Friday, June 25, 2010

Camne Nk Potong PomPuaN PunYe???

Kelas Karah,UiTM Dungun,7tahun lalu....

Ustaz Engku yg cute sedang menerangkan berkenaan Hukum Qisas. Mula2 aku mendengar dengan penuh concentrate. Tiba-tiba ada 1 suara garuk kt sebelah berbunyik:

Kerel :Babe, asal kalo yg rogol2 org tu ke,zina pestu buang2 anak xkene hukum Qisas ar? Patutnye kasi potong je teros org camtu.

Aku: Haah kan...kasi potong je kan.baru die xley rogol org lagi dh.Tp,kalo pompuan yg zina, pestu buang2 anak tu,camne nk potong ar?? eish,cam susah plak si tukang potong tu nk buat keje.

Kerel: hum,kan? (Sambil 2-2 ekor kepala blue berjambul membayangkan camne keje pemotong,pestu gelak mcm nk mati!)

Ustaz Engku: Yg tudung hitam dengan tudung biru tu bangun! bangun! Mende mung gelak2 tuh?Cerita kt 1 kelas ni.Ustak pong nk dengar nih!

Isskkk! Camne aku nk citer 1 kelas ni..nnti abisla dorang tau otak kotor aku.Cis!Cis!Cis!

Ko la punya pasal Kerel!!!

notabulukaki~ kalo zaman tu otak aku xbape biru,dah tentu aku naik pentas ambik anugerah dekan siap dapat selimpang2 time konvo..cissss...

nota:
1.Pengertian qisas dari segi bahasa bermaksud memotong.
2.Kesalahan-kesalahan yang diwajibkan hukuman qisas ialah membunuh dengan sengaja dan mencederakan anggota tubuh badan seperti mencederakan mata, hidung dan telinga.
3.Mengikut hukum qisas seseorang penjenayah mesti diikuti dengan hukuman yang sama sepertimana dia lakukan ke atas mangsanya. Kalau ia membunuh maka dia mesti dihukum bunuh.
4.Dalil:
Maksudnya; "Dan Kami telah tetapkan atas mereka di dalam Kitab Taurat itu, bahawa jiwa dibalas dengan jiwa, dan mata dibalas dengan mata, dan hidung dibalas dengan hidung, dan telinga dibalas dengan telinga, dan gigi dibalas dengan gigi dan luka-luka hendaklah dibalas (seimbang). Tetapi sesiapa yang melepaskan hak membalasnya maka menjadilah ia penebus dosa baginya" (Surah al-Maidah ayat 45)

sumber:tranungkite.net

10 comments:

ainiayu said...

hahahaha....terserlah kebiruan tu ye anis...kekekeke....abih tu hg cite ke kt kelas?...sabo je la.....

ika honey bunny said...

HAHAHA. cant stop laughing. tak bole bla ayat "kalo zaman tu otak aku xbape biru,dah tentu aku naik pentas ambik anugerah dekan siap dapat selimpang2 time konvo"

cahaya nuranie said...

haha.. aku rasa ku mcm hengat lah time tu.. kiki.. sabor je ler korang nie.. memeriahkan suasana.. apapun.. nice kan masa kat dungun dulu... :)

aNiS tHe BumbleBee said...

kak aini~ hahaha! xcita...kalo cita,hilanglah kejelitaan time tu..hahhhaa!

aNiS tHe BumbleBee said...

ika~ tu ayat nk menyalahkan org lain tu..hahaa!

aNiS tHe BumbleBee said...

syams~shh!shh!ko jgn ingat!haahaha!mmg sgt best idup time tu.byk perkara2 yg lawak terjadi.kakaka!

SyAkuRagi said...

aku dah agak dah perangai ko time blaja mesti cmtu..ish3

|| NaFiRaa || said...

hahahahha... sonok kalo ingat zaman2 belajar dulu kan.. rindu sgt time tuh..

aNiS tHe BumbleBee said...

syakuragi~ hahaha!eleh...mcm laa ko xpenah..cer ngaku.

aNiS tHe BumbleBee said...

nafira~ mmg best kan!ceria betul hidup!hahah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...