Thursday, October 17, 2013

Shaklee bagus sgt ke?

Haha.. ulasan tajuk ni bakal mengundang kontroversi di kalangan ahli2 shaklee sendiri, dan juga yg jual produk2 lain.

Well..seperti yg kwn2 aku sedia maklum, aku agak outspoken. Aku ni ahli Shaklee, tapi ada benda yg tak kena kt mata aku, aku tibai serupa ja.

Dengar sini, Noorhanis Tanius nak bercakap.

Potential customers aku ada yg pm dan whatsapps, tanya aku, berkesan ke Shaklee?

Aku mcm nk tergelak. Aku rasa org2 malaysia makin malas berfikir, ataupun suka take easy benda2 yg dia patut concern.

Mula2 kita kena paham. Shaklee ni salah satu pilihan supplement antara supplement yg berlambak2 di pasaran dan farmasi. Semua produk supplement dalam dunia ni lebih kurang ja fungsinya. Brand je lah yg bezakan harga, dan adalah serba skit penambahan bahan yg membuatkan harga berbeza2. Shaklee ni pulak MLM, (multilevel marketing). So, sapa yg jual,bolehlah dapat skit2 bonus daripada hasil promoting barang tu. Kt farmasi, hg beli, hg bayaq, hg dapat supplement tu saja lah.

Bila dh nama supplement, fungsi dia cuma membantu, pendokong saja usaha2 utama kita. Pemahaman konsep tu yg paling penting.Ok, contoh: NAK KURUS. Kita kena faham, apa penyebab faktor2 kita gemuk, tujuan kenapa kita nak berat badan yg lebih ideal, apa makanan2 penyebab pertambahan lemak di badan.Tu kita kena tau, dan buat study skit. Yg supplement, sebagai bahan pelincir, membantu kita capai matlamat nak kurus kita tu. Ni, hang makan supplement satu tong, pestu hg xbuat apa2 untuk capai matlamat nk kurus tu, mmg badan hg tetaplah menjadi tong, atau bertambah lagi.

So,kena faham, apa fungsi supplement tu. Apa bahan dalam tu yg bantu kita untuk jadi kurus. Ni aku xbercakap pasal shaklee saja. Aku bercakap supplement yg general.Sebab tu, rata2 supplement, dia ada syarat2 dia. Jgn makan tu, jgn minum ni. Padahal semua sama ja. Ikut peraturan.

Overclaim
Seriously aku tak boleh terima dgn geng2 shaklee, geng2 yg jual segala jenis mak nenek supplement atau ubat2, yg overclaim, buat iklan mcm otak tergeliat. Apa benda yg korang merepek ni?

Hanya dengan makan alfalfa, minum ESP, susu badan mencurah2 bak air terjun? Hoi, gila ke? Be realistik lah. Seriously aku rasa ada brain damage dgn org2 yg mcm ni. Nak susu banyak, mesti ada demand dan supply. Kalau kau makan alfalfa sebotol, pestu minum setong ESP setiap hari pun, ko tak nak susukan anak, ko mengeluh2 susu tak nak keluar, kau bebel anak tak nak hisap susu, puting tetek ko tenggelam, dan tah hapa2 lagi alasan yg otak aku tak boleh hadam. Tolongglaaah. Stop it. Pernah dengar, "DIMANA ADA KEMAHUAN, DISITU ADA JALAN" ?

Supplement2 yg kita makan, tak kira lah, shaklee ke, hapa ke, itu cuma pendokong usaha sahaja. Sebagai pencetus rasa. Kadang2 psikologi jugak benda ni pun.Kita tak makan, susu xkuar. Kita makan, wah, susu banyak. Wah, berkesan laa produk ni,kita kata. Betul kan? Otak kita yg set semua benda tu. Supplement, alat2 yg dijual tu adalah asbab dan pencetus sahaja. Yang paling paling penting, USAHA kita.

Ok, itu satu lah. Overclaim produk berlebih2.Jangan lupa, setiap benda dlm dunia ni, ada yg baik, ada yg tak baik. Tugas kita cari yg terbaik untuk diri sendiri.


Marketing
Lagi satu benda, cara marketing yg sangat2 annoying. Terus terang ya, aku cakap, aku nak termuntah dengan cara2 marketing murahan. Aku bagi contoh Shaklee lah, sbb skang ni dh jadi mcm viral dah pulak dlm FB. Dengan overclaim produk, dengan testimonial yg tak masuk akal, dengan ayat2 yg meloyakan. Hello? Jual Shaklee tak payah show off, tunjuk ibu jari buat tanda best depan kereta mahai,umah banglo,tabur duit atas laptop. Ada keta mahai,rumah besar, duit juta2 lam akaun, rilex2 sudah..nk share dgn ahli2 Shaklee yg lain untuk pembakar semangat ke, okey lah. Ini, dh mcm MLM murahan. Ayat2 lenguh jari nk jawab email customer, ayat2 duit bapa juta masuk dlm akaun, add friend dgn semua dlm friendlist aku, PM plak member2 aku promote produk....please laa..Aku sendiri tak pm friendlist aku. Sampaikan ramai kwn2 aku komplen, kejadah apa si polan ni dok pm2 nih? Yang paling tak boleh blah, iklan nenek2, tapi dapat laki muda, pakaian pulak tah hapa2. Byk betul2 iklan merepek2 kt malaysia skang ni. Hey, come on laaaa.

Pernah tgk iklan Volkswagen? Rilex je letak gamba bayang kereta, tagline, "The icon is back."  Simple dan tak menyakitkan hati. Tapi kita tau, barang dia mahal, berkualiti. So, nk yakinkan customer yg brg kita jual tu berkualiti, janganlah bg nampak murah sangat di mata customer.Cheapskate sgtlaa..Anda bukan tengah promote barang, anda sedang menjatuhkan bisnes anda sendiri.

Aku suka iklan2 yg ada byk informasi. Apa ingredients dlm produk tu, hightlight kenapa kita mesti pilih produk tu dari berlambak2 yg ada kt pasaran. At least, kita dpt educate org, customer akan dapat buat study, pilih produk yg dia rasa dia betul2 nak. Jangan lupa, setiap rezeki Allah tentukan. Kalau customer nk order kt kau, dia order. Kalau customer nk order kt org lain pun, apa masalahnya pulak. Dh rezeki org tu. Kita ada la bahagian masing2. Jangan berhenti usaha dah la.

Consultation
Ni lagi satu yg aku menyampah. Banyak dah kejadian berlaku. Akibat diri sendiri yg pemalas dan nak duit senang. Kau jual supplement, tapi kau tak nk study, ko tak nak tanya yg lebih pakar,kau main bedal je consult org. Ujung2 customer kau datang kt aku tanya cara pengambilan supplement tu. Aku xde masalah nk consult org, aku lagi suka, boleh menambahkan ilmu aku. Aku lagi pulun study, lagi pulun tanya org sbb nak tau. Tapi be responsible laa sikit. Kau jual makanan tambahan, kau jual supplement, org tu makan masuk dlm tekak dia, kau ambik ringan. Kalau jadi apa2 kt org tu? Kalau dia ada alegy, atau penyakit2 serius yg tak boleh tolerate dgn ingredients dlm produk kau, mcmana?Ko nak tanggungjawab kah?

Please laaa...Be realistic. Aku selalu ingatkan customer aku, potential customer aku, supplement ni sebagai pembantu. Aku suka consult customer aku, mkn real food, makan benda2 yg berkhasiat, yg kita masak sendiri. Jangan harapkan supplement semata2. Zaman sekarang ni, manusia dh macam tak boleh nk bezakan real food dengan look-alike food product. Kt susu tepung budak2 overclaim ada segala mak nenek vitamin mak jadah apa, so kalau anak2 xmo makan nasik, sayur, protien, xpa, sumbat ja susu tu. Semua ada dah dalam tu. Gila! Kalau mcm tu, semua manusia xpayah makan makanan yg ada dlm dunia ni. Hadap susu tepung tu sudah lah.Harga tak payah sembang la...kaw2 taruk punya.Mengigil aku lalu kt tempat susu tepung kt Tesco tuh.

Berbalik kepada tajuk utama entry ni, iaitu soalan Shaklee bagus sangat ke??

Jawapan aku, tidak. Shaklee, atau apa2 saja produk supplement lain adalah tidak bagus jika korang abaikan benda asas yang paling penting yg patut korang lakukan untuk mencapai matlamat korang semasa pengambilan supplement itu, dan juga cara pengambilan yg salah.

Benda simple, nk kurus, jaga cara pemakanan, bersenam.
Nak susu banyak, rajin2kan susukan anak.
Nak lawa, rajin bersihkan muka, jaga pemakanan.

Semua supplement hanya sebagai PEMBANTU,PENDOKONG, PENCETUS RASA sahaja.

Hey,anis.Tak takutka, nnti hg juai shaklee, org xmau beli dh kt hg, tak laku? Geng2 Shaklee plak stgi mai hantam hang?

Ceh,aku nk takut apa? Aku bukan hidup demi duit semata2. Aku ada banyak lagi sebab untuk hidup. Kalau org xmau beli Shaklee kt aku, aku mati kah? 

Aku akan cuba consult org sebaik2nya, yg mana ada dalam pengetahuan aku.Aku akan tanya org2 yg berkelayakan sebelum consult org.Ni benda makan woi. Bukan benda main2. Aku manusia, dan manusia takkan pernah berhenti belajar selagi hidup. Dan, oleh sebab aku manusialah, aku banyak perasa. Ada benda yg aku setuju ada benda yg aku tak setuju. Aku tulis apa yg ada dalam hati aku.

Take it, or leave it. Life is simple.

96 comments:

Isteri kepada Suami said...

Assalamualaikum..

Sofia sokong sgt dgn apa yg anis tulis..iklan tah ape2..dan sbb iklan2 dan kata2 yg tak realistic tu la sofia tak berminat dgn supplement yg jns MLM..

thx for sharing your opinion :)

regards,
Triplesmiley

abby said...

sokong anis, betul tu..la ni aku tgk byk sgt dah yg promo supplement secara over, sampai dh nampak mcm buat2 punya testimoni pun ada...kadang2 tu ada yg sanggup replace makanan dgn supplement, atau mcm ko ckp tu food-alike punya benda..kelakar pun ada tgk statement overrated mereka2 ni, tapi lantak koranglah, asal bahagia, hahaha.. bab show-off reta-benda tu, mmg standard mlm semua mcm tu ke anis? kadang2 aku x paham ngan marketing strategi ada satu bisnes korset ni, sebenaqnya depa nak meniaga korset ka, nak tunjuk depa kaya dengan join bisnes tu?

Anonymous said...

tahniah..anda sgt berterus terang..saye suke..saya suka...

aNiS tHe BumbleBee said...

Sofia~ wasalam...itulah dia..kerana nila setitik,rosak susu sebelanga..kdg2 rasa menyampah baca iklan dan testimoni yg merepek2 tu.tsk!tsk!

aNiS tHe BumbleBee said...

abby~ hah..setiap mlm ada style dia memasing.yg paling byk skali style show off2 ni.xpaham aku.nk jual produk ke, nk menunjuk2?makin menjadi2 aku tengok.

aku join shaklee sbb aku ada supplement yg aku berkenan nk ambik,dan geng2 dlm group aku tu,selalu buat usrah,ajak buat solat sunat,benda2 positif tu.yg merapik2 ni,seriously,aku tak paham,apa motif dia?kejar duit je kot?

aNiS tHe BumbleBee said...

anon~thanks..sy mmg dah tak tahan sgt dah tgk iklan2 merepek tu.tu yg terkeluar gak nih.hihi.

Hafirdaus said...

aku serius menyampah gila org tag nama aku dlm iklan dia kat fb. dah sekali aku untag pastu tag lagi benda yg sama last2 unfren terus la. Dahla kawan lama, contact pun melalui fb je n bila dia iklan benda2 annoying ni lost contact la lani.Hg tau dak dia tag aku ubat subur shaklee kata aku n laki aku xsubur la kena mkn ubat tu la. Memang menyirapla darah aku. Pepandai kata org subur tak subur, dia bukan tau reason why kami xdk anak lagi sampai la. N reason takdak anak urusan kami laki bini saja, takyah la iklan sampai nak menyakitkan hati org lain. Tak pasai2 lost contact dah la.

Azwani Shaari said...

Haha.. 1st time nak komen..

1. Saya pun ahli shaklee gak... tp sampai skarang mmg x pernah promo beria2 pun ini produk walopun team shaklee advise kononnya sehari mesti updet 5x info pasal shaklee kat fb.. malas makcik nak buat..

2. Bila ada kawan2 esp. yg pregnant tanya nak beli, 1st thing mmg akan tanya, makan real food x? itu yg paling penting.. supplement ni tambahan saje.. kalau mmg morning sickness tahap xleh masuk pape tu, baru la suggest produk apa yg sesuai... nak promo kawkaw mmg x la..

3. Kesian plak pada SID yg dok promo, breakfast amik set ni..... kenyangg.. dinner amik set ni, kenyanggggg.... lunch set ni.... kenyang.... rasa kesian sngt, depa ni lama2 mungkin dah x kan kenai real food.... yg lagi kesian, anak2 umoq setahun dua pun breakfast amik susu + mealshake...kenyang sehat gebu.... pastu topup dgn vitamin c.. lama2 anak pun x kenai nasik, x kenai sayoq, x kenai buah...

4. satu lg strategi depa adalah add kawan baru sebanyak mungkin... yg ni slalunya saya except je friend request, tp bila kat newsfeed kuar ayat promo barang, terus unfriend balik... hahaha

u-nai said...

wah..saya suka, saya suka, sgt terus terang..sokong apa yg anis katakan tu..dah namanye supplement je pon... nak amik xsalah, x amik pon xsalah..yg penting tau pemakanan yg betul

Unknown said...

salam anis.. yup..saya pon mmg naek menyirap je membaca..betol2 macam strategi murahan.. pasal mealshake uh, lagilaa..ada ke patut bagi kat budak? budak eczema ppon bole minum..sedangkan ingredients? isk.. bukan setakat shaklee je..hai o pon same jugak.. mmg last sekali, unfren jela..

aNiS tHe BumbleBee said...

Pidot~khenn...nk iklan,iklan la..tp jagalah adab sama..ni ada yg siap sound2,gemuk la apa la..kejadahan apakah.bajet diri tu sempurna sangat kut.hishh.

aNiS tHe BumbleBee said...

azwani~itulah tu...sampai dah tak boleh beza makanan dgn supplement dah..hadoi laa..kdg2 menyampah tgk.over sgt iklan2 ponnn.

aNiS tHe BumbleBee said...

u-nai~maceh...sy dh xboleh blah dgn penjual2 yg asyik fikir keuntungan je.tah hapa2.

cik_ah82 said...

makcik..tima kaseh sebab apa yg hg tulis ni mmg aku dok rasa..nyampah gila babeng weiii..aku pun makan jugak shaklee tp macam hg kata la yg mana kita bekenan n rasa sesuai kan. kalau aku skip amek pun xjadi apa pun.. ni ada yg mohong ka apa makan alfalfa 3 hari dh nampak kesan dia.grrrr

IbuNaufal said...

Assalam kak..selamat berkenalan.. Bagi saya, penggunaan vitamin bergantung kepada apa yg badan kita perlukan. Macam saya jugak, saya pernah try mcm2 supplement..tak semestinya yang mahal and org kata bagus tu sesuai ngan saya..kdg2 yang murah paling sesuai dgn diri sy. So, bergantung pada penerimaan diri masing2..;-)

Anonymous said...

Salam,agree with you sis...dh name pun supplement (makanan tambahan)...mmg ramai member yg join shaklee n boleh katekn tiap2 hari dok promote shaklee...memule tu ok la nk tgk iklan...tp lama2 tu mcm semak la pulak fb dgn iklan...nk unfriend x sampai hati...yg paling x tahan kalau yg suke dok promote lebih2...exaggerate habis citer...dh2 tu plak...yg x best dok compare2 product shaklee dgn produk lain...kite kene berigt ade jugak member jual produk lain...ape kate member kite plak compare produk die dgn shaklee..kite pun x suke kn...nk suggest supplement pun bukan main recommend je..nk kene consult btol2...set kesuburan la set susu ibu la...1st kene tau dulu ape function every vitamins n minerals terhadap tubuh badan...then org yg kite nk recommend tu betul ke x cukup vitamin tu...kene tau jugak medical history die...kite kene jd pakar jugak...kene korek info...bukan terus terjah....hmm...i'm taking supplements too..tp bukan shaklee...saye siap compare ingredients lg n price each tablet n brape tablet perlu amik sehr...so then br bleh decide which one is worth the price...so buat keputusan sendiri mane lg baik...

Unknown said...

hahaha... good job! tho aku sendiri pon jual supplement MLM, aku selalu ckp kat client/prospect aku, ikot pada keserasian masing2.. lg pon, kalo ko selalu culas makan supplement yg ko beli tu.. camne product tu nak jalan.. jgn dok sedap mulut kate barang tu tak bagos.. mulut ade insurans? piker dulu sebelum berkate2.. terlajak perahu bole berundur.. terlajak kate, c u in court! hehehe..

Unknown said...

Hahha.. Good job babe!

sweet...shushies said...

Btol3...really annoying sometimes...rs kesian pon ada pd promoter yg over sgt tu...mesti pnt dia karang ayat penuh metafora setiap hari..ntah bpe kali post..business strategy katanya...xleh malu kalo nk income juta2...

sweet...shushies said...

Btol3...really annoying sometimes...rs kesian pon ada pd promoter yg over sgt tu...mesti pnt dia karang ayat penuh metafora setiap hari..ntah bpe kali post..business strategy katanya...xleh malu kalo nk income juta2...

Anonymous said...

Kak, saya pun ahli Shaklee. Saya tak faham satu je ngan members Shaklee ni, kata tambah nilai dlm kehidupan org, bantu org, tapi yang dikejarkan, duit.

I mean, rezeki Allah luas kot. Takde rezeki duit, rezeki kesihatan, rezeki bahagia.

Saya kalau promo Shaklee pun yg berkadar je, & pastikan ada info yg bagus. Shaklee bukanlah segala-galanya pun.

:)

lynndamya said...

Salam, wahh..entry ni mmg betul2 ikhlas..i got the point, sbb dh namanya supplement kan, ia berfungsi utk membantu sahaja, sy setuju sgt :) terima kasih sudi buat entry yg mmbuka mata org ramai, sbb sy penat tgk promoter2 brg mcm ni, xhabis2 puji produk masing2 dan yakinkan customer dgn mcm2 janji yg agak mustahil jika hanya dgn membeli supplement mereka..
Congrates for this entry ! :D

iza_hafizah said...

Tak semua yg kita rasa kita tulis dan komen itu betul2. Takut2 ada yg terasa. Apa salahnya bg peluang saja bagi diorg yg nak buat. N yang xnak buat kita unfriend atau diam saja. Harini kita bercakap ttg org tak tau bila Allah buka aib kita org bercakap pula ttg kita. Especially pengedar2 shaklee sepatutnya berada dlm satu organisasi yg sama sokonglah sesama sendiri. Yg mana kluar statement pagi ni makan apa kenyang ptg makan ni.. Mungkin shaklee ni serasi dgn body diorg. Kita yg blum ni tak payahla bersangka negatif.

Adik2, ingat setiap kata2 kita harini menentukan siapa kita akan dtg :)

Yg mana yg baik thanks ye for sharing, yg mana negatif teliti lah dulu sblm buat statement. Jgn ditutup periuk nasi org lain.

Bg pengedar shaklee dan supplement yg terasa dgn post ni, jgn risau Allah kan ada. Percaya pada rezeki Allah. Ini hanya salah satu jalan usaha anda

Goo luck!

aNiS tHe BumbleBee said...

Dear iza_hafizah,
“Tak semua yg kita rasa kita tulis dan komen itu betul2. Takut2 ada yg terasa.”
++Ehem,memang tujuan saya menulis itu adalah sebagai satu bentuk teguran. Kalau ada tulisan saya yg salah,dipersilakan point out kesalahan saya itu, semoga saya boleh sama2 betulkan. Bab takut2 ada yang terasa tu,hanya org dlm kategori yg saya tegur ni saja yg akan terasa. Kategori2nya adalah:

1.MANUSIA YG SUKA PRODUCT OVERCLAIM
Suka sgt claim produk yg anda jual tu produk ajaib.Umpama turun dari langit kekdahnya.Tak ada cacat cela.Makan satu benda, 400 penyakit setel. Kalau begitu,saya cadangkan,apa kata pihak KKM ambik produk2 anda utk supply ke seluruh hospital di Malaysia.Alangkan ubat KKM pun ada byk side effect.huhu.

2.Marketing Murahan
Anda claimed produk anda hebat,tp cara marketing,sgt2 memalukan diri sendiri.Boleh baca sendiri kut iklan2 yg geli2 tu?

3.Bangsa pemalas,nak duit,tapi tak nak buat kerja.
Kerja dlm konteks ini adalah, study,ambik tau tentang produk,buat bacaan tambahan,buat consultation note,bg info2 bagus untuk potential customer.Bukan terima order,pestu hantam je beli bagi, pestu buat bodoo..ujung2 customer tu cari SID yg lain,tanya cara consume,apa yg boleh,apa tak boleh..Bila kita dh consult baik punya,ujung ayat, thanks ye kongsi maklumat..sy dh beli produk tu dekat si fulan,tp dia xbg cara consume pun. Puiii, nah kahak hijauku. Buang masa,buang tenaga org lain.Aniaya org namanya tu.

Saya harap,anda yg tulis komen bab2 terasa ni bukan salah satu dari manusia dari kategori di atas ye.Sebab,bersepah je SID dlm frendlist saya, segala keturunan shaklee saya, xdelah terasa pulak, malah tolong sharekan entry ni sebagai teguran.Saya tak takut org terasa,sbb mmg tujuan saya tulis entry utk dirasa bersama2, saya lagi takut, org yg tersilap consult,pestu customer tu mati akibat consultation kita.Tak rasa bersalah ke?



“Apa salahnya bg peluang saja bagi diorg yg nak buat. N yang xnak buat kita unfriend atau diam saja.”
+++Sorry, sy dah lama diam dan perati jee..Bagi peluang?bagi peluang apa benda?Tipu orang? Aniaya SID yang lain? Bagi peluang apa ni?Kalau takat nk bg peluang promote barang, anytimeee dude...bersepah2 jee penuh newsfeed saya dgn segala mak nenek produk.Takde masalah,org nk cari rezeki.tp please laa..3 kategori kt atas tu tolong perhatikan.Saya juga tak boleh diam,bila tah sapa2 pegi pm semua frenslist saya, bgtau pasal produk,lps tu ckp awak ni gemuk,awak perlu mkn produk saya. Yang tu, awak tak fikir,org tu terasa ke tidak? Direct kt muka org tu awak cakap. Sekurang2nya entry saya bersifat general.yg mkn cili je yg rasa pedas kan,kan?

“Harini kita bercakap ttg org tak tau bila Allah buka aib kita org bercakap pula ttg kita. “
+++Silakan bg ayat saya mengaibkan org? Oh,tegur tu,aibkan lah ye...oo..sekarang rakyat Malaysia dah tak boleh kena tegur eh?Dari PM, menteri2 hingga ke seluruh rakyat jelata, semua tak boleh tegur.Sesentap?

Especially pengedar2 shaklee sepatutnya berada dlm satu organisasi yg sama sokonglah sesama sendiri. Yg mana kluar statement pagi ni makan apa kenyang ptg makan ni.. Mungkin shaklee ni serasi dgn body diorg. Kita yg blum ni tak payahla bersangka negatif.



“Adik2, ingat setiap kata2 kita harini menentukan siapa kita akan dtg :)
Yg mana yg baik thanks ye for sharing, yg mana negatif teliti lah dulu sblm buat statement. Jgn ditutup periuk nasi org lain.
Bg pengedar shaklee dan supplement yg terasa dgn post ni, jgn risau Allah kan ada. Percaya pada rezeki Allah. Ini hanya salah satu jalan usaha anda”

+++Sy tak tau samada anda, Master ke, sifu ke,tok batin ke dalam organisasi Shaklee.Tapi kalau awak org yg berpangkat dalam Shaklee, patutnya awak ambil point2 yg saya bagi ni utk naikkan lagi Shaklee. Dengan adanya parasit2 yg macam saya sebut dlm 3kategori kt atas, anytime je Shaklee boleh gedebuk2 jatuh tergolek.Sebab dulu2, Shaklee nampak mahal, tp sekarang, alahai..murah sangat..mcm produk kedai jamu jee..

“Goo luck!”
+++Awak tengah halau nasib baik ke apa ni?

dieyna said...

Sy pun sid.. dan sy mmg tekankan pd group bwh sy jgn overclaim produk shaklee ni.. sebabnya ianya bukan ubat ajaib yg leh sembuhkan apa2 penyakit pun.. sy suka artikel awak... ramai sid menjual tanpa consult pelanggannya sebaiknya... bgi saya itu satu tindakan xberetika.. apa2 pun.. terima kasih.. ada point awak yg leh digunakan untuk anak2 shaklee sy... thanks

Anonymous said...

Salam.
Setuju dengan apa yang Anis tulis ni. Saya pun join SID jg. Tujuan asal lebih kepada untuk makan sendiri. Kalau ada kengkawan nak beli..Alhamdulillah.
Sehari sekali saya akan update status tentang produk tp setakat ni tak de lah melebih2. Mula2 dulu....ada juga up status tentang testimoni. Tapi lama2 terasa macam tak kena je. Ye lah, penerimaan badan kita bukannya sama dengan orang lain. Takut nanti..org yang beli tak dapat apa yang diorang harapkan. Pernah juga terkena...tanya macam-macam pasal produk...alih2 bg tau dah beli kat orang lain. sentap juga. Paling menyampah bila kena tag dengan SID lain pasal produk yang diorang jual. Kalau ada sepuluh gambar...sepuluh gambar lah kena tag...habis penuh newsfeed.
Jenis2 macam ni suka masuk tak bagi salam. Solutionnya sy unfriend je.

umi said...

Suke nak tanbah ini:

Walau sehebat manapun makanan tambahan yang kita ambil, pokoknya tetap berbalik kepada amalan pemakanan Nabi, yang mana Nabi pernah menyebut perut adalah tempat bermula pelbagai penyakit. Hakikatnya, amalan mengawal tabiat pemakanan selepas jatuh sakit adalah tindakan salah. Kita patut mengawal pemakanan seawal usia, bukan apabila memasuki fasa 40-an.

Tabiat pemakanan yang boleh diteladani ialah mengikut sunah Rasulullah S.A.W.
“... makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan...”
(Surah al-A’raf, ayat 31).

umi said...

Suke nak tambah ini sebagai sharing bersama:

Walau sehebat manapun makanan tambahan yang kita ambil, pokoknya tetap berbalik kepada amalan pemakanan Nabi, yang mana Nabi pernah menyebut perut adalah tempat bermula pelbagai penyakit. Hakikatnya, amalan mengawal tabiat pemakanan selepas jatuh sakit adalah tindakan salah. Kita patut mengawal pemakanan seawal usia, bukan apabila memasuki fasa 40-an.

Tabiat pemakanan yang boleh diteladani ialah mengikut sunah Rasulullah S.A.W.
“... makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan...”
(Surah al-A’raf, ayat 31).

Anonymous said...

Ada lagi satu ayat yang saya tak boleh tahan sis seorang hamba Allah yang berkecimpung dalam shaklee kata dapat gaji dari shaklee lebih besar dari menteri... ada unsur riak tu.

Ainul Mustafa said...

betul la jgn over claim. tp ada ke yg jual shaklee tunjuk kereta, rumah besar tu? tak perasan pulak

Unknown said...

Sebenarnya kalu awak dah set minda minum air suam boleh buat muka awak x kering dan cergas..maka ia akan jadilah..sama mcm supplement yg lain!!

Anonymous said...

Puji admin kerana berani ketengahkan isu ini. Dan setuju juga dgn iza_hafizah atas teguran@ komen anda. Bahasa budaya bngsa anis.. Iza_hafizah sgt berhemah dlm mengatur bicara komen.. Maka tunjukkan kebijaksanaan bahasa anda dlm bertutur.. Topik yg diketenghkn adalah betul tp mungkin cara penyampaian isi agak kasar... "biarlah kasar.. Ini rialiti,". Islam itu indah dan lembut... Niat tak menghalalkan cara..

Anonymous said...

Eeee.. takutnyaa.. macam guru besar laa.. hahahaha...

Anonymous said...

Kalau betul u dah habis khatam baca history dan product knowledge Shaklee, u takkan kata semua suplemen SAMA sahaja. U ni tunjuk baik la sangat.. orang dapat bonus juta2, suka hati dia la nak show off ke apa.. kalau u rasa tak baik buat gitu, u jangan buat. Kalau u rasa nak sangat menegur kesilapan orang, gi lah direct pm kat orang tu. Tak payah nak buat entri ala2 ustazah dalam blog u ni. Macam la u perfect sangat.. padahal dalam hati tu dengki gak tengok sid lain bonus juta2. Kesian.. gerenti u takkan approve komen ni. Hahahahaha...

aNiS tHe BumbleBee said...

This is my territory and this is my style..

I feel sorry coz my words sound really harsh.Tak kenal maka tak cinta..Peace yo. :D

aNiS tHe BumbleBee said...

Dear anon February 21, 2014 at 6:12 PM,
Of course I'll publish your comment.Everybody know who you are.Hanya org2 yg butthurt je yg akan komen mcm tu.haha.

well,hidup tak perlu ada juta2.Just live your life at the simple way.And,yeah, are you talking to the mirror?haha again.

Anonymous said...

Rasanya yg kejar duit semata tu yg mmg brain damage. Gile ke ape kata dgn esp n alfalfa susu mencurah??? Aku pun ahli shaklee. Takde la budaya tag dlm iklan bisnes aku. Takde la aku nak iklan testi overclaim. Mentor mana yg ajar cmtu? Tp terus terang sy kata, tulisan saudari ni ada benarnya. Tp tak semua ahli shaklee mcm tu. Kerna orang gila kejar duit n title lah ahli2 shaklee yg baik jg jadi mangsa cemuhan. Mohon saudari tarik balik kutukan tu. Betul ke saudari ni ahli shaklee jg?? Mesti ahli shaklee yg tak berapa nak ikhlas kan. Pasai tu dengki nak mampus. Sapa kata supplement shaklee ni sama dgn supplement lain yg ada d pasaran? Saudari pernah tak ikut BOM, pernah tak join bengkel nutrisi? Pernah tak hadir dlm new distributor training? Mentor mana saudari join ni? Dah habis baca tak segala info dlm member kit? Klu betul saudari ni member, apa ID no saudari?? Mai aku nak tengok under siapa tak ajar anak baik2.

Sekian dari aku yang tersakiti. Semoga insaf.
From : Anak2 bahagia dari mama shaklee yg penyayang.

aNiS tHe BumbleBee said...

Anon February 21, 2014 at 6:42 PM~ Sila baca menggunakan akal fikiran.Kalau anda tidak termasuk dlm kategori di atas,tak payah susah2 nk butthurt.buat sakit darah tinggi je nanti.

Anonymous said...

Rasanya saudari ni yg kena guna akal fikiran. Setiap kata saudari menggambarkan peribadi yg tak baik. Dah nama pun macam dah tak betul. Mcm sewel jer. Saudari ni meroyan ke apa? Takut nak tayang ID ? Saudari ni tak dapat didikan dari mentor ke? Terabai? Terbiar?? Senang jer, takyah nak aktif setahun. Bila membership tu dah expires mai la join kat kite. Confem saudari bahagia taknak meroyan.

From : anak2 bahagia dari mama shaklee yang penyayang.

Anonymous said...

tak ckup duit nak closing ke bumble?dah nak closing nie.

Anonymous said...

x approval ye bumble malu ekkk?

Anonymous said...

Assalam...sy bru tbaca entry nie....jika fikir logik..mmg btl ape y anis ckp....sy juga pengguna shaklee..klu org tnya "da kurus ker"...hakikatnya...xkurus xpe asalkan sihat...sekurang2 nya kita bantu tubuh kita....nk kurus kne ada inisiatif..bkn mkn suppliment then tggu trun bkg2...mmg xlogik....n klu ada..n bila share dgn kwn2...sy cma ckp n share pengalaman n tindak balas slps pengambilan shaklee.....tepuk dada tnya hati...

aNiS tHe BumbleBee said...

anon February 21, 2014 at 7:13 PM
hihi..sy tak perlu nk tggu closing2 pun..life saya simple je..

Anonymous said...

Sy relax je kena taq dgn kwn2 fb bisnes dan produk2 ni. Siap pm minta bli lg. Sy ok je. Xdela nak annoying pun. Sy sokong jer mana2 org melayu niaga..hati pun tenang kalu kita positif..

aNiS tHe BumbleBee said...

dear pengkomen,anak2 yg bahagia dgn shaklee penyayang apatah,

ID sy 908304.nampak sgt baca blog saya tak habis.maaflah..saya tak berminat join awak.terima kasih ye.

Anonymous said...

Sama2 kasih saudari. Nampak sgt saudari tak baca habis tentang shaklee. Pandang cermin n tanya diri. Testimoni sndri bkn kemain. Pastu kondemn sendiri. Semoga rezeki saudari berkat. :)

Anonymous said...

aku kesian betul dgn puak2 shaklee yg meroyan tak faham entry ni.entry ni kan ditujukan pada 3kategori yg buat benda bangang tu.yg butthurt2 ni,aku rasa,yg suka overclaim produk,suka buat iklan bangang,pm2 org,tag org,dgn tak bertanggungjawab langsung.org mcm ni la yg jatuhkan bisnes sendiri.
hei,SID2 yg bangang,cuba pegi tgk group jutawan tu,tgk master iffah ckp apa.korang yg meroyan2 ni,dah tentu kena sebijik2 kt muka apa yg anis highlihgt ni kan?bodoh sombong betul.

Anonymous said...

Elok benar awak panggil sid bangang ye. Hang ni anak master iffah ke? Master hang ajar awak buat entri cmni ke? Mak hang ajar awak kata2 kesat cmni ke?

Anonymous said...

ada 2-3 ekor je SID bebal dlm ni.yg lain2 semua relax je..betul kata master iffah,entry ni sebagai refleksi diri.Memang betul apa yg anis tulis.Agaknya,2-3ekor yg bebal ni lah kut yg buat.Itu yg butthurt semacam je.btw,aku 1 group shaklee dgn anis,dan kenal rapat dgn dia dari sekolah lagi.Dia sgt bagus dlm memberi informasi utk kami ni,anak cucu shaklee dia.Dia tak pernah condemn langsung pun produk shaklee.Kalau kami tanya apa2,dia banyak relatekan bahan2 dlm shaklee dgn sains dan tubuh badan manusia.Dia ni top scorer subjek sains masa sekolah dulu.Dia rajin baca journal2 sains sampai jadi wakil negeri dlm kuiz sains merata-rata.Bila dia consult,sangat meyakinkan dan puas hati.Aku pernah beli shaklee sblm ni dgn org lain,tapi consultation macam taik.Anis, you rock!

adriyana said...

Gud job..bagusnye klu semua penjual mcm awak..sgt telus n jujur..moga bisnes awak bertmbah maju..kesian those butthurts tertepek sebijik kat muka memasing..hihi..

Anonymous said...

lagi 1,tak payah sebut2 lah bab duit..anis tu tak payah kerja pun sebenarnya..aku pulak yg malu korang komen2 mcm tu kt dia.kenal lah dia dulu..baru termalu sendiri nanti.

Anonymous said...

Bab sains hebat. Bab moral & akhlak hancusssss......

Anonymous said...

Ooo... Patut la hari ni master saya suruh share pasak shaklee difference.. sebab dia kata ada sid yg sebok promote info produk je smpi x tau apa perbezaan shaklee dgn jenama lain. Tertanya2 gak siapakah sid itu?? Rupa2nya c anis.. hohoho... top scorer subjek sains.. subjek pendidikan moral dan akhlak, skor x? Anon yg puji2 anis ni siapa ya?? Anis gak ke? Huhu.. ini semua poyo! Kih kih kih...

aNiS tHe BumbleBee said...

hihihi..ini blog saya,dan saya ada google id sendiri.tak perlu komen pakai anon pun.saya juga tak makan puji.saya makan nasi je.

Anonymous said...

Betol3... topik dh betol. Isi padat n benar tpi sy kurang berminat cara penyampaian. Bole menegur..tpi cube haluskan bhasa. Manalah tau yg wat camtue ahli kuarga sndri...kan x sdap dibace. Niat menegur tpi bahasa seperti mencerca.

wan mohd suhairi said...

Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

ni amik dr shaklee nye website...psl jgn overclaim 2 sgt btol..mayb dlm kit shaklee or bku shaklee ade tulis mcm2 tp still x brmkna amik shaklee xyah amik mknn btol n x exercise..sy pn SID gk fyi

wan mohd suhairi said...

Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

ni dr website shaklee..psl overclaim produk 2 mmg x ptot sbnrnye..sbb bnde ni cm mknn tmbhn..bkn leh gnti mknn btol..still kne exercise..btw sy SID gk..

Anonymous said...

Pada pandangan saya,puan anis ni seorang yg berpandangan jauh,sangat bertanggungjawab dan peniaga yg jujur.Dia berpijak di alam realiti.Sepatutnya Shaklee berbangga mempunyai ahli spt puan anis.

Saya tak rasa ada masalah apa2 dgn bahasa yg digunakan puan anis.Segala isi diolah tepat dan padat.Kita belum tentu lagi boleh menulis begini.itu writing style beliau.jika dibaca entry2 beliau yg lain pun,mmg begitulah gayanya.Santai dan dekat dgn pembaca.cuma topik yg ditulis ini terkena pada batang hidung para peniaga yg sgt taksub dgn produk2 mereka.Ini adalah blog peribadi beliau,bukan buku teks sekolah.

Puan anis,semoga puan anis sentiasa menulis kebenaran dan sy doakan perniagaan puan terus maju.

NM

Unknown said...

Yup..i setuju dgn anis... Vitamin semua sama.. Yg penting Pemakanan kita.. And too much supplement boleh cause renal calculi.... Kalau tanpa air yg byk.....and do not promote iklan shaklee lebih2... Gelak je aku baca

Anonymous said...

Betul..semua vitamin yg diperlukan oleh badan manusia adalah sama.zinc,iron,calcium etc.

Tp yg shaklee lain sikit.sebab shaklee punya produk turun dari langit.kahhhhhhhhh!

Bahasa pun kena tulis pakai bahasa istana nis,sebab SID2 tu golongan bangsawan.hahahahahaa!

Anonymous said...

aku tgk komen2 dr SID yg tak paham bahasa ni,mcm tak tentu arah.mula2 dia ckp psl entry ni kondem shaklee,lps tu,pusing pulak kata bahasa anis kasar,dh xde point,habis2,kata anis ni xde akhlak la,tak blaja pendidikan moral la..

aku rs korang tu yg biadab&xde akhlak.dah kt fb satu hal,tag,pm org,dah berapa ramai org korang sakitkan hati.ni kt blog ni,korang kutuk2 anis.aku tgk bahasa korang lglaa teruk.ni kan blog dia.suka hati dia lah.tak suka,blah la.yg korang sibuk2 dtg blog dia kenapa?

cukup2laa sid yg bebal oooii(sid yg baik dan faham topik tak payah terasa)korang ni mcm syok sendiri pulak dgn biz korang.at least anis ni berfikir di luar kotak,takdelah buta2 mcm korang,ikut jee leader korang suruh.leader korang terjun lombong,korang pun terjun laa sekali.

Good job anis!Org mcm u ni yg negara malaysia perlukan sekarang.Byk berfikir.Bukan main sondol jeee..

Anonymous said...

LoL...

Change of life said...

Assalam, walaupun saya setuju dengan main point entry sis ini, tapi sy sgt tak suka gaya berbahasa sis. Mulanya saya fokus pada point yang sis nak ketengahkan, but end up terlintas di hati saya: Kasarnya!

Saya terbaca salah satu reply post sis, tak kenal maka x cinta.... Tapi bagi saya yang belum kenal sis, saya tak rasa macam nak kenal.

Saya pun bukan lah maksum. Cumanya saya rasa kalau guna ayat2 yang lebih sedap dibaca pun org akan paham point sis. Plus, org akan RESPECT!

Anonymous said...

Bengong nye sid yg terasa taik dah tertepek kat idung sendiri.hahaha.dahla komen lari tajuk.pastu berlagak plak dgn duit juta2 shaklee bg.padahal ko tu kuli shaklee je.

Anonymous said...

Point dah ok.. Tapi, boleh je cakap elok2.. Tak payah guna perkataan lucah pun, orang faham kut.. Bahasa kasar, orang2 negatif suka la baca.. Tu yang attract orang bagi komen negatif. Sampai ada yg komen, dia kena suruh buat sharing beberapa kali dalam sehari. Yang tu tips untuk orang yang betul2 perlukan side income, orang yang betul2 nak berusaha tanpa mengharap suapan BR1M. Kalau tak nak buat tips tu, tak payah la buat, takde orang paksa buat pun.. Saya pun sid gak tapi tak pernah pula nampak sid lain tayang keta or tayang rumah mewah, tayang duit bonus ke apa.. Overclaim produk pun saya tak pernah jumpa lagi.

LIKE ATTRACTS LIKE.

Anonymous said...

Dah bahasa,cara penyampaian pulak yg jadi isu..

masalahnye skrg ni,puak2 MLM bebal ni faham ke kalau org ckp baik2?dah byk artikel yg tulis mcm gaya bahasa buku teks,yang bersopan,contoh mcm artikel dr.zubaidi,pun korang bantai penulis tu jugak.

pengkomen iza_hafizah tu,mmgla korang nampak bahasa dia sopan santun,pijak semut tak mati,mmgla ayat org MLM mcm tu.cuba korang baca balik,last ayat dia tu,mcm bagus2 je..bg semangat konon kt penjual2 MLM.guna nama Allah segala,padahal,kt belakang,mcm serigala jadian nk tunggu baham duit korang jeeeeeee....

Aku lagi suka ayat penulis blog ni,terus terang,tepat,padat direct terpacak kt dahi korang.Mmg bertemu buku dgn ruas. Org lain baca tak rasa kasar pun.yang kena tembak ni je lah yg tercedera rasanya.padan muka! Puak2 MLM ni dh byk sgt sakitkan hati org awam,bila ada sorang stand up,korang hurung dia kutuk dia ramai2,cari salah dia walau sekecil2 pun.

sori anis,aku pulak yg teremo baca komen org yg tak boleh terima kenyataan ni.

aNiS tHe BumbleBee said...

Assalam, allz,

Cukuplah kut bertelingkah mengenai hal ni.Ada orang yg nampak niat baik sy & ada org nampak sy ingin tutup periuk nasi uols,the MLMs.Terpulang kepada diri anda.

Tapi,saya tetap tegas dengan pendirian saya&apa yg saya nyatakan di atas.Sy minta maaf jika tidak sehaluan dgn pemikiran anda.Jika anda belum pernah berjumpa dgn kategori2 manusia yg disebutkan di atas,tahniah,anda sangat bernasib baik.semoga anda tidak berjumpa org2 begini sehingga akhir hayat anda.

Sy minta maaf jika anda rasa bahasa saya yg kurang menyenangkan,insyallah,sy akan cuba memperbaiki pada masa hadapan.saya juga manusia biasa yg tidak pernah terlepas dari kesalahan.terima kasih atas teguran.

Buat masa ini,jika ada yg tidak suka membaca blog/bahasa saya,saya harap,anda boleh arahkan cursor anda terus ke hujung sebelah kanan,dan klik pada bahagian bertanda X.

Yg rasa tak ingin berkenalan dgn saya pun,tak mengapa.saya tidak berasa kecil hati pun.sy sudah cukup bersyukur dgn org2 disekeliling saya.

terima kasih sy ucapkan yg sudi pm sy di FB,yg sudi email sy dan memberi kata2 semangat pada saya.Sy dpt ramai kawan melalui entry ini. :)

Saya Hanis Tanius,dan saya ok.Dont worry.

smile.

Anonymous said...

Duk sibuk ngn suplement tue, suplement nie..hakikat objektif, nk cr keuntungan je.xpyh nk poyo sngt la nk bkongsi n nk mmastikan org sehat...buka Al-Quran..dlm tue da ada da buah2 yg boleh d jdkn supplemnt utk tubuh..murah lagi eyh..

Anonymous said...

Salam,
Im new to Shaklee world. Xsampai dua bln pun. Sendiri pun xpnh mkn, beli utk saudara mara jer. But im not new in vitamin world.Reason xmkn Shaklee lagi, vitamin Blackmores kt atas para tuh berlambak ag nk abeskan.Saya xterasa dgn semua entry Puan Anis, saya rasa ramai sid yg pkir lebih kurang sama sesetgh isi tp xluahkan, ramai yg terasa psl bahasa...ada kwn saya pun klo ckp mmg sebijik bhs mcm Puan...saya ok jer...asal hati baik...cuma satu jer saya terasa pasal marketing...yer saya ingin menjual tp saya bkn marketing graduan...nk design poster pun xpandai...saya pharmacology graduan..dan bekerja...saya xde masa byk nk design poster cantik2...nk study produk lagi...bergerak ikut kemampuan...untung pun ikut usaha..yer saya nk side income...income saya sahaja rm15 ribu sebln...xbyk di luar negara tp sbb saya plan nk duduk rumah jaga tiga anak...dan saya harap saya pilih produk terbaik..saya pilih Shaklee sbb saya tertarik dgn testimoni pengguna bermula dgn bf set...kat kump. Ibu menyusukan...paling tidak Shaklee ade sijil halal..dan bhn berkualiti...tp sedihnya dunia perniagaan ni kotor...byk tikam menikam..dengki mendengki...br entry kedua da kena sound...kita ni org baru mmg boleh tarik diri terus...mengenangkn produk bagus...masih bertahan...mcm Puan Anis jgk, xperlu jual Shaklee pun kita boleh hidup...tp xsemua org mcm kita...dan xsemua org advantage ade background science power...mungkin Puan dpt ribu2 sebln, tp SID shaklee yg xde knowledge byk tuh mungkin hanya puluh2 jer...mungkin itu jualan pertama dia...semoga dgn free consultation kita tuh lagi murah rezeki kita...kwn yg pm kwn2 puan tuh mmg xpatut...da tau Puan jual Shaklee, mmg xptt mengganggu kwn2 Puan..tuh xde adab...saya sebagai org baru dlm dunia Shaklee harap dpt la kita ni SID xla obvious sgt nk kejar customer and cantas sesama sendiri...terkilan tgk...mcm2 perkataan dlm komen2 post ni...da mcm kat komen beautifulnara lak..da nk buat camne...sistemnya didesign mcm ni...klo kita ni semua ade territory masing2 mesti lebih membantu each other....

Faiz Saaid said...

supplement tetap supplement, support mana tak cukup,


Unknown said...

u rock it girl..SID yg sesuka hati nak overclaim sedangkan dia guna shaklee pun tidak rasa nk hempuk2 je kan..

Anonymous said...

jual jubah rupanya....mesti x tau nk jual supplement caner kan, tgk ID cam baru je join, dah try lom? kuar duit sket wat modal nnti boleh wat testimoni diri sendiri...ni x try apa tgk iklan org je da nk meroyan bagai...looser

Anonymous said...

hahahahaha...ingat outspoken sgt boleh terima org lain pulak nk laser, tak boleh rupanya, hang boleh try Bcomplex ke untuk bg tenang sket hati n damage brain tu kita kasi Omega Guard, kata SID tak kan tak tau setiap fungsi produk kot...ni bukan setakat kurang supplement, makanan asasi pon ko kurang dik, bijak pandai mana pon mulot hancing tarak guna gak.

Anonymous said...

Laaa..si penjajab shaklee kt atas ni tak faham maksud outspoken rupanya..kesian..

aNiS tHe BumbleBee said...

Anon February 24, 2014 at 2:18 PM~terima kasih atas free consultation tu..sy sgt-sgt laaaa hargai..kihkih.

Hum..untuk readers yg lain2,xperlulah gaduh bg pihak saya..xpa.sy ok.biarkan ja.sebab..org lain boleh menilai cemana kelaku org2 MLM ni bila dh terdesak..kt mana2 page yg dedah pasal MLM pun kita boleh tgk kan??Abaikan sajalah..kita layan jee apa yg dia ckp,penat2 besok,dia berentilah..kikiki!

Bubbye...!

Anonymous said...

outspoken=frank in stating one's opinion~ Oxford english dic.

Dahla sains,bio,bm fail, english punn??Ko tido ke kt skola? Padanla terpaksa join MLM,kaching sanasini.sian..

Anonymous said...

sampai ke sudah aku cari kt mn yg anis ni ckp kasar,pkai bahasa lucah?
yg aku nmpak,penjajab2 MLM tu yg guna ayat2 IQ level rendah..mmg dorg suke tukar topik an..sbb nk ttup malu sndiri.

Anonymous said...

Puan Anis

Lain kali, kalau nampak iklan yang overclaim, tindakan paling bijak dan paling bertanggungjawab ialah dapatkan shaklee id dan maklumat blog/page dia, kemudian terus repot ke Shaklee ya. Biar Shaklee yang handle. U tak perlu meroyan sana sini, seolah2 mencemarkan nama Shaklee sendiri. Buat pengetahuan, entri puan kini dalam penyiasatan pihak Shaklee kerana ia menyalahi etika. Sila bersedia.

aNiS tHe BumbleBee said...

oo..yeke..dipersilakan...kihkih..

Anonymous said...

Gua sokong. Cukup

ella said...

saya sokong anda puan anis... suami saya terjrbak dgn MLM.. masuk smpi 2ok... ya Allah kesian kami.. taktik yg sama dipergunakan oleh semua MLM ni.. saya mohon nak share ur artikel dlm fb saya boleh ke?


org yg kat atas tu... report konon... gediksss

dibafarra52 said...

Bile org melayu berbisnes...
bkn nk rendahkan mne2 martabat @ bangsa tp bile masing2 beri pendapat,hilang semua kreadibiliti masing2..

Anonymous said...

Wah...nak jugak komen... terima kasih tuan blog sbb sgt jujur dan mendidik... sptutnya org2 shaklee atau apa2 bisness pun kna ada skap jjjur n mndidik bangsa mcm ni, bkn pk unthng dunia smata. Betul...kt perlu btangghngjawab atas apa yg kita ual... dan rsnye kalo org shalee yg mmg beretika lgsjng xtercuit dn psti dstuju dgn entry ni... yg kkmen2 negatjf tu , sh tmpng smpati sbb lgsung xmk amik ms utk pk n muhasabh ape yg tuan blog ni chba kknsikan.... tahniah skali lg...truskan buka mnda masyarakt trutamanya bangsa kitasndiri yg mmg agak negative nk trima tguran.. tu bru tguran manusia...dh mcm tu punya respons.....sdey2.. smoga Allah merahmati mereka... dan smoga tuan blogvtrus suksess...

Anonymous said...

Assalamualaikum anis..
Akak salah seorang yang lantang mengutuk anis tempohari.Akak juga ahli Shaklee.

Akak ada beli jubah kanak2 dari anis(tp pkai nama kwn).Niat akak,nk tgk cara anis berniaga.Kalau jubah tu tak mcm dlm iklan anis,akak nk bahankan.

Tapi,masyallah..jubah tu lebih dari apa yg anis gambarkan.Betul2 memuaskan hati.sekarang akak yakin anis seorang peniaga yg jujur&murah hati.akak minta maaf sgt,dik.Hinanya diri akak ni akak rasa.pasal shaklee ni,anis betul2 ikhlas menegur.Sekarang ni,betul apa yg anis ckp,mng dah jadi.

Akak betul2 minta maaf sbb dh salah anggap adik.Sekarang akak dah ketagih baca blog anis.Memang ayat2 anis sangat terbaik.Akak doakan anis terus sukses.Terimalah permohonan maaf akak ini..Akak betul2 minta maaf.......

Unknown said...

Penulisan yg hebat. Jujur dr hati. Tak salah nk meniaga MLM. Tetapi jgn terlalu menunjuk dan mdesak kelak org bosan dan menyampah. Org
mengata bukan sbb jelous dan juga bukan juga admire SsGT kat awak yg kononnya sudah berjaya mengembungkn poket lalu berjaya membeli brg2 yg mahal dan tunjuk kat fb dan suke sgt bselfie (perasan sudah bertambah gojes guna produk sndri) hmpir setiap waktu (adussh klakar makhluk cenggini) peringatan untuk semua wanita yg taksub ala2 retisgile GLAM mer. Sorry cik alin.

EmyAzmira said...

Cik Anis..saya ni mmg tak suka sgt dgn sesetengah ahli2 MLM punya approach yg mak aiiiii..tak tau nk ckp cemana dah..tp bila saya baca tulisan Cik Anis..dan dan tu saya berminat..tulisan yg saya kira laen dari yg laen..dan berniaga dgn niat ingin menolong..bukan utk dptkan bonus semata..tahniah Cik Anis..Cik Anis dah ubah sedikit persepsi saya terhadap peniaga2 MLM..rupa2nya..di dlm MLM nih..masih ada yg betol2 ingin menolong..macam Cik Anis..alhamdulillah..

InsyaAllah..jika ada kesempatan..nanti saya tawaf blog Cik Anis nih..nak beli vitamin cadangnya..sehingga itu..salam perkenalan dari saya :-)

Anonymous said...

kak anis..sy kawan kak iela yg melawat kak anis kat rumah..mase tu datang melawat nasuha..lepas tu akak masak laksa yg sedap gile..kak iela yg bagi tau sy tentang blog ni..sejak baca blog akak, hobi sy baca blog org..suke sgt penulisan akak..kalau ada masa, nak ajak kak iela datang rumah kak anis lagi boleh?boleh makan laksa lagi..hehe..

lepas tu nak tanye macam mane nak buat blog..hehe..bye kak anis..:)

wawasyazwani said...

akhirnya...baru terjumpa blog ni..tapi apa yang disuarakan itu benar...saya sokong...saya sendiri selalu terfikir macam itu..saya jual kalau ada yang mencari dan da biasa gunakan baru saya belikan sebab saya tahu apa pun suplemen yang kita amik tanpa ada pape usaha no point...tengkiu so much :)

Anonymous said...

Salam Anis.. seronok pula baca entry ala-ala luahan perasaan nie sbb saya pun fikir mcm jugak..
sy pun SID yang baru 2 bulan join.. join sebab saya produk nie mmg berkesan dengan saya dan niat untuk mkn sendiri..
tapi sejak akhir2 nie saya rasa tertekan bila kita tak cari sales dorg pakse2..
kebetulan saya nie downline member di opis.. 24jam duk cite pasal shaklee jer.. kalau boleh nak lari je bila jupe dia..
mmg tak dinafikan dia nie mmg tlg anak2 bawah dia.. bg info.. tetapi.. jgn memaksa.. saya makan sendiri.. itu mmg saya tekankan pd dia.. tp dia nie mcm tak faham..
bercerita mcm dia nie pakar motivasi..
pasal dia publish kt fb.. mmg tak dinafikan.. seolah2 hidup nie bergantung kt produk tu jer.. anak2 dan suami pun mkn produk tu jer..
Saya sikit pun tak dengki dengan dia.. sebab rezeki drp Allah..
mcm mana pun saya tetap cuba utk cr downline saya.. mungkin cpt.. mungkin lambat.. lgpun saya ada kerja tetap.. takde ape yg saya nak kejarkan.. join shaklee sbbkan nk mendapatkan side income..in syaa Allah..
Tapi bukan buat pinjaman syarikat untuk beli kereta, kemudian heboh bgth itu hasil shaklee.. apa yg cuba dia tunjukkan sebenarnya.. Hanya Allah yang tahu...

Firdaus said...

saya sokong............

Firdaus said...

saya sokong............depa2 ni takde harge diri demi nak untung...tangguk di air keruh................promok x kire mase............jamuan hari raye.........tipu pun ade,,,,,makan kesihatan ,,,,,dikate ubat gout ampuh............belialah pakcik sebab nak baik.........memang teruk........tapi org kite mudah percaye.itu masalah nye..........kite perlu org macam anda ramai skit..............macam saye...untuk keluarge saye kan.........kita cakap macam2........tapi mak ayah lebih percaye org luar...........ini bagus...diebeli jer...........kalu anak bagi free...ubat yang bagus.......x berapa nak layan ade jer alasan.

Unknown said...

20 tahun dulu saya juga joint Shaklee. Tapi masyaallah hage set produk dia lbh sparuh dari gaji saya. Skrg x tau la mcm mana. Apa guna beli barang bagus tapi slepas tu kene makan pasir hehe

Anonymous said...

Terbaikkkkk

Anonymous said...

Maaf ye. Ini pandangan saya sbg seorang customer n potential customer. Saya rasa apa yg penulis ni tulis memang benar. Jgn pandang dari sudut penjual sahaja. Tp dr sudut saya sbg customer, seriously, saya sangat menyampah dengan iklan yg melebih2. Iklan yg konon anak pintar lepas ambik produk ini, itu... tp hakikatnya, ank saya x ambil pun produk yg diiklankn tu(dlm fb).. tp boleh buat benda yg sama mcm anak c promoter tu buat. Menyampah dgn iklan lebih2 ni.. paling menyampah bila ada yg sebut ' takkan dengan anak sendiri berkira bg supplemen' semata2 nak promote produk dia. Kt bukan nak bkira berikan yg terbaik dgn anak, tp as a parent, saya berhati2 utk pilih supplemen. Pastu merapu yg bukan2 menyindir2 bdn gemuk, kulit tak cantik.. sbb iklan yg melebih2 mengada2 ayat mcm ni lah saya x ada hati langsung order barang dgn org mcm ni.. saya lebih rela order dgn org lain yg iklan biasa2 sj. Paling bikin menyampah bila sebelum ni saya diunfriend dr fb lepas tu bila dh jd member(ajen), terus friend sy balik.. sorry, sy xkn order apa2 malah x pernah pun take note produk yg dia jual.

Anonymous said...

Eh macam terlambat je saya baca haha.

Hi Anis. Saya baru je join Shaklee. Truth hurts, tapi betul sangat sangat point yang Anis cakap ni. Saya jenis post dkt instagram sikit je. Sehari adalah dalam satu je haha. Tapi information biar padat dan kena dengan target audience (well at least to me lah saya rasa macamtu). Buat caption sendiri, ikut sendiri punya experience. Suggest pun based on apa yang saya pernah consume, apa yg saya dah buat research.

Until one day ada sorang colleague ni tanya, kenapa post ayat macam tu. Kenapa tak post macam seller lain. Macam nak jual tak jual je. Tapi saya gelak je, kalau saya balas nampaknya saya pun narrow minded jugaklah.

Bukan nak jual tak jual, tapi macam Anis cakap lah, takkan kita nak jual sebab duit je kan, tapi tak reti consult. Lagipun saya baru, so banyak lagi benda saya taktahu dan kena research dulu, baru la senang nak convince kan customer or potential customer.

And secondly, saya belajar penat penat dkt uni bertahun tahun berjauhan dari family, tapi takkan nak copy paste kot. Huaaaa. Saya buat caption sendiri, sebab saya tahu saya berkemampuan untuk karang ayat sendiri. Penat belajar rephrase lah grammar lah apa lah, buat thesis fyp lah, takkan lah saya nak ambil jalan mudah, which is copy and paste... kan?

So, thumbs up fr this post. An eye opener untuk SID yang baru macam saya juga sbnrnya.

durra abd razak @ kocikin... said...

Yes....
aku suka sgt dan setuju dgn cara ko berhujah ni...aku lama dah berfikir mcm tu...aku amik gak supplements...tapi xde laa dok bergantung benda tu semata2...sbbnya..mcm mana pun..balance diets n exercise adalah yg terbaik...yang lain tu kita usahakan...letih baca kat fb iklan tahap dewa..as if..ko amik supplements..ko kebal...kikiki...bab lain ko ignore or buat tak tahu...nama pun supplement kan....oraits..salam kenal Anis...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...