Tuesday, February 8, 2011

Adik...balik la...

Adik,
Adik kat mana ni?
Ibu risau...

Sampai malam ibu tunggu adik.
Ibu panggil2 adik.
Skang ni dah pukul 3 pagi.
Ibu tak boleh nk tido.
Asal ibu pejam mata je,
Ibu dengar suara adik panggil ibu.

Abah pun sama.
Kejap2 abah bukak pintu umah.
Tengok adik ada balik ke tidak.
Abah ckp abah terdengar2 suara adik.
Kt ofis pun abah tak tenteram nak buat keja.

Adik,
adik ingat tak lagi, first time abah bawak adik datang rumah kami?
Masa tu ibu sakit.
Anak no.2 ibu meninggal dalam kandungan.
Seminggu ibu taknak bangun & makan.
Masa abah bawak balik adik,
adik kecik sangat.Badan terketar2.
3-4hari adik tak makan.

Ibu mandikan adik.
Masa tu muka adik comot2.
Mata pun tak boleh bukak sebab penuh dgn taik mata.
Ibu cuci2 adik, ibu lap dan keringkan dgn hair dryer.
Adik lompat2 takut dengan bunyi hair dryer tu. Hihi!
Adik tak lalu makan.
Tapi ibu sumbat jugak susu dlm mulut adik dgn syringe.
Ibu takut adik lapar & mati.
Sampai kembung2 perut adik.
Lepas tu adik dah pandai makan sendiri :)
Adik sihat sangat.Lompat sana, lompat sini...

Tiba-tiba sesuatu telah berlaku..
Adik Cat cedera parah kena gigit dengan kucing besar yg tiba2 masuk rumah kita.
Ibu menangis2 takut adik mati.
Tapi rupanya adik kuat semangat.
Pelan2 adik sembuh balik macam biasa.
Syukur Ya Allah..!

Kalau ktorg tengah tgk tv,
adik selalu datang sempit2 nk jugak duduk celah2 kami semua.
Kalau abah dgn kakak uyin tgk bola atas kusyen,
Adik pun sibuk nk tgk jugak,sampai tertido2 atas kepala kakak uyin.
Ada lagi ibu simpan gambar adik tu dalam entry ni.
Comel betul!!

Adik tau tak,
apa yg special pasal adik?
Adik lah kucing pertama yg abah bela.
Sebelum kawen dgn ibu,abah tak suka kucing.
Lepas dia bawak adik dtg rumah ktorg, abah sayang betul dgn adik.
Abah buatkan rumah comel untuk adik.
Happy betul adik main panjat2.
Sampai la adik dah besar dan pandai kuar sendiri dari cage tu.

Masa we all balik malaysia hari tu,
Abah suruh Uncle Upul dtg rumah hari2 tengokkan adik.
Uncle Upul kata, malam kedua tu,
adik sepah2kan rumah.
Adik cari ktorg.
Adik tido atas gambar family ktorg.
Tersentuhnya hati ibu dengan abah!
Adik rindukan kami ye?
Kami pun rindu adik.
Masa jalan2 kt kedai pet, nampak kasut dgn baju untuk kucing.
Abah kata, nnti adik dah besar skit,
abah nak belikan.
Balik lah adik!
Kami rindu!

Malam sebelum adik hilang,
adik mcm xnak berenggang dari ibu.
Adik tido sebelah ibu.
Pagi tu pun, adik tak mengiau mintak makan mcm selalu.
Adik tunggu diam2 tgk ibu solat subuh.
Selalunya adik jerit2 kt ibu dari dapo.
Nak mintak makan.
Lepas ibu bagi makan pagi semalam,
adik diam jugak. Adik tidur je kt alas kaki.
Tu whiskas tuna yg separuh pagi tadi punya ada lagi kt dapo.
Ibu tgk tu pun ibu nangis tau dik?
Ibu ingat, lepas adik jumpa doktor nnti,
ibu nk bg adik makan lagi.
Tapi...

Kenapa laa adik lari masa nak jumpa doktor tadi?
Ibu dengan abah nak doktor check adik.
Bukan nak buang adik.
Mesti adik salah faham.
Adik tau kan kami semua sayangkan adik.
Kenapa adik lari?

Please la adik..
balik lah cepat...
Tiap2 kali ujan, ibu terfikir mana lah adik duduk sejuk2 camni.
Apa la yg adik makan.
Kt mana la adik tido gelap2 camni.. isk!
Walopon adik hanya kucing, tapi adik dah macam ahli keluarga kami.

Tadi ada 2-3org staff abah tanya,
nak anak kucing baru tak?
Kami diam.
Mana lah nak sama pengganti baru dgn adik.
Adik special sgt tau?

Sapa nk gigit2 kaki ibu time ibu tgh tulis blog?
Sapa nak lompat atas ibu suruh ibu peluk time ujan sejuk2?
Sapa nak gigit kaki abah pagi2 kejut utk solat subuh?
Sapa nk teman ibu kt rumah time abah dgn kakak uyin xde?
Sapa nak tido kt kaki ibu supaya kaki ibu panas malam2?
Sapa nk tolong ibu tangkap cicak & lipas kalau ibu terjerit2 kat dapo?
Sapa nak habiskan lebihan susu kt cornflake kakak uyin?
Yang ibu paling sedih, adik sanggup korbankan diri adik lawan dengan ular hitam yg masuk rumah kita tu.
Ibu tak tau apa akan jadi kalau ibu yg kena patuk dgn ular tu.
Macam adik tau tau, dalam badan ibu, ada lagi satu nyawa.
Sebab tu adik korbankan diri adik, kan?

Adik, ibu doakan adik selamat.
Ibu tau adik kuat.
Adik pandai kan?
Cepat lah cari jalan balik rumah kita ni.
Kalau ibu larat besok, ibu ingat nk pegi lagi rumah doktor,
Nak cari adik.Ibu rasa adik tak pegi mana2.
Adik menyorok kt semak2 belakang rumah doktor tu jugak.
Besok kalau ibu pegi cari adik, adik kuar ye?
Janji tau?


Adik, we miss you so much! Kakak Uyin balik sekolah tadi, panggil2 adik. Tapi adik tak balik pun.. :'(


13 comments:

miss said...

sabar erk anis...hrp adik cat hg balik semula...insyaALLAH...
*aku pon suke kucing...tp nak bela...asben aku x suke plak...kat umah mak abah aku....dulu ade...skrg dh xde...sedihnye...smua dh mati!!!ade org dengki bg racun!!!!

Sidratul Muntaha said...

anis
aku dulu ade bela kucing la
sgt byk
n kucing2 yg kiat betul2 bela ni mgm jaga diri n jaga kebersihan
sgt sedih bile ade org curi kucing aku tu
thu2 bila dpt balik
skit2 n berkuraop
arap2 kucing hang ni blik dgn selamat

|| NaFiRaa || said...

adesss laaa.. tumpang sedih jugak.. banyak2 berdoa..moga adik cat balik dengan selamat..amin~

kakyong said...

sedihnya baca rintihan hati ni...

ke mana la adik cat tu lari ya...

aisha mimi said...

aku pulak yg sebak..

aNiS tHe BumbleBee said...

miss_as~maceh..jahat sungguh manusia yg suka bunuh2 binatang yg xberdosa ni kan..

aNiS tHe BumbleBee said...

sidratul~maceh weh...sian kucing ko..xpasal2 dapat sakit lepas org yg xreti jaga curi.ish.

aNiS tHe BumbleBee said...

nafira~sob..sob..sedih la kan kalau benda kita sayang ilang..

aNiS tHe BumbleBee said...

kak yong~ada dekat2 hutan belakang umah vet tu jugak.nasib baik laa xbawak pegi klinik yg jauh2.

aNiS tHe BumbleBee said...

mimi~tihihi..efek sebak skit lam blog aku ni..

- GC - said...

sedihnya. tetiba rasa nak teriak. tacing gila. ohhhh.. sayunya diriku ini.

AngahSayang2314 said...

terkojut den ingat kan apa la...

Kaseh said...

sebak laaaa :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...