratus2 pm dlm inbox aku, whatsapp, fb noti yg tak sempat aku jawab... Aku penat sangat2 sekarang ni...Untuk pengetahuan semua, sampai sekarang aku menggigil lagi. Aku still tak boleh nk menangis untuk hilangkan tekanan yg dalam diri aku. Otak aku jadi sebu. Emosi aku mcm malfunction dh. Nk gelak ke, nak menangis ke,aku pun xtau dah yg mana satu.Kaki aku baru aku rasa sakit skang ni. Tah hapa benda aku langgar masa berlari2 mlm kemarin pun aku xtau.Aku cuma harapkan doa yg baik2 untuk keluarga kami. Harapan aku, doa2 yang baik itu kembali pada kamu2 yang baik hati yg sudi mendoakan kami.

Sekian.

120 comments:

Chik Att said...

Alhamdulillah nasuha bam bam dah sihat ...

Siti Noor Aminah said...

sedihnya kak.. sabaq banyak2 la.. bom, sihat cepat2 naaa..

sayang bom!!

Anonymous said...

*hugs sekali lagi*

Takpalah, benda dah nak jadi.
jangan lupa mandikan nasuha dengan Epsom Salt.
kat bahagian files ada cara macam mana nak detox.

pi cari perubatan homopathi.

semalam baca kat OHUB, rasa nak menitik ayaq mata.
ni baca pulak entry ni, menggigil rasa.

jangan lupa filekan repot.
Biaq KKM tau, AEFI ni wujud.
Disebabkan kita tak penah diberitau AEFI tu menatang apa, jadi memang la takdak statistik yang Adverse Effect tu wujud.

*hugs sekali lagi*

[p/s : i le komen kat FB @ CPH]

Rasmuna Mun said...

Innalillah....sabaq na anis...Alhamdulillah bom2 dah discharge...aku pun ketaq, mcm anak aku dah...ish tatau nak kata pa dah...aku doakan anak2 kita sentiasa dilindungi dan dirahmati..ameen..

izzahazfar said...

sis, terus kuat.

semua benda datang bersebab.

semoga nasuha juga kuat ya!

Anonymous said...

Semoga anak akk cht seperti biasa. Menitis airmata sy baca journal akk...

honey bedazzled said...

dia kena febrile seizure, mesti sebab temp naik mendadak. nasihat saya, b agi je paracetamol, insya allah if in the correct dose side effect dia tak ada. jangan biar budak bawah 2 tahun macam tu demam dengan sponging sahaja. u have to monitor temp closely if u decide nak sponging je. but seriously just give paracetamol la. and sumbat bontot tu pun paracetamol juga and ada voltaren.

Home4health said...

semoga puan bertabah dan kuatkan semangat.detox la anak nanti.hilangkan benda asing dalam badan dia.Allah sayang kita semua.

Anonymous said...

Hi..nk tanye ape namd klinik tu..coz i duk g.p n cucuk anak kt private klinik...hrp u dpt bg info...tq so much...

Unknown said...

Alhamdulillah, Nasuha dah beransur sihat. Saya jugak telah membuat keputusan untuk hentikan jab anak kedua selepas timbul adverse effect beberapa jam selepas MMR. Bayangkanlah nurse cakap akan demam selepas 7 hari tp Muhammad saya demam tinggi sampai 40c dalam tempoh beberapa jam, dan demam itu berlanjutan.. Masa tu sy tak tau pun apa tu AEFI, dan semuanya.. Saya yakin dengan keputusan saya dan akan terus belajar lagi, dan lagi dan lagi pasal jab ni.. Insya Allah kita yakin pada Allah dan semua ang Allah cipta untuk manusia berfikir dan manfaatkan... Saya tau mama kuat...

Anonymous said...

Org kata minum air klapa bleh buang bende2 x elok dlm bdn.. klu bleh yg klapa dara lg elok.. mudah2an adik nasuha cpt smbuh..thanx for sharing this..

Health Bites Online said...

Siapa makan cili, tau lah pedasnya. Now the viruses have been killed (hopefully), but the toxins still remain. You need to detox and deal with the fallout. Never, ever take paracetamol after vaccination. It depletes the production of glutathione, which the body uses to remove the heavy metals that you put in her body. But I'm sure you already know that. Keep monitoring her for autism, speech delays, developmental delays, epilepsy, digestive problems, asthma, eczema and new allergies.

Anonymous said...

Alhamdulillah!! Awak ibu yg hebat.tahniah..smg anak2 kita brd di bwh peliharaanNya.aamin..

Anonymous said...

Kadang terlalu pandaipun susah juga contohnya dlm menjwab soalan exam terlalu bnyk pengetahuan menyebbkan jwapan terkeluar dari soalan yg ditanya...rasanya puan ini terlalu mndlm ilmu itulah jadinya ..namun semuanya ada mysibahnya agar puan kini lebih berhati hati .....semua penyakit adalah dr allah dan menyembuhkn juga allah...ubat hnyalah perantaraan sahaja...wallahualam..skadar pandangan

RIZZNA said...

Allah.........

erkkk....naik semput CiM baca n3 mcm CiM pun akut sama berlari....tercungap2 gak nk komen kt sini...

Alhamdulillah nasuhah dah beransur baik. next time hati2 & jgn terlampau berani ikut rasa hati & knowledge sendiri.

CiM ada 2 anak lelaki, nak membesarkan mereka....Allahurabbi, byk dugaannya. yg paling mencabar jiwa anak ke-2 yg koyak lehernya, terpaksa belah sbb ada rongga merbahaya. sampai skang takut terbisu atau taktau membaca atau tak hadam apa yg dimakannya.

Semoga nasuha kembali menceriakan suasana...

Anonymous said...

Saya ada seorang anak buah yang tidak pernah mengambil vaksin semasa kecil.Ini kerana ayahnya antivax. Semasa umurnya 15 tahun die diserang epilepsy yang teruk, berulang setiap beberapa jam dan kekal dgn penyakit tersebut. Menurut doktor, ini adalah kerana tidak pernah mengambil vaksin semasa kecil.Pada pandangan saya, we should have study also percentage AEFI yang berlaku dalam dunia perubatan, Adakah kecil atau besar. Sekiranya hanya 10% kejadian tersebut berlaku, tak sepatutnya come up to the conclusion to be antivax. Wallahualam..

Anonymous said...

I agree with Anonymous 10.00 pm.


aNiS tHe BumbleBee said...

Hello, encik2, cik2 anon sekalian..

Saya xde suruh sapa2 untuk antivax ye. saya suruh jangan jadi tongong macam saya. tongong tu bahasa kedah.bahasa negeri lain sebut bangang.

Saya ni bangang.serah anak bulat2 kt doc.kalau saya pandai,dh lama saya tampal gambar grad UiTM saya pakai selempang, tanda 4flat every sem kt blog ni.

kalau saya pandai,mungkin la title kt dpn nama saya ada doc.

saya ni cuma org kampung,surirumah pulak tu, mak kepada 3org.tapi bila anak dh jadi macam ni,bubuh title YB depan nama pun xdak guna dah.

Baru mai baca 1 posting kt blog saya ni,cewah, judge saya dh.tak kenai maka tak cinta ok.mcmana nk tau berapa persen org kena AEFI kalau xdak org report?saya kena la report sbb ni mmg confirm AEFI.

kalau rasa xbuleh nk tenangkan hati org,jgnla pulak menambah2 kusut org tu.doa yg baik2 saja sudah.

thanks.

aNiS tHe BumbleBee said...

dear anon September 10, 2013 at 8:31 AM:

Bila masa pulak ada vaccine utk cegah epilepsy?

bukan 'we' kena study.'you' tu yg kena study.

Anonymous said...

you go mummy!...hahaha....btw..nak gelak pulak pasal vaccine dan epilepsy tu...itu Dr tu main tangkap muat..dia x boleh nak conclude sebab epilepsy tu..sebab banyak kes causes unknown..dia boleh pusing pulak sebab x vaccine..saya jumpa berpuluh kes kena epilepsy yg fully vax...so?...apa da....nak pusing kot mana?...genetic lah jawapan paling ngam ye dak?...pengetahuan manusia sgt limited...jgn igt apa yg Dr ckp tu semua betul...belambak Dr yg jenis...buat2 pandai tau sebab jaga tittle Dr kat depan tu..malu dgn pesakit...tahu tak...Dr lah paling banyak guna konsep try and error...esp tang ubat..kita guna ini dulu..nanti tak de kesan..tukar yg ni...then yg ni...pesakit tu macam tikus makmal..kalau cerita pasal antibiotik..lagi best..itu benda yg mereka memang khadam tau...kalau vaccine...igt Dr di ajar ke pasal aefi or GDF ke?...ada di suruh baca insert?...nan ado..asyik kena sogok pasal herd immunity dari medical student sampai sudah....bila pesakit datang dgn ilmu lebih sikit..panas ponggong sebab ego...kata peaskit memandai2...Dr..camon lah...esp kat msia ni...rasa diri paling hebat...sebab..org treat depa ni...kadang2 macam tuhan pun ada...''Dr...tolonglah, sembuhkan anak ai, duit ai tak kesah''..apa...Dr tu tuhan?...nauzubillah

pada yg nak vacc..teruskan lah...jgn nak marah2 or condemned those yg dah buat keputusan utk jadi pro choice...beza anda dan mereka adalah...anda ikut flow...dan mereka ikut apa yg mereka baca dan ada yg base on pengalaman macam mummy ni...sebab pro choice takkkan boleh ikut flow...sebab x de flow x vacc...

Alhamdullillah..nasuha dah improve...just teruskan detox dan doa banyak2 mummy...Allah ada...dia Maha penyembuh..yakin tu ye mummy!..

hugs!

My_Aqeelah said...

Saya tak paham komen anon 10pm dan yg menyokongnya at 9.30am
Sayakah yg tongong tu?

Btw Ibu nasuha,semoga anak lekas sembuh.
menitik air mata sy baca post ini.
Say NO to vaccine!!

ezzati said...

ya Allah terkejut aku..Alhamdullilah yg penting Nasuha dah ok. AKu doakan takde pape kejadian dah pas ni..Insyaallah..

Anonymous said...

comel nye dak bombom ni .. geramnye .. acik ade anak lelaki emcem (tibe) huhu

Anonymous said...

if you all think ur so great why dont u spend 6 years in medical school and do 36 hour calls and then talk about adverse effects of vaccination?

Anonymous said...

yes, she had febrile seizure. becoz her mother wants 'natural healing' so natural acts will happen. adverse effects to vaccination will happen immediately after injection, bukan lepas pegi TESCO jalan2. should have given PCM AND done tepid sponging together!

sisanizu said...

thanks a lot for sharing this. i really appreciate it.

Anonymous said...

nak report AEFI konon. do u even know the criteria? everyone lets share this and make this Viral on FB.

Anonymous said...

Im going to report this to Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia becoz ur passing wrong information to the public that could be a possible National Health Threat.

JueOny said...

I nak tanya pendapat jika ada disini yg ada pengalaman. Saya baru beri Dos 1 rotateq untuk cegah rotavirus to my baby yg berusia 5bln 3minggu dan 3 serangkai dlm masa yg sama. Since lewat 3weeks for that shot, so i diminta utk dtg ke klinik sekali lagi ketika umur baby 6mth 2weeks for hepatitis Dos-3. Bila baca post ni, saya mengegil. 1st, lewat 2weeks for hepatitis shot n 2nd rotateq is haram. I mengambil keputusan utk teruskan vaksin for hepatitis Dos 3 shj n nak stop rotateq. No comment needed for hepatitis tu coz im aware of it. Cuma, if i stop rotateq, ada kesan sampingan tak? adakah semua vaksin yg diambil perlu dihabiskan dosnya, jika tidak ada kesan? or its ok to stop halfway cuma vaksin to xcomplete? Plz need help from those yg ada pengalaman dlm beri anak rotateq n stop halfway.

Ammi Sahil said...

salam,

thanks for sharing..i am so concerned about this, since I have a small baby jugak.. and awareness tu kurang.. sbb as u said we ols serah bulat2 to doc.. and when we are arguing abt it.. mcm la kita ni pandai sgt..tp we want the best for our kids kan dear? huhu.. so can we said aefi ni sbb ubat dia kah? the preparation kah? huhuhuhu... dilema..

nita said...

Alhamdulillah...Si Comel Nasuha ok..
Akak doakan agar Nasuha sihat sepenuhnya..Aamiin..


aNiS tHe BumbleBee said...

anon2 tersayang..

kalau blog post simple macam ni pun xbuleh nk hadam,menggelupoq nk p repot apa benda..mcmana hg nk paham benda yg komplikated lagi.

ada x kat sini aku kata jgn vax anak hampa?lantak pi lah anak hampa.hampa vax ka, hampa tak vax ka, aku sekupang pun xdapat.bukan aku ada jual antidot utk vax ka apa.


hang nk pi report,hg pi la report penulis buku,penulis website yg antivax,yg lagi besaq audience dia.aku ni bukan antivax,wahai si bebal.dah sah2 aku cerita background aku.dlm badan aku anak aku 2org tu pon penuh dgn menatam vax tu.

ni aku cerita pengalaman.PENGALAMAN.supaya org jangan jadi tongong mcm aku.baca dulu apa benda nk pi sumbat dlm badan anak hampa.

hg ingat aku nangoi sgt ka?aku baru umoq 18tahun,anak baru sorang ka?

aku harap la,anak hg,keturunan hg xkena.kalau kena,mesti hg ingat kt blog aku ni kan?

Genius Baby On Board said...

Macam2 manusia aku jumpa dalam entry ni. Cthnya :

Ini tak baca habis GPF, tapi sibuk nak komen jugak:
**************

Anonymous said...
yes, she had febrile seizure. becoz her mother wants 'natural healing' so natural acts will happen. adverse effects to vaccination will happen immediately after injection, bukan lepas pegi TESCO jalan2. should have given PCM AND done tepid sponging together!

Yang Ini plak POYO terlebey!
********************

Anonymous said...
if you all think ur so great why dont u spend 6 years in medical school and do 36 hour calls and then talk about adverse effects of vaccination?

September 10, 2013 at 12:06 PM

Dan ini "MACAM BAGUS!" #sarcasm
****************

Anonymous Anonymous said...
Im going to report this to Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia becoz ur passing wrong information to the public that could be a possible National Health Threat.


Dah macam ASTRO plak...MACAM-MACAM ADO! Hahaha ...

Unknown said...

anon ni sentap apsal. macam tuan tanak unvax anak dia. nak report? pi lah report. bukan tuan tanah buat salah. sentap2 jgn dok baca la p baca buku lagi bagus. ni personal experience dia bukan dia kata hampa jgn vax anak hang nnt anak hampa mati. adoi. anon oii.. nak report hang buka nama hang dulu baru ada beran?

Anonymous said...

Hahahah..u GO Mommy Anis!! I love u..mudah2an c baby comel n gebu Nasuha diberikan kesihatan yg baik ole Allah... Aamiiin...Detox baby ya...

Buat anon2 doctor2 yg 'bertauliah' tu.. Hahaha aku tak sanggupla ambil 6years n 300++ hr on call kalau in the end tetap jd bebal serupa org xbelajar n no ethique at all.. Hahahah... Respectla others choice.. Ko nak vacc anak ko just go on la.. Lucu laaa... Kasihan... I can respect org yg bijak pandai tp down to earth n masih sedar dia (dctors)tu hamba Allah yg jg dipinjamkan segala ilmu utk menyedarkan org lain.. Bukan org pandai yg sombong dan ego seolah2 dia Tuhan utk slamatkan nyawa org..

Unknown said...

anon2 ni sentap pasai apa? macam tuan tanah bukan kata jangan vax anak hampa nnt anak hampa mati. dia cerita pengalaman la anon tongong! adeh. kalau nk report pi la report. kalau nak tunjuk hebar=t sangat tunjuk nama sebenar baru hebat. ni takat anon. adeh

aNiS tHe BumbleBee said...

my dear anon September 10, 2013 at 12:09 PM

hg blajaq mana adverse effect jadi immediately lps injection?

hg makan nasik pun,ambik masa 4jam nk digest,pi jamban apa semua tau dak.

Hg baca x GPF yg aku paste link dia kt situ?tu bukan aku tulis na..bukan aku reka na..tu BPFK yg keluaqkan.Kenapa BPFK keluarkan? sebab ada sesetengah org yg dpt AEFI.Depa yg suruh report.sbb nk tau kes2 mcm ni la.Yang hampa ramai2 dok berletiaq kt aku paseipakah?xdak keja?

to all anon2 yg lain,
tolong ckp elok2 skit dgn aku na..org ckp elok dgn aku, aku balas elok.sekali lagi aku ulang,xdak sapa halang hampa pi cucuk anak.peduli apa aku.ni aku cerita pasai anak aku.aku suruh hampa berhati2,blajaq serba skit bab2 ni.sama mcm mak hampa tegur hampa,tengok sama tulang ikan,kalau nk makan ikan,kut2 tercekik.

tapi kalau dah naik sama bangang mcm aku,welcome to the club la aku ucapkan.

Mohd Burhanuddin Othman said...

dlm artikal atas tak sebut apa komen doktor yang check Nasuha ni?

aNiS tHe BumbleBee said...


en.burhan- Doc yg check nasuha mai sekali ja, waktu pagi tu.Doc kata kdg2 mak xperasan anak demam.tiba2 suhu blh meningkat mendadak

lepas tu dia suruh sy terbalikkan saja anak, xpayah basahkan badan dia.masalahnya anak sy dh biru.sy nk terbalikkan dia tunggu sampai bila kah?.

bila tanya ni adverse effect sbb cucuk ke, doc kata, tak.sy bgtau, dose yg patut anak sy terima adalah hep B dose ketiga shj, tp doc yg cucuk tu bg yg serangkai tu.so, doc yg hospital ni ckp, dose xkan pernah lebih, , biasanya kurang.so dia deny ini aefi.

sy yakin anak sy ni xdemam sbb sy 24jam dgn dia.fully bf.so, mmg kerap pegang dan pangku dia.lps injection pun dia ok, until pukul 2pagi tu, tetiba suhu naik mendadak yg buatkan dia kejang.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Wah seronoknya baca komen Anon Tongong yg x abih baca GPF.

Adverse effect vaksin sejurus selepas suntikan? kena sampuk Jin Bangang Pakai Toncet kot si anon ni ya? apa ko ingat vaksinasi ni mcm kene kelar pisau, darah keluar terus? oh bangang abadi sungguh hampa...mmg seswai sngt la Mama Nasuha kata WELCOME TO THE CLUB tu. Itu baru Kelab Bangang. Kelab Anak Kena AEFI hampa tanak daftar nama skali?

Adoi ngan aku2 ckp kedah. aku ore kelate la wei.

Unknown said...

semoga dak nasuha bam bam cepat sembuh..

anak sulung saya pun seizure lepas vaksin. tapi masa tu takde awareness. lebih kurang mcm kes nasuha. mula2 takde apa. tetiba je mata terbalik. sekarang bila kenang balik baru sedar. T_T

Anonymous said...

xfaham kenapa ade yg nak marah blog owner ttg pendirian die. inikan die kongsi pengalaman and die da cakap da xsemua org punya kapasiti yg same dlm penerimaan vax. and die xajak sesiapa pun utk antivax.

SyeSha_Aija161 said...

YUP...DOC GIVE PCM FOR PREVENTION OF FEVER...YG GATAL NK NATURAL HEALING DH KENE DEMAM TGG DGN SAWAN(FEBFILE FIT)..

aNiS tHe BumbleBee said...

Syesha apatah~ sapa gatai? hg mai blog org,ckp tu cermat skit na..

blajaq hormat org sama.

Ana said...

Syesha ni mabuk todi kot.
Gila apa anak baru 37c dh nk sumbat PCM? yg hang ni tau ka berapa degree baru consider demam? tolong jgn tunjukkan kemabukan hang kt sini boleh ka, nampak bongok banyak tau.

Anonymous said...

kalayakan satu hal. adab satu hal. nak differ nak sokong terpulang pada setakat mana kefahaman masing-masing. Cakap tak bertapis ni dah jadi budaya pulak dalam masyarakat Malaysia yang bersopan santun ni.Kita ni selalu keliru, cakap terus terang dengan cakap bahasa longkang tak sama sebenarnya. Setakat nak menyerang nak label orang itu ini..heeee..rentikan la

Anonymous said...

semoga kuat dikuatkan semangat... setiap ibu pasti nakkan yang terbaik utk anaknya..
utk para pembaca lain.. do respect the blog owner... dia tak kondem sapa sapapun.. biarlah dia nak berkongsi kisah hidup dia dgn kita. jgnlah kita pula nak pandai pandai nak mengeruhkan suasana, semasa dia masih lagi merisaukan anaknya...

Anonymous said...

aefi no time limit le dol! ingat dan2 tu ke nak tunjuk efek. bangang abadi. tu lah suh blajo, hang asik kuar masuk labor room tiap taun. mengkuda je kebolehan hang.

Anonymous said...

Sy yakie anon2 mak enon tu doc2 yg ego yg merasakan dirs diorg mcm tuhan ataupun bakal2 doc yg merasakan diorg akan jadi tuhan.. eleh habis belajaq jadi hamba duit, kigha apa dah ngan patient kan..

Mommy be strong, sy mcm awak gak, terpaksa membangangkan diri sbb mak sy nurse.. dialah tukang hantaq anak2 sy pi vax, sbb tau anak dia ni keghaih kepala..tiap kali dia pi, sy doa mcm hantaq anak pi tali gantung ja..takuuutt sangat..

Sy doakan nasuha xda pape la na.. n mintak awak doakan jugak anak2 sy selamat dr aefi.. huhuhuhh

Anonymous said...

Salam, kenapa mesti bergaduh...tuan punya blog niat nk citer pengalaman...semua ketentuan Allah....berpegangla pada ketentuan Nya...klu anti vax ke x anti vax ke klu Allah kta sakit anak itu maka sakitla...janganla dipertikai...ambil @ tidak itu usaha seseorg hamba Allah...selebihnya Allah yang tentukan....sy doakan nasuha sihat seperti biasa...amin.

Anonymous said...

nah sy bg link GPF(Garis Panduan Farmakovigilans dan Keselamatan Vaksin lagi sekali

Dalam GPF ada ckp adverse effect vaksin bermula dari beberapa jam selepas vaksin hingga ke infiniti ( no time limit) ..GPF diterbitkan oleh KKM.KKM ikut WHO.

http://moh.gov.my/images/gallery/Garispanduan/Garispanduan_Farmakovigilans.pdf

Yang ckp adverse effect tu berlaku beberapa jam lepas vaksin , hang dah baca insert vaccine? tau dak vaccine ade byk jenis? ingat pi cucuk tiap2 bulan tu vaccine 1 jenis ka?

Hang tau dak DTP/Dtap utk apa, MMR utk apa? Hep B vax untuk apa?Hib vax untuk apa?itu baru yang routine vac.Semua yang ini pun JAKIM bg kategori harus, bukak HALAL.Yang optional, penumovax,( rotateq/rotarix yang sah2 haram oleh jakim).Syarikat big pharma bijak, semua list AEFI depa listkan kat insert, tapi insert tu doktor pun tak baca ape lagi nurse.Bila parent baca, hangpa kata parent over reacted.Kalau jadi AEFI, big pharma boleh lepas tangan sebab,"we told you already the AEFI can happen but u jab anyway so it is not our fault!",

Jawapan doktor pulak "ini genetik ni...bukan salah vaksin".Wei ini anak aku lah, bukan anak patung, mestilah nak kena hati2 nak cucuk apa2 dlm badan anak.Selagi doktor2 kat Malaysia ni yang bijak pandai tapi otak dalam kotak tak terbuka, memanglah takleh terima AEFI wujub.AEFI tu doktor2 provax kat Malaysia cumalah demam dan bengkak.Baca buku teks beribu2 pages, berpuluh2 buah tak guna, kalau insert vaccine yang sehelai pun tak baca!

See it like this:

1.Orang yang promote vaksin dapat duit.Wlupun hang kije hospital kerajaan, hang nurse ka doktor ka pharmacist ka....hang tak dpt duit atau pun bonus utk promote vaccine....memang hospital kata dpt free vaccine(yang routine) tapi kerajaan dpt free ka?Kerajaan beli vaccine.BELI OK.
yang dapat duit ialah syarikat manufacturer vaksin.Vaksin kosnya rm10-15 je sebotoi, tapi manufacturer hentam sampai RM100-200 sebotoi(1 vial).Sebab tu big pharma kaya.

2.Orang yang unvax tak dapat apa2 pun.Kalau kata nak promote homeopathy pun, biarlah, hidup ni ada pilihan nak pilih perubatan allopathy ka, homeopathy ka...nak vaksin ka tak nak vaksin ka....kenapa allopathy anti sgt dgn homeopathy?like allopathy is the only way utk berubatkah???

Apesai bila bab vaksin je semua jadi jumud? vaccine adalah wajib?tell me undang2 mana hangpa pakai nih? quote undang2 atau akta kalau ada.DG KKM pun cakap vaksin tak wajib dan tak paksa, gi refer FB dia.

Anonymous said...

7
GARISPANDUAN FARMAKOVIGILANS KESELAMATAN VAKSIN DI MALAYSIA
3.
Kesan AEFI Biasa, Minor
3.1.
Reaksi setempat (local reactions)
• Sakit
• Bengkak
• Kemerahan pada tempat suntikan

3.2.Reaksi sistemik
• Demam
• Irritabiliti
• Lemah
• Hilang selera makan

Rujukan: mukasurat 12, Garis Panduan Farmakovigilans dan Keselamatan Vaksin.

http://moh.gov.my/images/gallery/Garispanduan/Garispanduan_Farmakovigilans.pdf

SueZ said...

tq sharing citer akak...cantik nyer nasuha...

Home4health said...

Cik Anis,suruhlah Anon2 sekalian yang komen macam tak ada perasaan tu makan PCM banyak-banyak.Buat semak dalam blog awak je.

Anonymous said...

To puan anon yang kata AEFI berlaku beberapa jam sahaja....nampak sangat hang tak pernah baca insert vaccine mahupun GPF yang KKM sendiri terbitkan....

4.
Kesan AEFI Serius

Occuring within 24 hours of immunization
• Anaphylactoid reaction
(acutehypersensitivityreaction)
• Anaphylaxis
• Persistent(more than 3hours)inconsolable screaming
• Hypotonic hyporesponsive episode (HHE)
• Toxic shock syndrome (TSS)

Occuring within 5 days of immunization
• Severe local reaction
• Sepsis
• Injection site abscess(bacterial/sterile)

Occuring within 15 days of immunization
• Seizures, including febrile seizures(6-12 days formeasles/MMR;0-2days forDTP)
• Encephalopathy (6-12 days for measles/MMR;0-2 days forDTP)


Occuring within 3 months of immunization
• Acute flaccid paralysis (4-30 days for OPV recipient; 4-75days forcontact)
• Brachial neuritis (2-28 days after tetanus containingvaccine)
• Thrombocytopaenia (15-35 days aftermeasles/MMR)

Occuring between 1 and 12 months after BCG immunization
• Lymphadenitis
• Disseminated BCG infection
• Osteitis/Osteomyelitis

No time limit(**BACA NI NO TIME LIMIT!!)
Any death, hospitalization, or other severe and unusual
events that are thought by health workers or the public(or the public okeh, WHO ambil kira pandangan public!)
to be related to immunization

Rujukan: Mukasurat 12, GPF(page 12 if guna PDF), mukasurat 7 kalau baca hardcopynya)

Anonymous said...

utk cik2/encik/puan anon :
sje nk tlg copy paste kt sni sbb saket ht bce sttmnt yg mcm tongong x skola :
dr GPF yg sy bce..

4. Kesan AEFI Serius
Occuring
within 24
hours of
immunization
• Anaphylactoid reaction (acute hypersensitivity reaction)
• Anaphylaxis
• Persistent (more than 3 hours) inconsolable screaming
• Hypotonic hyporesponsive episode (HHE)
• Toxic shock syndrome (TSS)
Occuring
within 5 days of
immunization
• Severe local reaction
• Sepsis
• Injection site abscess (bacterial/ sterile)
Occuring
within 15
days of
immunization
• Seizures, including febrile seizures (6-12 days for
measles/MMR; 0-2 days for DTP)
• Encephalopathy (6-12 days for measles/MMR;
0-2 days for DTP)
Occuring
within 3
months of
immunization
• Acute flaccid paralysis (4-30 days for OPV
recipient; 4-75 days for contact)
• Brachial neuritis (2-28 days after tetanus
containing vaccine)
• Thrombocytopaenia (15-35 days after measles/MMR)
Occuring
between 1 and
12 months
after BCG
immunization
• Lymphadenitis
• Disseminated BCG infection
• Osteitis/ Osteomyelitis
No time limit
Any death, hospitalization, or other severe and unusual
events that are thought by health workers or the public
to be related to immunization

Anonymous said...

sedas. luvs u anon 9.31 AM

naney said...

thanks for sharing this.. sy pun mcm awk 50-50 dl masa nk jab anak yg sulung n 2nd.. so far semua jab delay sbb masih memikir2kan nye.. n kalo demam i agree natural healing is better.. n kami pun seboleh2 xmau bg mkn ubat unless mmg terdesak.

Anonymous said...

hahahaha sape yang tongong sekarang?

cer hang pi google, apa itu informed choice???

mana2 individu unvax tak pernah hasut mana2 parent utk unvax..they will not decide for you..it's your child, u decide yourself...

vaccine ke tak vaccine ke..sakit dan mati itu urusan Allah...

urusan kita?jaga tubuh badan ni sebaiknya...sebab badan kita ni bukan kita yang punya, siapa punya ?Allah yang punya...jadi jgn sebarangan inject itu ini tanpa selidik baik buruk dia...

Anonymous said...

oh yea...to puan anis...kalau boleh spend sedikit duit dan buat immunoglobulin dan antibody test utk bg puas hati :)
kena discuss dgn ur paed...

sy suggest buat Ig test utk check, dalam bdn anak puan sekarang ada IgM ke IgG.kalau IgM, maknanya infection still active(either infection tu natural or active from vaccine)...kena berjaga2..IgM biasanya wujud selama 2 minggu sebelum badan activate IgG.

kalau IgG yang dikesan, means ur daughter dah sembuh dan she already have antibody against the infection.but for that infection shj lah...

Sebenarnya kalau kita nak vaccinate jugak, kita boleh detect level of antibody dlm darah..sebab nak tau vaccine tu berjaya ataupun tidak :) kena spend sedikit RM lah..kat hospital kerajaan tak ada buat ni..tak sempat dan tak de peruntukan...

Erma said...

I DOAKAN NASUHA SIHAT SEPERTI SEDIA KALA. TABAHKAN HATI BYK2KAN BERDOA.

Pada yg komen jika rasa x memberi kesenangan kpd si Ibu, tlg la simpan komen anda, cuba ada rs kemanusian sedikit.

Unknown said...

aku xpernah suke doktor.dr kecik and lebih2 lg skrg lepas ada life-experience-arguing-with-a-doc haha
and yes membaca komen anon2 di atas yg poyos lebih membuatkan aku BENCI.
to anis-bertabahlah,org kalo xkene batang idung sendiri acaner nak nasihat ko suruh buat itu ini kan.kalo anon2-yang-poyos-nak-report-national-threat-tu-konon tu tak kene kat anak die sendirik apekes ko nak nasihat itu ini.yg nasihat konon bg PCM baru x kena,jalan2 tesco sbb tu kene tu aku rase beranak pon belom ahahaha...x pernah makan kfc nak citer kat org ape rase kfc.rileks sudah la ape bende ntah nick maleh aku nak copy.
anis, bertabahlah ok,strive for your child k.

Anonymous said...

Doctor in Latin means "teacher"...

para doktor kerja anda bukan mengubati sahaja dengan kebijakan kurniaan Allah tapi juga untuk educate people..:)

setiap ubat dan chemicals ada pros and cons tapi .....

kenapa bila bab vaksin, yang pro tu dihebah2kan dan yang cons disorok2 jauh2 dalam laci...semua ubat ada adverse effect...

oh heck..vaccine bukan ubat ye dak hahahaha..ubat diberi kepada org sakit..vaccine diberi kepada org sihat pastu dapat lah penyakit kenalah bg UBATgak...hahahahaha...;P BIG PHARMA jugak yang untung otw gi bank! hahahaha

Anonymous said...

orang2 yang komen takdek empathy ni biasanya takde empathy...dan takde life experience regarding life and death.

ko ckp boleh lah,buat itu, buat ini.... cuba jadi kat diri ko..anak biru kejang depan mata, mulut berbuih...nak bg pcm pun tak terfikir dah time tu...

thanks to tuan punya post yang sudi share experience..semoga nasuha bertambah sihat..mommy anis sila pantau development nasuha after this....semoga Allah lindungi nasuha amin...

Anonymous said...

pandangan saya....

para doktor bijak2 belaka tapi sedikit sahaja yang mempunyai empathy...

yes i know u all deal with lots of patient smpi nak makan pun tak sempat, tido pun sekejap cuma....mmg kesian dgr...tapi...kalau dah pilih jadi doktor, kena harungi lah semua ni..jgn duk merungut,u already choose ur life to be a doctor ...tu belum termasuk cerita dulu ade kes doctor ngumpat patient kat FB?ikhlaskan kerja doktor mcm ni? tahu tu mmg urusan dia dgn Allah..tapi tak beretika langsung ngumpat n kutuk patient kat FB...bukan ke confidential ke semua info patient?

Anonymous said...

lagi satu..my experience with doctor..bila sy sebut medical jargon sikit, terus diorg tanya dgn muka sinikal...puan keja kat mana? hospital mana?bidang apa?

why ah?
doctors cannot bear public who understand the medical jargons kah?

safiyyah osman said...

Ioll org kedah jugaaaaaa.... lawak la bila ada ckp aefi bleh jdi lpas 12j... patut jdi awal2..muahahahha..nampak sgt xbca apa tu aefi..ntah2 aefi powwwnnnn xtau...

Semoga nasuha gebu2 comel cpt sembuh.amin.

Anonymous said...

masing2 hebat mengutuk doc... tapi bile sakit nanti carik doc gak kan?

Anonymous said...

anis, bahasa awak kasar sgt, tak sesuai dgn sikap seorg ibu.. cuba berbudi bahasa sikit, walaupun awak tgh hot..

Anonymous said...

btw, temperature 36.8 dan 37 demam? tolol betul lah kau ni

aNiS tHe BumbleBee said...

haa..mai dah anon kesayangan..

bahasa aku berbunyi kasar pada org2 yg kena tempek dgn aku saja.asal org lain xrasa kasar pun?mak kucing, kalau org kacau anak dia, dia cakar x?

Tapi mmg pun org slalu kata org kedah cakap kasaq.tapi hati kami baek.lagi elok dari org yg cakap kasaq,hati pulak busuk.amacam?

aku xdak masalah dgn doktor.family mmbers aku bersepah dlm kkm.kwn2 aku doc overseas pun berderet.aku cuma ada masalah dgn doktor yg bongkak.

btw, xdak modai dah ka? aku nasihatkan, kalau hg ahli perubatan, sila tunjukkan sikap yg high class dan educated skit.malu tau kt makcik propel yg xmengaji 6tahun mcm hg.

Anonymous said...

knp nak tunjuk high class and educated attitude kpd hang yg mulut mcm longkang?

Anonymous said...

btw, yg pasal fever= 36.8 and 37 tu tanak approve pulak? tanak mengaku kebodohan diri sendiri? patutlah jadik housewife je. puihhhhh

mama leen said...

COMEYNYA NASUHA.. ALHAMDULILLAH TAK ADA APA2..

Anonymous said...

kalau family ko bersepah kat KKM knp ko bongok sgt main cucuk je anak ko ape vaccine yg ade? takkan diorg pun tak explain kat ko yg anak ko tu kene febrile seizure, bukan AEFI?? ke diorg pun bebal mcm ko tak tau 37 degree tu bukan fever?

Anonymous said...

kalau nak "natural healing" kene pantau suhu every hour, even 30 mins. kalau dah tak larat and sampai tertido tu jgn lah ambik risiko, bagi je PCM. PCM can act as painkiller too, kesian baby pun sakit jugak lepas cucuk.

aNiS tHe BumbleBee said...

Kehkehkeh.. aku tak rasa apapun hampa nk kata aku tolol ka apa..aku xmengaji 6tahun macam hampa..aku kan surirumah saja.

yg mengaji 6tahun pun maintain bengap,baik lepas SPM menikah,beranak banyak2 saja.kahkahkah.

err...nak aku tampai muka hg kt blog aku kah?buleh iklan free muka selebet hg tu.

Unknown said...

weh dr hayati or nadia whatsoever ko boleh tak jgn menyemak kat page ni. jgan kusutkan masalah tuan tanah. blah skrg jugak. dasar dr htar takde class. adeh

Anonymous said...

awatla ramai sgt yg bg komen negatif pada blog owner ni. semua jns ubat / vaksin mmg ada side effect antara ringan dgn teruk aje. dan yg tak bernasib baik mungkin akan kena yg teruk. I simpati dgn apa yg menimpa anak puan tp yg penting kajian harus dilakukan utk mengenalpasti kadar insiden side effect yg berat2 akibat dari vaksin. kalau kita dah dpt insiden rate tu blh la kita timbal balik berbaloi atau tidak utk ambik vaksin utk anak2 kita....

Anonymous said...

Hahaha..cik anon syg x puas hati...udah2 ka tu..dr dlu smpi skrg lagu tu gak hg...nk kata irg kain kasaq, hg baca blk awat sapa yg kasaq nah...hg salah tembak mangsa la cik anon yg tiba2 meroyan ;)

Anis sabaq nah...

Home4health said...

wah wah ayat doktor dari mana ke itu?ini ka yang educated 6 tahun tu?dalam masa yang sama sempat dia mgaku vaksin tu ada side effect.gud job!!

Educated Housewife said...

Anon2 ni tak pernah geng dengan orang utara kot. Memang la orang utara cakap ribut taufan macam ni.

Oh, tak perlu tunjukkan attitude yang anda berpendidikan tinggi ye doktor? Ni memang doktor low class la ni. Doktor yang betul berjiwa doktor sejati (cewah) takde meroyan sembur-sembur orang dalam blog yang bukan kepunyaan sendiri.

Unknown said...

Doktor skang ada yg kerja x ikhlas kot....itu yg sibuk komen kt blog org sebilang masa. x puas hati kt decision patient, tepek je kt FB. dh kene report, baru menggelupor delete post. wakakakaka....layak kene ludah je doktor mcm ni. spesis x bole pakai. ni sama spesis ngan doktor yg sibuk blogging, tp bila patient pi jumpa kt klinik, x check x pandang muka pun, terus prescribe ubat. woi, tadak orng nk jumpa la doktor haprak yg gila glamer mcm ni. mmg layak sngt kene ludah.

Anonymous said...

Awat doktor cik anon ni belajaq 6 tahun? org lain belajaq doktor 5 tahun jek?

hang fail final exam ka kena repeat semester 1 tahun?

hahahahhahahahahahahahahahaha

habibah sani said...

den respek doc yg rasional dan terbuka je, bukan macam doc2 anon yg perasan bagus ni, kesian.. orang tak hargai ilmu doc syok sendiri ni, itu yg meroyan bagai... insya Allah Nasuha makin sembuh, bolayan je anis komen2 doc meroyan tu... buang masa je layan org gila yg gilakan pujian ni, maklumlah belajar bertahun tahun nak pecah otak, tiba2 ibu2 surirumah lebih bijak buat keputusan dari dorang, itu yg sentap tu.. hahaha, den pun turut sedih bila ilmu doc "SS" tak dihargai... hahahahadoiii

Anonymous said...

Jangan la aku jumpa doktor yang memandang rendah pada orang sampai macam ni. Patient tu surirumah ke, computer programmer ke, menteri ke layan la sama rata. Hal nyawa bukan boleh buat main.

Aisha mimi said...

Adoi la anis..doc tu kta mmr ptt 15bln no..tp kalo xmik pn xpa kot no..aku jd takot plak sbb tringat amni ritu dmm on n off lama sgt sblm cucuk 6bln dan ms dh ok tu, p cucuk la 6bln, lepas smggu tu dmm terok sapai aku bwk dia admit spital..mungkinkah tu aefi jugak

maizatul nadiahn said...

Farhana mansor, kenapa tiba2 nak tuduh dr haryati or me adalah anon? Fyi, ni 2nd time saya bukak blog ni dan dr haryati lagi lah tak pernah bukak pun blog ni. Itupun dapat tau cite ni dari page fb vaccine good & ugly bits tu. And whatever we comment you all boleh stalk kat page dr haryati (ekceli memang saya pun setuju dengan anon diatas yg query 36.9 tu demam ke??? Sorry la mak baby kalau terasa tapi itulah kenyataannya) Tapi kalau nak tuduh kami ni anon, sorry sket la ye. sudah la i perhatikan bahasa ibu-ibu kat sini pun tak mencerminkan seorang ibu, jadi jangan tambahkan dosa memfitnah pulak. Apepun saya doakan baby comel tu sihat. Amin.

Educated Housewife said...

Biasala... Doktor low class macam anon ni mana tau apa sebenarnya vaksin. Diorang cuma diajar vaksin tu penting sangat2, tapi itu ikut buku yang ditulis pada zaman pak kaduk. Journal2 semasa mana ada diorang baca. Educated tapi otak dah beku, dah macam katak bawah tempurung. Tak up to date.

Lepastu nak mengata orang bodoh, konon patutlah jadi housewife. Doktor la bodoh, bagi bibik didik anak, jaga makan minum suami. Saya sebagai seorang yang educated (up sikit kejap ye) memilih untuk mendidik sendiri anak-anak saya kerana saya nak hanya orang yang educated mendidik anak-anak saya. Jangan dipandang rendang mereka yang berstatus housewife ye doktor kerana anda tak kenal siapa sebenarnya mereka. Entah2 taraf anda hanya dicelah gigi mereka sahaja.

Anonymous said...

itu worang sudah takuit muka kena tampal kt blog ni.hahaha!

Anonymous said...

Dr nadiah, maaf iye..cuba baca blk ayat2 provoke dr Pro Vaccine mencerminkn sbg ibubapa or seorg Dr?? Ibu2 sini berbhs cmtu sbb dorg pk si ibu ni mcm x de perasaan. .da terang2 kat atas tu anis taip jelas keadaan sbnr tp napa nak cr psl & ckp mcm2..jgn nk salah ibu2 yg bls blk ayat2 si anon yg bg ayat provoke tu........

Bila si ibu buat report bkn main mengejek lg...

maizatul nadiah said...

anon 9.03pm: tiada apa yg nak takut pun. Just nak point out kat farhana mansor. Tu je. Kalau pn anis nak tempek muka seposen kami and tuduh kami anon pun, tu hak dia. Boleh jadi bahan bukti jugak nanti.

aNiS tHe BumbleBee said...

Maizatul~hurm..sgt besar isu 36.8 tu ye..doc kt CA dgn doc yg I jumpa semalam tak concern sgt pasal 36.8.tp u sgt2 concern.bagus u ni.

okey..mari I terangkan.I mmg 24hours dgn nasuha.dia fully bf.pukul 12a.m I dh nak tido,I menyusu dia.I rasa badan dan kepala dia dedar2.So, I ambik termometer.termometer tu I beli kt Sri Lanka.berzaman dah.Termometer tu pakai unit Fahrenheit.Yg I catit 98.9F.Oleh kerana I surirumah skolah pondok sahaja, jadi I just convert roughly to celcius sajalah.I terus sponging dia.Sebelum tido, I check, suhu dh turun sikit.97.5F.bila turun 97.5,seingat2 I, itu suhu normal sbb kt kertas termometer tu ada tulis, suhu normal untuk armpit 97.5.

Masa tu pun dah pukul 1 lebih.I tertido,then terjaga balik pukul 2a.m dengan kejadian fit tu.

tak sangka pulak jd big deal kt u 36.8 tu.

I rasa cukupla kut berlawan2 ni.I pun tak consult dgn u,jadi I rasa tak ada benda kot u nk query. Doc yg consult I dh terangkan everythin' dan suruh buat report AEFI demi keselamatan nasuha.

Thanks doakan yg baik untuk nasuha ya.

maizatul nadiah said...

puan anis, memang tak patut jadi isu besar pun, sebab 36.8 or 37 degree celcius masih dalam normal range. Tapi benda pertama yg menarik perhatian saya bila baca ur statement ni: "Pegang kepala nasuha, ada panas skit. Check tempreture, 36.8c. Nak demam anak aku ni"

Then, puan sponging baby nasuha. Terus terang, benda first yg saya pikir (dan seperti yg comment saya dlm fb dr haryati) "uis, biar betul mak ni..36.8 pun nak sponging ke?" sebab tu saya query..sebab anyone yg consult dengan saya, of course saya akan explain 36.8 tu acceptable lagi. Mana la saya tau thermometr puan tu beli kat mana, zaman bila.

I pun tak nak lawan2, malam ni baca ur blog sbb nak tau perkembangan nasuha. Tetiba nampak ada orang sebut2 nama lak..eh eh. Tak pasal2 pahala free.

Apepun harap mummy nasuha sentiasa update tentang condition baby ye. GWS

maizatul nadiah said...

to anon @9.29pm: banyak sgt anon anon kat atas nun. Huhu dah diorg provoke dengan bahasa mcm tu, tak payah la kot yang lain nak ikut sama. Stress tuan rumah.

Adlilatun Nur said...

Well said mama

Anonymous said...

Like (xdak butang like,aku tulih like,kira bulih la nooo)

Fadhila said...

Udah udah la tu Dr maizatul nadiah..u pun sama..ckp org u pun sm dok syok mengumpat psl mummy nasuha @ tuan tanah & org lain.
Siap print screen bagai..mcm u sorg je Dr kat msia ni..belajar la trima pendapat org lain if x selari dgn pendapat u...

Cikgu... said...

Sorry Anis you can be well read, you could think you know many things, sadly you don't know much....
Vaksin yg doc tu maksudkan mungkin BCG...which is primarily given to prevent meningococcal infection/ TB Meningitis................which in return can come wt seizure....

the dr might have explained to the pt in lay man's term....hence i think the dr was never wrong at that time, for not many patients are well read/educated as you are!!!!!

So my advise is......memang "ANON sept 10, 8.31am" kena study, sbb dia mungkin doc...tapi walau u study macam mana pun u takkan jadi dr tanpa training / melalui medical school......

If you have a doubt....read about it and discuss with your doctor.....remember doc's do not know everything but given time wt your doubts they will be able to help you.

cikgi said...

Hang merepek apa ni cikgu? dah, pi rait kertas pereksa tuh.

maizatul nadiah said...

Fadhila: i printscreen kat page dr haryati sebab nak tengok siapa yang suka stalk and main fitnah ni. and bila masa plak la i mengumpat sal mummy nasuha. (mungkin you bley stalk page tu and baca balik ayat i elok elok ok) and kalau nak mengumpat, takde nye letak terang2 kat wall. wassap kan hadooo.

[sorry again anis, serabutkan blog u. i ingatkan dah abis.]

Cikgu... said...

Siapa yang merepek???
Saya hanya menerangkan keadaan yang mungkin berlaku, kalau tak reti, cakap tak reti. Jgn memandai,

"If you have a doubt....read about it and discuss with your doctor.....remember doc's do not know everything but given time wt your doubts they will be able to help you."

Ini pun merepek ke......cikgi???

I rasa apa yang i cakap, berkenaan dengan topik....kalau ada bhg yg merepek...tlg tunjukkan!!!

aNiS tHe BumbleBee said...

ok, rilex2...thanks atas buah fikiran cikgu..sy harap sgt ruang komen jadi tempat perbincangan ilmiah, spt ulasan cikgu.

kebiasaannya, begitulah sy lakukan sejak di SL lagi.lepas sy face prob, biasanya sy akan baca dulu, kemudian tanya serta berbincang kepada pihak ketiga iaitu doc, pharmacist, pathologist atau yg berkenaan dgn bidang masalah yg saya hadapi.

abaikan komen cikgi tu, kemungkinan dia hanya budak2 nakal yg suka mengeruhkan keadaan.sy sgt hormati pandangan cikgu itu. :)

Anonymous said...

The “Halalness” of Rotavirus Vaccines

21 December 2012

By Dr Musa Mohd Nordin FRCP, FRCPCH, FAMM
Cyberjaya University College of Medical Sciences (CUCMS)
Pneumonia and diarrhoeal disease are the two top killers of children. UNICEF reports that these two diseases kill more than 2 million children each year. They make up 30% of childhood deaths under the age of 5 worldwide.

In the management of diarrhea, key interventions include; encouraging infant breastfeeding, improving access to clean drinking water, rehydration solution and vaccination.

Funding Pneumococcal Conjugate Vaccines (PCV) and Rotavirus (RV) vaccines could prevent another one million children from dying every year.

In the hierarchy of the priorities of Islamic Jurisprudence (Maqasid as-Shariah); the preservation of life comes only second after the preservation of Deen. Life is a gift from Allah (SWT) and its protection and continuation is of utmost importance and urgency.

The sanctity of human life is emphasized in the Quran as, “…and if anyone saved a life, it would be as if he saved the life of all mankind.” (5:32).

The prophet (may peace be upon Him) related, "We are a people who do not eat until we are hungry. And if we eat, we do not eat to our fill." This
narration among others is the backdrop to a powerful medical maxim “Prevention is better than cure”.

This medical aphorism is further reinforced by the jurisprudence principle; “sadduz zaraik” – closing the doors of destruction.

These back to basics rulings alone are sufficient justification for the permissibility of immunisations to save the lives of innocent children, notwithstanding the issues related to the “halalness” of the vaccines.

The presence of porcine elements in the manufacturing process of the two available RV vaccines namely Rotateq (MSD) and Rotarix (GSK) has triggered some measure of alarm in the Muslim medical fraternity, the Fatwa Councils and by extension the lay public.

This however is not a new issue because it has been addressed by Muslim
physicians, scientists, public health experts and jurists (fuqaha) who are at the cutting edge of vaccinology and child survival strategies.

The Oral Polio Vaccine (OPV) which has led to the virtual global eradication of polio utilizes small, virtually negligible amounts of trypsin derived from porcine origin, to disconnect the contiguous cells in the tissue culture. A similar technology is utilized in the manufacturing process of the RV vaccines.

The European Council of Fatwa & Research in 2003 writes “Out of piety, some
brother Muslim in various parts of the world, particularly in East Asia, have made the fatwa that it is not permissible to administer this vaccine to children, due to the fact that porcine trypsin is used in preparing it.”

They argued as follows:

a) what God forbids is the partaking of pork, and trypsin has nothing to do with pork

b) even if we admit that trypsin is forbidden, the amount used in preparing the vaccine is negligible, if one applies the rule that “when the amount of water exceed 2 qillas, impurities no longer affect it”

c) supposing that trypsin is unclean, it is thoroughly filtered, that it leaves no traces whatsoever in the final vaccine

d) in case the three arguments forwarded are still insufficient, the haram (forbidden) are made permissible in cases of necessity.

In their concluding remarks they emphasized, “The Council urges Muslim leaders and officials at Islamic Centres not to be too strict in such matters that are open to considered opinion and that bring considerable benefits to Muslim children, as long as these matters involve no conflict with any definite text.”

Such is the latitude of rationale and magnanimity of our scholars (fuqaha) unlike some, in addressing the bigger picture of child survival strategies and the advocacy of life saving vaccines.

Anonymous said...

penah jd dkt anak sulung sy... demam after amik vax 1thn 6 bln tu.. ms tu tuhan saja yg tahu perasaan tu mcm mna.. sblm2 ni anak amik vax mmg demam tp x pnh jadi saman.. suhu bdn dia pnh smpi 40 degree tp x pnh jd sawan tp lps amik vax tu suhu demam 38 lbh dh kena sawan. ms tu agak jgk kesan dr vax tp x tau lak bleh report utk di pantau.. n lbh trk after 2 months dia kena semula sawan tu.. berkampung lg dkt hospital. tp syukur skang xde dh.. thanks for the info psl ni.. huhuhu

Anonymous said...

Like this comment

Anonymous said...

Org kutuk bkn semua doc mcm tu,masih wujud doc yang bagus..tp sgt sukar dijumpai sbb kebanyakkan doc rasa diri dia ter best,kalau patient tnya lebih sikit tarik muka,ada juga doc yg amik mudah dgn aduan patient,hat ni yg kena kutuk..tp masih wujud doc yg baik,yg benar2 memikul t/jwb dan amanah yg diberikan,terang dgn baik,bkn just bagi rwtn ikut suka hati jer.. Doc ni manusia juga,cuma ramai yg terjumpa dgn doc yg berlagak mcm tuhan..

Anonymous said...

Hai JuOny..
i am a working mother to 6 kids. I send all my kids to daycare centre. Hence, they prone to get infected by contagious germ/bacteria and so forth. My 4th son had infected with HFMD when he was 1y old. Not only once but three times before he turn 2y old(2010). During that time, infomation about rotavirus and pneumococcal was still limited. My 5th baby had admitted at the hospital due to high fever and bronchiolitis twice when he was 2 and 4mth respectively and infected by dengue subsequent month. Hence, as a mother i really want to protect him from getting infected by harmful disease espc which catchy by air and droplets. My 5th son is the only one vaccinated for pneumococcal and rotavirus as his immunity seems so vulnerable. I must admit that he did missed out one of some of the jab but alhamdulillah, dengan izinNYA dia dah nak masuk 2thn setengah, x pernah kena cirit birit yg teruk. My friend, anaknya kene diarrhoea disertai muntah dan demam panas yg teruk dan admitted di hospital lebih seminggu. She felt so regret sebab x amik jab yg kemungkinan boleh prevent his son from infected by rotavirus. Katanya, kalau dia amik, maybe kurang sikit sakitnya.

Anak saya yang nombor 3, saya cuma bagi jab sampai umur 2 bln saja. Maklumla, orang kasi nasihat kata kalau menyusu badan secara ekslusif x payah kasi vaccine. Saya nyusu hingga umur dia tiga tahun. Umur dia 11bulan cenggitu dia demam panas. 42celcius. Kena sawan walaupun dah buat sponging dan kasi oral pcm. Ya, saya ingat dia dah x bernyawa sebab dah kejang, mata ke atas. Saya lalukan dia di bawah air paip dan bawa ke hospital, doc kasi ubat bontot. Anak pompuan saya ni kena measle 2thn lepas teruk berbanding anak no.4. Siap demam panas dan kena secondary infection dalam mulut. Pakar kanak2 ckp klu dia amik jab yg MMR mungkin x severe sangat. Wallahua'lam..

Saya personally pernah ambil jab chicken pox dan tamiflu. Alhamdulillah walaupun husband kena chicken pox yg teruk, saya hanya kene campak yg kecik. Saya juga x dijangkiti selsema hampir tiga tahun..

Anak ke2 saya meninggal akibat keracunan dalam darah pada usia seminggu. Memang ajal maut ketentuanNYA tapi tidak salah untuk mencuba berusaha. Ya, memang ada orang yg tidak serasi dengan vaksin, tapi bukan vaksin saja malah ubat, makanan, cuaca dan sebagainya. In fact, bagi sesetengah jab, kita dinasihatkan utk cuba berikan telur kepada anak kita utk kesan allerginya. Untuk kesan allergi dan imuniti badan, perlulah kita buat complete blood screening. Kita perlu bersikap lebih terbuka, jgn judgemental dan kita unik/berbeza. Case by case b4 buat kesimpulan. Wallahua'lam.

aNiS tHe BumbleBee said...

Hi mom of 6kids :D

Thank you for sharing your story.Sorry to hear that :(

Mmm..betul..badan kita semua berbeza..Sy fully jab,smpai ke umur 31 ni, xpernah lg kena campak.Adik2 saya,2org,also fully jab,sampai ke tua bangka kena campak,mcm2 jenis campak pulak tu.

As parent,we choose only the best for our children.Salah atau betul,biar Allah tentukan.Wallahu a'lam.

Unknown said...

Terima kasih!...saya baca, saya hayati..sebab masih baca, baca dan study. Saya mohon share cete nih di FB saya..TQ...yer..OHUB pun saya share...semoga bermanfaat..bukan menakutkan tapi bila kena tuh baru kita sedar kan..Go mommy..semoga nasuha lekas sembuh,amin!

Anonymous said...

Salam..trdtik kt ht,dr. Anon 11sept 3:57pm tu buat statement "ank ko tu kne febrile seizure,bkn AEFI"..seriously??suruh bce GPF byk kali pn xmau..
0ccuring within 15days, seizure,including febrile seizure (0-2 days for Dtp)..nasuha kn amik yg 3 serangkai kn..slh satunye Dtap..statemnt pndek dlm GPF pn xleh hadam..cmne leh study 6thun tu..better jgn bzir mse..

Anonymous said...

Normal utk seorg ibu yg sentiase ngn anak,peluk,belek anaknye utk terdetik "36.8,nk dmm ank aku ni"..sbb ibu akn rase yg suhu tu xnormal utk ank dia..i pernah rase centu gak..coz i seorg ibu..ank i jenis " sejuk" klu normal..xde ekon pn,tghr bute,bdnnye mcm duk tmpt berekon..motherly instinct..tu kn tuhan yg bg..go2 mummy nasuha!

Unknown said...

Sejak baca cite nasuha ni br sy teringat, anak sulung sy pernah jd cmni, lps jab 5bln, xdemam tp tiba2 tarik. Bwk pegi hospital, doc ckp apa tau, biasa la budak2 waktu maghrib2 ni...

Sakitnya hati doc bg jwpn mcm tu... dlm bulan puasa kot...

Unknown said...

Bila baca cite nasuha ni br tingat anak sulung sy pernah jd cmtu lps jab 5bln. Xdemam tp tiba2 tarik..

Bwk pegi hospital doc cuma ckp, biasa la ni bdk2 waktu maghrib cmni....

Sakitnya hati dgr jwpn doc tu.... bkn MA or nurse tp doc ya...

Anonymous said...

housewife tu layak utk org bodo sja ka?????????????????????/

Ummi Nur said...

Sis, tetiba tingat masa belajar dulu bla lecturer English tanya apa cita2..Sy jawab, housewife..hehe.Terkezut lecturer tu.Pastu, dia tanya kenapa belajar tinggi2 tapi nak jadi housewife..Tak ingat apa sy jawab, lebih kurang cam ni, housewife juga satu profesion. Tabik spring pada mereka yg sanggup dan berpeluang menjadi housewife sepenuh masa..Proud of them, HIDUP HOUSEWIFE! :))

Liyana said...

allahuakbar kak.... lama sgt x singgah sini... tau2 dah ada no 3.. ya Allah comel sgt nasuha ni...

Anonymous said...

Kelakar pun ada baca komen2 dlm ni. Mcm org nk gaduh pun ada. Emo sgt2 walhal blogger nak share pengalaman dia jer. Apapun kalo nk yg trusted pnya injection pegi klinik ibu & anak kerajaan. Psl klinik swasta kdg2 ngeri pun ada. Lainlah kalo klinik tu mmg khas utk ibu & anak yg kita dah biasa pegi. Apapun syukur pd Allah krna Nasuha selamat..nk kongsi pengalaman kt sini tak brani dah nti kena condemn pulak..haha

Mar Mansor said...

ke sebab terlebih dose ye? sebab saya pernah degnar nurse soal selidik parent ni yang transfer dari penawar ke KK..dia tnaya macam-macam & dia ada cakap banyak tanya sebab takut dose tak sama.nurse cakap lagi, swasta tak sama,ada yang sama.sebab tu tanya banyak. ada swasta yang bagi dose sekian sekian sekali..mungkin macam kes anak puan ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...