Wednesday, July 21, 2010

SiRi JeLajah Sri Lanka~NuWaRaEliYa Part 1

Wuhuuuu....haaa, kali ni aku nk bawak korang jalan2 kt bahagian tengah Sri Lanka...Kawasan paling sejuk kt negara ni...best ooooo!!!

Okey sebelum mulakan perjalanan, stadi map dulu.

Aku ambil perjalanan dari Galle, melalui Matara, dan menuju ke Nuwaraeliya.Jimat masa.Lebih kurang 7jam rasanya. Kalau dari Colombo, boley ambil jalan ke Kandy,kemudian ke Nuwaraeliya.

ni memang permandangan standard.Ni dah kira bagus sebab gajah tu naik truck tu.Kalo nk menunggu dia jalan,bernanah bontot duduk dlm keta...Sabar....

Sepanjang perjalanan memang aku tidur je keje.Sebab we all bertolak pun dah petang. Sampai kt Nuwara Eliya ni dah pukul 12tgh malam..Pertama kali aku bukak mata...aku rasa macam...Ya Allah!! Kat mana dah ni??? Dah sampai Moscow ke??? Sumpah cuak weh!! Nak masuk ke daerah tu kena melalui checkpoint dulu.Polis2 tentera dia semua berbungkus2 kepala.Lengkap dengan senapang2 bagai.[baca:tahun 2008,time tu keadaan Sri Lanka still dalam peperangan lagi]

Kemudian pegi rumah penginapan.Kami tak tidur hotel.Xde makanan,dan xde heater.Aku tak sangka laa punya sejuk mcm ni.Suhu paling rendah adalah 4 darjah celcius.Tapi aku xdelah check bapa suhu time tu.Tapi mmg tak sangka2 punya sejuk mcm tu.Nasib baik aku pompuan yg bernaluri tinggi.Aku bawak la jugak segala baju2 sejuk walopon pada awalnya Speckybee bukan main gelak kt aku.Heh! Malam tu, kami makan maggi cup je..Menggelupur lapar weh.Mana de kedai2 ke restoren ke apa.Heater lagi laa jgn harap.Seb baik laa dah buat jamak maghrib dgn isya tadi.Xpayah aku nk pegang2 air lagi dah.

Di depan rumah penginapan..Kat belakang tu kebun2 sayur...Fresh sgt udara kt sini...

Pagi esoknya, aku solat sambil badan terketar2.Member si Speckybee cakap, macam kena sunat skali lagi time dia masuk toilet pagi tu.bahahaha!Ada yg malam tu siap tido pakai kasut.Masing2 konfiden yg Nuwara Eliya ni xdela sejuk sangat.Slamber badak je bawak tshirt semata.

Selepas sarapan (makan megi dgn kuah dhal je wei..),kami mulakanlah perjalanan menjelajah Nuwara Eliya.Tempat pertama kami jumpa tasik ni..Permandangan dia...wah....sejuk mata memandang..dah la memang sejuk2 cuaca kt situ..Time ni baru laa aku terasa yg aku duduk oversea rupanya..


Best kt sini.Kalo laa dia buat basikal kayuh2 kt tasik tu,lagi best.


aku teringin nak naik pony ni tp mcm xgamak plak.Mau kena kanser tulang kuda ni kalo aku yg naik tengah belakang dia.tihi.


Bagi uyin naik lah.Kang ralat pulak aku pasal tak naik kuda ni.kekeke!


Kadang2 best, kadang2 boring gak jadi pompuan melayu terakhir kt sini..

Destinasi kedua....Taman Bunga Hakgala yang indah...


Bukti kami sudah sampai di sini!!


Kat belakang tu ada sedikit maklumat pasal suhu kt taman bunga ni..


Kalo bley,aku nk suh tukang kebun buat camni kt blakang umah aku..hihi


Besar gila taman ni..memang tak terlarat nk jalan..pheww!


Kt belakang tu pokok sakura..feeling2 jepun la plak!


Pokok yg berusia beribu2 tahun..


Kalo korang datang Sri Lanka, jangan lupa pegi Nuwara Eliya..Rugi kalau xpegi tau..

Akan datang..nantikan pengalaman menarik kami menjelajah Nuwara Eliya Part 2 ~ World's End Trail & Bakers Falls.. :)

Bagi yg terlepas siri2 penjelajahan sebelumnya, boleh klik link2 di bawah.semua akan keluar di tab baru key.. :)

1. SIRI JELAJAH GALLE PART 1
2. SIRI JELAJAH GALLE PART 2
3. BASIC INFO TENTANG SRI LANKA

14 comments:

Liyana said...

wah sonot nye bejalan...... :)

Mario said...

bestnyeeee....

|| NaFiRaa || said...

wahhhhh.. sonok nyeeee!!!! nak jugak rasa suhu yang sejuk!!! tak pernah lagi rasa nih!!!! ade rasa cam duk lam peti ais x??? muahahaha

izyantyPersonalTaste said...

bestkan dok tempat orang, leh melawat merata,bila la sy leh p kan.

Siti Noor Aminah said...

- lawa bontot gajah tu!! haha.

- baju sejuk tu macam besaq je.hihi.

- taman tu memang cantik. nanti pujuk ayahanda suruh buat macam tu dalam kebun getah beliau.


;p

ainiayu said...

nk p...nk p...nk p....huhuhu....

aNiS tHe BumbleBee said...

liyana~ hehe...sonok..tp dah lama dah tu...

aNiS tHe BumbleBee said...

mario~ best..meh la dtg sini..

aNiS tHe BumbleBee said...

nafira~ekekeke!sejuk lagi dari genting..kira nyaman2 gitu laaa..

aNiS tHe BumbleBee said...

izyanti~mai laa..negara ni kecik ja..sat ja abis pusing sri lanka ni..

aNiS tHe BumbleBee said...

Gadis Comel~siap ada cop mohor lagi kan?
~baju tu saja beli besaq2 sbb senang bapak dgn anak tumpang berteduh dlm tu.haha!
~walaweh,kalo buat kt kebun getah camtu,best gak kan.buleh jadi tmpat perlancongan gak.kekee!

aNiS tHe BumbleBee said...

kak ainiayu~mai laa kak.eleh,hong kong tu buleh p,takat sri lanka ni apalaa sgt..

Kancilbiru said...

sungguh tertawan dengan bontot gajah tu...hahahaa

aNiS tHe BumbleBee said...

kancilbiru~nnti anis beli kt niza satu naaa...hik hik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...