Friday, August 21, 2009

RAMADHAN DATANG LAGI..



Syukur Ya Allah..kerana memberi peluang hamba2Mu yg kerdil ini menghirup harum semerbak ramadhanMu..Syukur kerana kita semua masih lagi boleh membuka mata,bangun bersahur bersama keluarga.Syukur kerana mampu lagi bersimpuh,menangis semahu-mahunya memohon ampun dari Allah.


Ini adalah tahun ketiga kami sekeluarga berpuasa di Sri Lanka.Tahun pertama,2007,kami menyambut Ramadhan dgn kehadiran buah hati kami,Uyin the Honeybee.Aku,dah tentu2 mmg sebulan xpuasa.hehe!2008,tahun kedua,kami menyambutnya di Habaraduwa,Sri Lanka.Suasana yg cukup sederhana.Aku sedaya upaya menyediakan juadah berbuka puasa sebaik2nya.Kalau di Malaysia,aku pasti,suasananya cukup2 meriah.Kuih muih mmg dpt dibeli dgn mudah dan harga yg affordable.Berlainan disini,segala juadah terpaksa aku sediakan sendiri.Jadi saat ini,bermulalah tugasan aku utk mencari gali balik segala buku2 resipi.hehe!

Antara kuih muih yg selalu aku buat bila tiba bulan puasa:

**Kuih Cara ~ ade 2 jenis,1 bergula,1 lagi berlauk.Bekas kuih cara tu,aku cilok from my mum house.hehe.selepas mencilok,barulah aku talipon dia bgtau.keke.thanks,Ma!

**Ondeh2~kuih yg bulat warna hijau,dan ada gula melaka di dalam.Tepung pulut dah aku beli bulan lepas di Colombo.Diimport dari China.Tp yg aku rungsing,kt mana aku nk dapatkan kelapa parut??Tahun lepas aku beli kelapa kering kt Colombo.Tahun ni xbeli pulak.ade ke kt Galle ni??hum...kena tnya jiran aku nnti.


**Kuih ketayap~hum..reti ke tidak lagi tah aku buat.kene stadi balik ni.

** Cucur Udang~ haii..kecur pulak air liur aku!

** Agar2 dan bermacam jenis puding.

Itu ajelah yg mampu aku buat.itupun aku xsure menjadik ke tidak kuih2 tu tahun ni.tihhihi!Apepun,menjadi isteri dan ibu yg jauh di perantauan,ini adalah cabaran buat aku.I need to manage everything.Dari sahur sampailah ke waktu berbuka.But,it's okay.I'd already get used with all those things.Dah 3tahun kan..

Apa yg aku harapkan,semoga Ramadhan kali ini,membawa rahmat kepada keluarga kami dan seluruh umat Islam.Dan aku sungguh tidak sabar2 utk pulang ke Malaysia menikmati bulan puasa di sana..indahnyaaa!!!!

5 comments:

Qistina said...

~selamat berpuasa anis~
wah setapnye kueh onde2 tue..favorite mummy qaira tau..setaaaappnyeee... ni yg wat meleleh2 air liuq nie...
~baguz lah anis rajin buat kueh mueh~
knp x beli kelapa parut punye mesin tue ada yg manual punye pusing pakai tgn tue murah je rs600 camtu je..senang gak kalo ada kat rumah..kat galle mesti ada jual punye tue...
kat colombo ada jual kelapa parut dekat keels tau..tapi mummy qaira ni asal ler malas sgt nak wat kueh ni..huhuhu

aNiS tHe BumbleBee said...

hehe..smlm bukak puasa,terus buat kuih tu.tu lah,ade.tp xreti nk guna.nk belah kelapa pun xreti.ingat nk beli yg mcm kuda boleh duduk tu utk parut kelapa.hehe.nntilah.next bulan puasa kut.smlm pegi foodcity Galle,rezeki,ade pulak kelapa parut yg kering tu.rembatlah terus.haa,insyallah nnti kalau anis pegi bukak puasa umah aby,anis bawak kuihnye ye.hehe.insyallah..

vivavogue said...

warrgggghhhh...k.yani pon buat onde2 kelmarin....

beliler parut kelapa tuh deknon....blh parut simpan every week....sgt berguna tuh...

vivavogue said...

eh....ada ek tepung pulut jual kat cni? mano kodai eh?

aNiS tHe BumbleBee said...

anis xreti nk belah kelapa sebijik tu.takut.ade je tepung pulutnya.sama gak cm kt msia,cap gajah tu.tp thailand punya.kt kedai yg china tu.yg de tanglong dpn kedai dia tu.ape ke nama tah kedainye.alah,yg jual beras pulut tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...