Friday, October 15, 2010

ReMpah Mahai

Cak kucak! kucak! Hehehe!
Aku ada balik!Nantilah aku cerita apa yg jadi.


Hari ni aku nk cherita pasal rempah yg mahal kt dunia.Ari tu aku pegi supermarket, nk beli buah pelaga.Tau tak camne rupa buah pelaga??Tu ha,gambar kt atas tu.Tak tau kang, aku laga kepala ko kt dinding.Buah pelaga ni org kampung aku panggil Cardamom.cewah! Aku ambik sepeket, bayo.Rege Rs300.Terbuntang bijik mata aku! Pejadah buah pelaga ni smpai seploh hengget??Mak ai!! Ikan kembung aku beli semalam pon baru 6hinggit.Cissin!

Rupanya, mmg buah pelaga ni mahal rupanya.Baru saya tahu.Hahahaah!Buah pelaga ni adalah rempah yg kedua mahal di dunia. Yg first korang tau tak apa? Ha, saffron tu.Camni rupa dia:


Yg ni aku tau mmg mahal sebab ada org kt Malaysia pernah pesan suh aku beli kt sini.Kat Malaysia mahal lagi berganda2.Sekotak kecik tu,harganya dalam RM5o.Bergantung kepada gred jugak.Fungsi dia lebih kepada khasiat utk perubatan rasanya.Rempah ni diibaratkan sebagai rempah emas sebab regenya yg mahai itu.Kalo kt Malaysia, masakan2 India Muslim selalu dorang campur benda ni. Tu yg penyedapnye kot.Ekeke! Korang tanak terai ke?Besok2,kalo ada duit lebih, aku nk beli lah.Nak tabur lam nasik.Pestu tayah lauk2 apa lagi dah.sebab rempah je dah mahal nau.kih3x!

p/s:Mahai rempah ni.Boleh buat hantaran kawen nih.ahahaha!

17 comments:

|| NaFiRaa || said...

apsal kat mesia x de plak mahal sgt buah pelaga tuh?? ke ikut gred??? ke hang amik banyak???hehehe

Kancilbiru said...

eh kat tesco murah ja....hahahaha

aNiS tHe BumbleBee said...

nafira~entah.rasa cam kt msia murah je.tapi bila baca mingguan wanita aritu pun dia cakap rempah kedua termahal.pasni buat sup pakai bijik pelaga jelah.xyah taruk apa2 lagi dah.

aNiS tHe BumbleBee said...

kancilbiru~tuaarrr...bilaaa tesco ni nk bukak kt SL ni.iskkk!!

makdara TERdiva said...

rempah2 ni memang mahaiii..lgpun rempah ni kira tergolong dlm barang purba..tak caya pegi tengok dlm buku sejarah...rempah2 dah berkurun dorang guna..hik..hik..

GaDis CoMeL said...

nak ka? nanti sy pos sekilo buah pelaga tu.


keh3x

abah_izz said...

belum musim buah tu kut...tu yang nak gila b**i...kui..kui2

sahromnasrudin said...

salam... aku tgk amazing race asia mlm td..ada lokasi kat sri lanka..tgk ada celcom axiata kat cane..betul ke celcom ada cawangan kat SL????

Mario said...

uikkk...mukan kat sana lg murah ke...pelik betul...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

mak aii..tak sangka mahal si pelaga tu..
aku buat campak2 aje bila masak kurma ngan nasi minyak..


boleh gak kalau nak kirim... hehe..
semuanya aku nak kirim kan ?

hahaa...

aNiS tHe BumbleBee said...

MDT~hum,boleh jadi gak kan..sbb mmg ada fact ckp buah pelaga ni mahal.hihi!

aNiS tHe BumbleBee said...

GC~boley gak kalo nak bagi.nnti kak anis gubah2 buat hantaran hg.keh3x!

aNiS tHe BumbleBee said...

abah izz~hahha!ada musim gak ropenya pelaga ni.hihi!

aNiS tHe BumbleBee said...

sahrom~bukan celcom.axiata yg ada byk cawangan kt negara2.kt sri lanka dipanggil dialog.kt malaysia dialog.tp dialog sini mmg yg telekom malaysia punya.dulu ramai org malaysia yg keja kt dialog tau..

aNiS tHe BumbleBee said...

mario~entah.aku pon ingat murah.maybe sbb sblm ni beli campur2 skali dgn kayu manis,lawang segala tu kot.tu yg xperasan harga tu.bila beli sepeket dia je,baru tau mahal.tihi.

aNiS tHe BumbleBee said...

azrina~tulah.aku dulu campak2 gak.lepas dah tau ni,barula reti menghargai skit.org india buat kunyah2 utk bg mulut segar.aku terai kunyah,yarkkkhh!!

hahaha!eh,aku ada beli 2 lukisan utk umah aku aritu.nntilah aku upload gamba.

kakyong said...

mahalnya.. brp kilo tu? hehehe...
len kali nak check rege kat hypermart.. sbb tak biasa beli asing.. selalu dah siap bercampur...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...