Thursday, July 1, 2010

CaRa CaRa MaKaN DuRiAN



Korang kalo makan durian,macamana aa?? Selain makan buah sesaja, selalunya aku akan tanak pulut dan buat pengat durian..Camtulah aku makan dari kecik.

Tapi bila aku dah besar skit, aku byk bergaul dgn org2 kampung kt Baling. Tp,lain skit style dorang makan durian.Semua bahan asing asing.

1mangkuk gula
1mangkuk air garam
1mangkuk santan
Pulut yg telah di tanak
Buah Durian.

Okey cara2 makan dia, ambik pulut sikit,ambik durian, letak santan skit, gula skit, air garam skit, ramas, ramas, ramas....ngap!!

First time aku tgk, terkejut baii!! Tapi, bila aku try, wah!!!! Sgt sedap! Sebab isi durian tu fresh2,creamy2 kita mkn, dan suka hati nk letak bape banyak pun.

Aku tanya mak aku,napa cara dorang makan lain, ktorg lain. Mak aku cakap, diorang tu dah memang asal dari utara. Memang dah ada pokok durian sendiri, so durian pun banyak lah.Kita ni bukan org sini, durian kena beli, terpaksalah buat pengat sebab tak lah perlu pakai banyak buah durian..dulu2 kan durian mahal...Lagipun memang stail org selatan buat pengat pun. Ooooo...itu macam ka?? entah mak aku tipu ke tidak.hahhaa!

Tapi sepanjang pemerhatian aku dengan kehidupan org kampung ni, hidup dorang memanglaaa mewah.Sebenarnya,makanan tu xdelah mewah mana.Cuma aku terasa mewah dengan kesedapannya! Kecik2 dulu, aku selalunya takkan melepaskan peluang kalau maid aku nk balik kampung dia.Memang aku akan ikut punyalah! Makan nasi dengan ikan kering,letak kicap (org baling panggil TOYU,aku xtau kenapakah???) Makan bijik gajus,skit punya seksa,mula2 kena bakar dulu,pestu ketuk2,nnti kuar biji putih tu.alaa,yg korang panggil cashewnut tuu....Pestu jalan kaki dalam hutan,sampai kt air terjun.Mandi manda....Fuh!!! Gilaaa besttt!!!!!

Aku rasa cam aku menikmati hidup yg berkualiti.Nk makan ayam,kena kejar ayam dulu.Pestu sembelih.Nk makan sayur,pegi petik kt belakang rumah. Nak masak air, kena ambil air kt telaga.Xdelah melepek depan TV je, tengok tenet je...Terus terang aku cakap,memang sgt2 best jadi org kampung!

notabulukaki~Kampung Baru KL pun dikira kampung jugak taww....heaven tak heaven mkn kt situ??haaa..kiranya,bapak aku pun memang org kampunglah jugak kan..koh koh koh!

16 comments:

|| NaFiRaa || said...

uwaaaa... x tahan tengok gambar durian u!!! rasa hari nih jugak nak gi pasar malam beli durian.. uwaaaaaa...

biji gajus tuh sedap kan!!! sekarang kalo beli biji gajus kat supermarket mau rm 10 sepeket.. tuh pon sikit jek!!!

gadis comel said...

walopun org kampung pure, tp tak makan durian. macam ank orang puteh ok.






hehe.

aNiS tHe BumbleBee said...

nafira~arghh!jelesnyaaaa!beli kt i skali ye..seploh bijik tau...hahaha!

biji gajus tu sedap kan..skang ni buah dia pun susah nk jumpa.napa tah.

aNiS tHe BumbleBee said...

gadis comel~hahaa!alaa rugi laa xmkn durian..its smell like hell,but its taste like heaven tau....

gadis comel said...

kalau ayah buat muka kesian, ckp dia susah2 cari, baru mkn se ulas.ambik hati ayah.




anak yg baik kan?


hehe.

ziha said...

kak sedapnye durian yang dalam gambar ni..kite memang suke durian..my feveret.huhu

ainiayu said...

baru je pulun durian masa balik kampung ari tu....fresh dr pokok....jgn jeles noooo...kahkahkah....lg best tgk isi dia yg kaler kuning tersusun cantik,lembut,lemak,manis....heaven wooooo....abah akk kata tu durian kucin tidoq.....perghhhhh.....dasat tol la....amacam....ada panas ka???.....hohoho.....larikkkkkkk......

p/s....AKU BANGGA JADI ANAK KAMPUNG..sekian terima kasih.....:P

Anne Boleyn said...

sekarang musim durian ekkk??? eh tp kn pengat durian ngan pulut tu da lama tak makan. tetiba baca entry ni rasa kepingin lak. memang sedappp!! :)


p/s : hye..hari ni hana akan autopublish 4 entry pada pukul 10 pagi, 2.30 ptg, 5.30 petang and 8.30 malam. Entry penghargaan untuk kawan2 blogger hana. Ade wat review blog sikit.

Pukul 8.30 malam tu entry
khas untuk awak awak dan awak. Jangan lupa tengok tau!!

aNiS tHe BumbleBee said...

gadis comel~hahahha!baik....baik...demimu ayah..

aNiS tHe BumbleBee said...

ziha~hihi...bestnyaa kalau dpt mkn kan...isk...!

aNiS tHe BumbleBee said...

kak ainiayu~cis sungguh!..xlama lg anis nk balik baling..nk p cari kt member2 siam tu.depa ada doyan kucing tido,durian dr.mahathir..siap laaaa!

aNiS tHe BumbleBee said...

Anne Boleyn ~uuuii...sgt sedap..rindu kan nk makan..

ainiayu said...

wakakakaka....tinge anis sudah berasap.....hahahaha

aNiS tHe BumbleBee said...

kak ainiayu~eeeeeeiii...akak dah tumbuh tanduk dah!!sat nk baca yasin hembus2 skit.hahahahaha!

Kancilbiru said...

hurm...niza pun makan durian dengan pulut macam tu..dengan nasi pun penah..sbb kampung mak makan macam tu.. slalu org tanak siap2 dengan santan kan...ooohh heaven la...

aNiS tHe BumbleBee said...

kancilbiru~wah,mkn dgn nasi?teringat org perlis mkn mangga dengan nasi..harus dicoba nih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...