Saturday, January 2, 2010

Ekspidisi Ke Trincomalee Sri Lanka


First, stadi map dulu.Perjalanan yg..amat...amat..amat jauh...sabar itu paling utama!

31 Oktober 2009 ~Pagi2 buta...kami mulakan perjalanan ke Trincomalee..Trincomalee ni 10tahun yg dulu..adalah kawasan perang di Sri Lanka.Tp kerajaan Sri Lanka dapat menawan balik tempat tu.Sebelum pegi,aku tnya pada jiran,best ke Trincomalee tu?Jiran aku jawab;

"Ohh! It's very nice place....The beach is very beautiful..."

jawab jiran aku dengan kembang hidung tanda bangga dan bongkaknya dia dengan keindahan negaranya itu.. dan aku pun...berkobar2 ingin memulakan xpdc itew...


Dalam perjalanan...ktorg singgah sebentar ke sebuah kedai...sbb nk breakfast..gile lapar...sume makan tosei pagi tu...aku,mmg dah lama mengidam nk makan tosei ni..dari balik msia aritu...tapi xdapat2.skangla baru merasa...tengah menjamu selera..mata terpandang pada sebuah gramophone...nk dijual katanya...dalam RM900 je...ade sapa2 ndak beli? aku xminat brg2 antik ni...kalo dia jual iPod dari angkasa lepas,mungkin itu akan mengiurkan aku...haha!

Perjalanan diteruskan.....


nama tempat ini membuatkan aku seperti berada di makmal sains skolah...

Di kiri kanan jalan..sama je permandangannya..rumah2 dari tanah dan jugak kubu2 tentera..


rumah yg dibuat menggunakan tanah...


kubu tentera


rumah yg berjaya mencurik hati aku...cam kelakar lak!

askar dorang bukan saja bwk keta kebal, trektar & kubota pon ada..hueke!


merata2 ada askar...

apa yg aku nmpak..hanyalah kesan2 hasil peperangan yang lalu...semua banggunan dah dimusnahkan akibat perang...alahai....!


"ko kata ada pantai cantik..mana?mana?"
"ni haa...dalam peta ni tulis ade macam2...tapi asal xde ar?"

Lantak korang lah wahai lelaki2 sekalian...aku da xkuasa dah...gile penat ikut xpdc karut korang neh! aku nak makanan! makanan! mana makanan haaa??? (kata aku sambil warna kulit aku berubah jadik ijau)

Tengah aku berjalan2 kt kota lama tu..aku terpandang....wow! sekumpulan rusa!! memula aku ingat kambing sesat..uish...xboleh dilepaskan..aku cecepat snap...giler jinak rusa ni..


Speckybee sebenarnya takut kt rusa yg ade tanduk tu..tihihi!


rilex je rusa2 tu..xde lari pun.kalo kt msia,pegi zoo pon belum tentu dpt bergambar dgn rusa camni..


Pintu kota lama....1675 beb!



Serius askar ni bangga gila dpt bergambar dgn ktorg

Lepas ke kota lama,kami menghala ke Kolam air panas...kira2 5-6 kilometer lah jugak..Dalam perjalanan ke kolam air panas,ada tinggalan kemusnahan kesan tsunami...Tp kt bawah ni,rumah2 yg didirikan utk penduduk mangsa2 tsunami...hasil ehsan tokyo cement.



cun gak rumah2nya..nk dibandingkan dengan rumah tanah tadi...isk....


Dh sampai ke kolam air panas,kami terpaksa menapak kira2 200meter dari tmpat letak kereta..Teruja jugak dalam hati...masing2 sume bawak baju utk mandi....wah! aku tengah bayangkan,kolam air panas tu mcm kolam air panas dekat2 umah aku,Kolam Air Panas Ulu Legong,di Baling.Kalo kolam yg no 1 tu,kalo letak telur pon masak weh.(telur ayam,maksud aku!) woh! best ni..buleh pose ikan duyung tepi kolam....



gambar hiasan: kolam air panas ulu legong di baling...

Tapi.....
bila smpai.........
aku xpasti......
samaada....
nak menangis............
atau.............
nak gelak guling2!!!



Kepala hangguk kau orang!!! ini korang panggil kolam air panas yg best gila2 tu??
Mandi pakai CEBOK????

yg gendut,
yg tegang,
yg kendur...
sume ada

Bila aku tgk keadaan tu,aku nk pengsan...meloya pon ade...kalo putih2,sedapla jugak mata aku memandang....
Please....!please!!! minyak cap kapak please!!!
aku nk pitam dah ni!!!!
dan xpdc mendaki ke Sigiriya dibatalkan serta merta!

p/s: mungkin aku silap dengar time jiran aku tu bgtau pasal trincomalee ni...mungkin maksud dia,beach tu adalah bitch! haiiiisssh!

15 comments:

ainiayu said...

wakakakakaaa...gelak guling2 akk baca cite hg ni anis...patut la hg kata ada cite lawak....mmg lwk sungguh....tu la...len kali jgn berangan tinggi sgt...tp musykil...awat tk jadi p sirigiya tu?
lagi satu..awat fuad dh nampak sama cam org sri lanka...adakah setting camera yg salah @ mmg dia dh berkilat skit?hueeee...

aNiS tHe BumbleBee said...

hehe..sbb pegi trincomalee tu dah makan masa sehari..pastu we all suma dah pening2 meloya tgk puak2 SL yg seksa2 tu..eeke! oo..fuad..tu version tinted tu kak..saja nk ambik ati org sri lanka..keke!

Qistina said...

lawak gilos bila bace entry nie..buat aby gelak guling2 tau..tak sangka camtu rupanye kolam air panas yg di gembar gemburkan..kuikuikui...

aNiS tHe BumbleBee said...

mm..tu lah kan...org sini mmg indah khabar dari rupa...lebih senduk dari nasik...tah pape tah.

zuar said...

memang dah gelak guling2 dah ni..wakaka..

aNiS tHe BumbleBee said...

haaa..dh guling2 jangan lupa bangun balik..kang tetido kt situ plak.hoho!

Anonymous said...

wakakakakka...lawaknya..kalo aku la,,confirm muntah ijou beb...

lillies said...

weh, biar betui...!!???
hehehe...nasb aku pun xdak situkan..kalau x mesti aku dh mengilai2 kat situ..hehehe....

menakutkan ja aku tgk org2 SL tu...hehehe....

aNiS tHe BumbleBee said...

anon~ ala..asal x letak nama?kelaka eh..gelak le..guling2 tau..hehe!

aNiS tHe BumbleBee said...

lilies~hehe...kalo hg yg mengilai,tu aku pulak yg takut nnti..

vogue said...

kurang2 anis sampai jugak ke trincomalee tuh....k.yani pegi dlm mimpi je lar....hihihi...

xpon esok2 lg 10 thn bler sri lanka dah ada byk highway blh buat trip jejak kasih...

aNiS tHe BumbleBee said...

kak yani~keh keh keh! 10tahun pon belum tentu kak yani.ade highway pon,tuk tuk keta lembu pon ade kt highway tu,xguna jugak.Sri Lanka!!tolongla membangun..penat lar hidup kt sini...haha!

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

tehehehhehe...hehehehe...
berguling-guling aku dah ni weii sambil sapu air mata....


tak menahan betul ar..
pagi2 buta dok gelak bagai..

aNiS tHe BumbleBee said...

azrina~ahahaha! baru ko tau.aku kt sini xlarat nk gelak berguling2.adeeee je laa yg buat aku ketawa tgk peel org2 kt sini.apepon,enjoy je lah.hahaaha!

farahnas irina said...

lawak giler...
haku baru nak jelajah ulu leging next week... tp terpandang gambar ko post tuh trus aku dpok imegen ulu legong pon camtuh gaks... alahai.... kene delete drpd ingatan haku...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...