Sunday, June 27, 2010

PRoJeK SuaMi IsTeRi Di HuJuNg MinGGu

Haaaaa! Ujung minggu ni ktorg ada projek yg besar yg julung2 kalinya diadakan.Best! Best!

Jom buat Satay!!!
Oleh kerana nafsu nk makan satay membuak2,jadi kami suami isteri telah mengusahakanlah jua agar menjadi kenyataan..
Jadi,awal2 lagi,mlm semalam aku dah perap daging dengan segala bahan hantamsajalahlabuuu.


Daging..yg telah diperap semalaman..

So,harini tugas aku mencucuk daging pada lidi...


Hadeh.. letih gak buat keje cucuk2 ni pun...rehat jap,amek2 gamba..


Fuh,siap cucuk dah!!Dapat laa dalam 60batang..

Then,aku buat kuah kacang...jenguk2 dlm balang,alaaa..kacang tu cam da kene makan bubuk je.Isk,camno ni?? Aku kobek2 fridge,jumpe cashew nut yg kurun bape masihi punya entah.Ah,gasak! Aku goreng2,campur kacang tanah skit,then blend. Pestu,goreng bawang skit,campak cili yg dah di blend dengan halia+serai (lengkuas xde kt galle,so xpayah taruk.haha!) dan tambah belacan sket.Tuang air asam jawa.Kaco2,masuk kacang hancur tadi,ketuk lagi serai,campak.Masuk garam,gula melaka+gula perang,kaco2. Yeaayy! Siap!

Sambil2 tu,rebus nasi impit. Siap kuah kacang,start bakar satay pulak.Tugas diserahkan kepada kekanda Speckybee terchenta pasal aku dah lambat nk solat zohor.


Masak atas dapur gas,sudeh..Janji daging tu terbako...kihkihkih!

Alhamdulillah.....dah siap...!Yeyey!


Inilah satay hasil titik peluh kami..masin kan??hahahaa!
Kuah tu aku buat kasi pekat2 skit..supaya melekat2 kt satay tu time makan...oh, nikmatnyaaaa!



Makan sampai semput..
Speckybee kasi A++ kt kuah kacang aku.(hidungku kembang!) So,korang cer la try campur dgn cashew nut. Rasa lemak2, manis, dan pekat2 gitu...

notabulukaki~
Beginilah nasib hidup di perantauan.Ko tak masak,ko kebulurlaaa...kalo kt malaysia,mati hidup balik pun tak dapat laaa nk tgk aku buat2 satay cenggini.

24 comments:

mar said...

rajinnyer akak..
kalo kt cnie nie beli yg dh siap sudeyh..kihkihkih =D

Tijah said...

nak satay??

bang...amek kunci keta kita gi samuri. kihkihkih

aNiS tHe BumbleBee said...

mar~ ahahaha! tu terpaksa..kalo tak,tak merasa la..hihihi!

aNiS tHe BumbleBee said...

kak tij~ arggghhh!! jeles!jeles!!!

Anonymous said...

:) wowwy!!! beshnya kalu u all jiran i!!!
leh boli dri u all 2ocucuk muahahaha~

aNiS tHe BumbleBee said...

liza~ liza kah? hahahah!bukan takat 20cucuk,bercucuk2 ktorg boleh hantarkan.

aS_c0mei said...

ye btol tu!dah duduk perantauan memang gigih la buat sendiri apa nak makan.kalau kat mesia dulu,dapur tu berasap beberapa kali je.hahahhahah.

saya suka sgt kuah kacang & nasi impit.meleleh air liur nih!tapi malas nak buat.hihihi.tak sabar balik mesia nanti,nak makan puas2!!heeee

Failure said...

HAHAHA EPIC FAIL

MrsYusofhussain said...

apa daa tajuk bikin saspen...hahahah

Mario said...

tengok pun dah sedap

SyAkuRagi said...

ahhh post stail macam ni yg wat aku xtido malam...

aNiS tHe BumbleBee said...

as_comei~hihi..kan..kalo kt msia,jgn harap laa..sanggup jalan kaki pon xpe pegi pasar malam.as bila nk balik msia??

aNiS tHe BumbleBee said...

failure~ fail pun fail laa...hahaha!

aNiS tHe BumbleBee said...

lia~ ko ni kuning semedang je otak.kasi tau ustaz engku karang.hahaha!

Kancilbiru said...

wohhh boh cashew nut??? menarik tu...patut dapat A++..hehe..

|| NaFiRaa || said...

huhuhu..sedapnye~ meleleh air liur neh!! ai beli kat pasar malam jek.. x reti nak buat sendirik~

aNiS tHe BumbleBee said...

mario~ belum rasa lagi ye dak?hahaha!

aNiS tHe BumbleBee said...

syakuragi~ ko doa2 la aku dpt pegi mesir ke pulak.buleh aku baka satay utk ko.ekekee!

aNiS tHe BumbleBee said...

kancilbiru~ haa,cer try..nk lagi best,pakai cashewnut yg 3-4kurun duduk lam fridge punya.tihihi!

aNiS tHe BumbleBee said...

nafira~ itu yg sebaik2nyaa....kayuh pasar malam je lagi senang...buleh capai yong tau fu skit,air tebu skit,popia ke sket.wallllaah,heaven!

ziha said...

kak anis..pandai akak msk satay.mst sedap kan? :)

aNiS tHe BumbleBee said...

ziha~idak ler terel ziha...dah teringin nk mkn sgt2.. terbaekkk..pasal nilah 1-1nya satay malaysia kt galle ni..hihi!

ainiayu said...

masa duk sabah dulu ada gak la wat sbb tk jumpa sate kt kunak tu..yg ado sayap panggang....tp sejak duk kajang pak malau ni almaklum la kan...kahkahkah.....

aNiS tHe BumbleBee said...

kak ainiayu~ arrrghhh!! mencik! mencik! bakar darah niiiii!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...