Thursday, July 15, 2010

MaRi MeNgiRa


Okey...hari kita santai2 pulak ye....Letih tau tulis karangan berfakta2, ayat skema rama.hihihi!
arini aku nak ajar korang mengira dalam bahasa Singhalese. Bahasa ni, negara Sri Lanka je yg pakai.Aku tau skit2 je...takat barang2 groceries ade lah dlm kepala aku.Sebab sebelum ni takde supermarket kt Galle ni.Semua barang aku beli sendiri kt kedai runcit. So, aku mmg kena hafal serba sedikit dalam bahasa ini. Ayuh, kita mulakan!

satu ~ ekai
dua~dekai
tiga~ tunai
empat~hatarai
lima~ pahai
enam~ hahai
tujuh~hatai
lapan~ah tai
sembilan~navayai
sepuluh~dahayai

Cukup tak sepuluh je??Cukup laah,bukan korang nk hafal pon.hahaa! Ada mcm2 dialek aku dgr dorang ckp. Ada yg sebut eka saja(untuk no 1) ada yg sebut ekai. Tp kebanyakan org kt tempat aku mmg sebut ekai. yg aku tulis tu mmg pronunciation yg sesimple mungkin. Kalo tak, kena sebut sambil kuar2 lidah, kepala kene geleng2 sket, tangan2 sume bagai. Kalo korang dtg sini, baru la korang boleh dapat feel bahasa singahalese ni... Aku xde feel dah...pasal aku dah 'cemuih'. hahahaha!

Notabulukaki~nanti aku tulis barang2 dapur dan perkataan2 yg sama dengan bahasa melayu kita pulak. :D

10 comments:

miss said...

anis....smua ada ai..ai..aih....hai...hai...bai..bai..xdak la.:P

gadis comel said...

pokai, babai, serabai, tibai, misai.. wahahaha.




belacan dalam bahasa sri lanka apa?

aNiS tHe BumbleBee said...

as~kih kih kih! hye hye bye bye kt msia ja ada..ekekek!

aNiS tHe BumbleBee said...

gatai....lagi satu..ahahahaha!

belacan?..err...err..depa sebut BHERLARCHANNND.hahahaha!belacan import dari malaysia la..shrimp paste la kt kalo english.tihi.

|| NaFiRaa || said...

muahahaha.. nak tergelak baca komen2 kat atas.. pernah x u tersalah sebut sesuatu bende kalo gi beli barang kat kedai...

dulu ade kawan satu tempat keje lama..dia indon.. dia pi kedai nak beli ikan bilis..tapi dia salah sebut iklan iblis.. muahahaha.. ai gelak sampai berguling2..muahahahaha

hiro said...

oo...best..blaja nombor,,huuu

aNiS tHe BumbleBee said...

nafira~ hahahah!adaaa...byk....tercarut pun ada...sbb xtau makna..keh keh keh!

aNiS tHe BumbleBee said...

hiro~haa...hapal...hapal..mana tau kut2 besok terdampar kt sini ke kan..tihihi!

Kancilbiru said...

yennadey...hahahaha....

aNiS tHe BumbleBee said...

kancilbir~hahahaa! tu tamil dah tu..kekeke!xpa...feel2 tu dah mari..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...