Thursday, January 7, 2010

TeRuNG iTeW EnAk !!

Salam semua...!

Yeaaa! aku kembali bersiaran seperti sedia kala...thanks kepada yg ambil berat melalui komen di blog & YM...heee! Okey, mari kita tumpukan kepada perkara yg lebih gembira, iaitu MAKANAN!!!!

Hari ni aku masak pajeri nanas...then...aku pon xleh fikir apa lagi lauk tambahan utk hari ni...Jadi aku berjalan dgn penuh Hip Hopnya ke peti ais, utk melihat2 apa lagi yg boleh dijadikan mangsa utk masakan aku....dan aku jumpa Terung!! Okey...apa nk buat dgn terung ni???


1. Mula2 potong 2 dan belah terung tu... cuci bersih2....
2. Aturkan terung2 tersebut ke dalam pinggan dengan penuh gaya mempersona...
3. Lumur2 kan garam kepada terung tersebut dengan penuh lemah lembut dan kasih sayang...


4. Lepas tu,potong halus2 dan cincang bawang putih...tapi jangan smpai pecah papan pemotong tu pulak...slow2 okey...

5. Taburkan bawang putih itu di atas terung yg sedang tersengih2 tu..


6. Then,kalau nk pedas, boleh taburkan serbuk cili...bukan serbuk,tp yg Chili Piece tu, aku pun xingat apa bahasa melayunya. (feeling duduk London 10 tahun, ceh,boleh blah!)


7. Last skali, potong dadu butter, dan taburkan atas terung tu.


8. Campakan terung yg siap di tabur bahan2 tadi ke dalam Microwave,..atau oven, atau ape jelah dalam rumah korang yg boleh menyebabkan terung tu masak. Nak bakar cam ikan bakar tu pun boleh..sedap gak!



8. Aku gunakan medium high selama 5 minit utk microwave aku.(terasa kasih sayang meresap ke dalam makanan bila letak gmbar speckybee dan honeybee di situ!haha!)

9. Dan hasilnya...Tadaaaaa! Mula2 korang akan tergoda dgn baunya yg menikam jiwa!

Then aku goreng ikan gelama masam dan buat sambal belacan..petang karang harap2nya speckybee bwk balik pucuk gajus...woh! perfect!


Silalah makan dgn gaya tersendiri...aku....of course la akan makan dgn penuh sopan santun...ceit!

8 comments:

lillies said...

hg ni buat aku terlioq ja tau.....

Unknown said...

cam xsedap ja long...hehehe
x lwa plak tu...( kn paksa ckap sedapnyeee...!!!!)

aNiS tHe BumbleBee said...

lilie~ hehe..pe lagik..try laa..sonang ja pon..

aNiS tHe BumbleBee said...

ana~ pernah x makan selipar bakar?? nnti aku balik msia aku buat kt hg key?

Qistina said...

anis ni mmg lawak lah..mesti buat aby tergelak bace penulisan anis tau..hehehehe

aNiS tHe BumbleBee said...

Qistina~ lawak? err..anis tulis resipi tu aby...keh!keh!keh!

vogue said...

kreatip betul nih anis....ni resepi new arrival ke dah byk kali ulang2? okeh...esok2 blh try mcm sodap tuh...nyum3

aNiS tHe BumbleBee said...

kak yani~ adelah 2kali ulang.nk sedap agi,ubah2 lah ingredients dia gak.taruk cheese ke kan.give it a try..xdela boring mkn terung bakar kosong aje..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...