Friday, August 7, 2009

ENTRY UTK IZZA DI NEBRASKA

entry kali ni aku tujukan khas buat member blogku, si Izza yg skang ni tgh sakit nk beranak dan jugak sapa2 yg ditakdirkan bersalin jauh diperantauan tanpa keluarga di sisi.Yg bukan kt perantauan pun boleh aje.tp aku bajet,korang bersalin kt malaysia nun,cam lebih proper skit.ade org tua jaga sume.Si Izza ni senasib dgn aku.cuma dia besh skit sbb kt U.S nun.ape jeee lah budak ni.boleh nk banak2 tu dok berceting lagi dgn aku.aku kt sini dah nk pukul 2pagi dah.tetiba je si Izza ni membuzz aku.uik..terkezut aku!

Ni pengalaman bersalin aku.Bersalin anak pertama,nuuunn jauh di Sri Lanka.SpeckyBee dgn konfiden nye telah mensetkan kt henpon beliau 11/9/07 last calling for baby.al-kisahnya,kalau bb keluar lewat dari tarikh tu,mmg harapan nk balik raya amat tipis.sbb ktort paling last nk beli tiket utk balik raya kena sbulan sebelum.

10/9/2007
8p.m
aku hantam nasik ayam dgn SpeckyBee mlm tu.hantam xingat dunia.pastu melepak dpn tv,smbil mkn puding caramel yg aku buat tghari tadi.truuut..truuut..dpt msg,lusa Sri Lanka start berpuasa.Kt Malaysia,besoknye tu dah puasa dah.
BLUPPP!
xde karan pulak daahhh!!tension keadaan blackout ni mmg normal lah di sini ye..aku pasrah...

10p.m
dh start sakit2 pulak perut aku ni.ni msti sbb mkn byk.sbb aku over confident ini adalah bukan sakit nk bersalin sbb due datenye 2mggu lagi.pegi dkt 20kali toilet pun,xde pape.hum,adakah ini kontraksi??aku pegi belek2 buku jap.maklumler,xde sapa2 nk tnya.lagipun Speckybee adalah teruna dan bukan duda masa aku kawen dgn dia.jadi dia pun mmg xde pgalaman langsung lah bab2 ni.

3a.m
aku rasa ini adalah sakit nk bersalin.si Specky bee sungguh lena tidurnye.maklumlah,lepas membaham nasi ayam katakan.hangenn je aku pndang dia.aku pon kejutkanlah dia,nk pegi spital.saje aku dengki tgk dia tidur kenmain lena.aku ni xboley tido2 jugak sbb sakit perut memulas2.dia pun,cam biasa,menggelabah.kekeke!padan muke!(keji kan aku?xpe,aku dah mintak ampun dah kt dia.)aku minum milo campo telur mentah.petua ni aku dpt kt majalah pama kut xsilap.petua kasi cepat bersalin katanye.

3.20 a.m
smpai spital.Galle Cooperative Hospital.Antara spital yg terkemuka kt galle nih.gelappp aje.konpius aku!tutup ke spital ni?camne aku nk beranak nih?duduk kejap kt kerusi tu.driver aku ckp bukak.tp dorang tutup lampu sbb nk jimat karan.oo..gitu..bagus dorang ni..

3.30 a.m
aku pun dimasukkan ke labour room.oo..gini rupanye labour room nye.okey je.xdelah buruk sgt.cuma kaler2 tu xmemberansangkan nafsu je.since aku foreigner kt situ,wah,aku dilayan bak victoria beckham lah.sgt gumbira.lepak2,sembang2,ketawa2.aku tnye nurse,xley ke hubby aku masuk,dorang kata xley.eley,kerek la lu.aku bukan nk beranak lagi.kasilah can aku ngade2 dulu dgn hubby aku.buat2 sakit ke,suh picit2 kaki ke.bukan senang nk ngade2 cenggitu.bunyi mesen pengesan jantung bayi tu makin menggumbirakan aku.oo..gitu bunyi jantung bb aku ye..

4.00 a.m
xde pon tanda2 nk beranak agi.biar betik nih.aku terasa nk buang air..kecik.aku ckp lah kt nurse tu.dia kasi pelapik tu.suh aku buang air kecik kt situ.eh,xnak ler aku.aku bukannye xboleh bangun.nk suruh aku shopping pon buleh lagi ni.jadik,aku tnyalah,mana toilet.aku bley pegi sndiri.pastu dia tnjuk pintu kt depan aku.ooo..situ.aku pun jalan lah.eh,ape ni?ni dah luar.aku tnya lar nurse tu balik,mana toiletnye?dia tunjuk longkang.astagfirullahalazim!!!kt longkang ko suh aku kenceng??jadi tu ler antara pengalaman yg aku xley lupakan.huhu!

7.40 a.m
SpeckyBee masuk.bukak semua brg2 kemas kt bdn aku.ekeke.mcm ler byk sgt.subang dgn rantai je kut.hallaamaak..time ni boley le ngada2.dia pun usap2 kepala aku.hehe..suka!suka!mesti dia kesian kat aku kan time tu.dia xtau yg aku kt dlm ni bergelak ketawa sakan dgn nurse2 kt situ.kih kih kih!

8.00a.m
mane nih.xbanak2 lagi nih.td kenmain sakit nye.skang dah xde dah.buat malu kt nurse tu je.dr pun dtg.nama dr aku,DR GAMINI PARERA.ingat tu honeybee,nama dr ko tuh!Dr.ni lelaki tp antara pakar perbidanan terbaik di Sri Lanka.skang ni dia kt Colombo dah.fuh,nasib baik.kalau tak,asik terserempak je dia kt galle town tu.mstilah aku malu,kan kan..ngehehe..dia check2 okey,bukaan dah 4cm.yeyeye!mksudnye aku akan bersalin hari ni.dan maksudnya sungguh besar..aku akan beraya di Malaysia..Yahuuu!

8.30 a.m
Dr.check bukaan.hum,5cm.pastu dr nk masukkan tangan dia.aku tepis!kunun nk aplikasi jurus silat kepala hotak aku lah kan.dr kata,laa..sy nk kasi pecah waterbag ni haa.yg awak tepis buat ape.tu tindakan luar kawalan tu.maklumlah.diriku ni xpernah disentuh oleh mana2 lelaki kecuali hubby aku je taw.hutan dara aku ni.mstilah aku tepis kan.nasib baik xsepak.pastu,terasa bunyi pop! alah,cam bunyi kita nk test kehadiran gas karbon dioksida dlm kelas sains tingkatan dua dulu tu..hoh! dah pecah lah ketuban aku.yeyeye! kt sebelah aku ni ade sorang pompuan local yg nk bersalin gak.perut dia bapak besar.aku sengih2 je kt dia.dia sengih kt aku balik.pastu dr tutup tirai katil aku.aku dengar dia mengerang2 sakit.ish,ko ni kasi efek pulak kt aku.mulalah aku rasa takut.

8.40 a.m
Speckybee masuk utk terakhir kalinya sebelum aku melahirkan baby kami.time ni air ketuban melimpah2 keluar.dah terasa sakit2nya.padan muke ko anis!tadi ko rilex sgt!ko dengki laki ko tido mlm tadi.hambek ko dah rasa sakit!kata hati aku menyumpah2 diri sndiri.aku pun mintak ampun kt Speckybee.manala tau..sob!sob!sob! isteri dia ya amat nakal cam jin ni,dah xde lagi.nk kacau2 dia,nk urut2 dia...cewah!saje je kasi tambah emo dlm babak kecemasan tu.kekeke!

9.00 a.m
ya,ampun.pinggang aku dah mcm nak putus rasanya.dah kejang2 dah kaki aku suma.segala tips2 dlm buku "mari beranak beramai2"(aku tipu je tajuk tu.byk buku aku refer,xingat dah)
suma aku apply.okey..kontrol pernafasan..fuh..fuh..fuh..rilex..rilex..anggap je ni adalah nikmat yg tuhan bagi.org laki tak leh rasa,betapa bestnye beranak ni.nurse ckp,kalau rasa nk push,push aje.dorang sume dah ready dah.dr pun dah ready.aku mmg xde pikir lain de.pas bersalin ni,aku nk balik rumah.sebulan kemudian,aku akan beraya di Malaysia.ooh,sungguh best!
Tiba2,sakit tu datang lagi.tekak aku jadik kering.aku cuba memfokuskan otak aku kepada benda2 yg best.psikologi suma tu.then,push..okey..another one push..dr kata..okey,sekali je lagi,kepala bb dah kuar dah.hatiku berbunga2..yeyeye!

UUUUWEEKKK!!!!

9.25 a.m~11 september 2007 tarikh keramat siot..World Trade Centre nih.
alalala!kuar dah baby comel aku tu.yg aku amat heran,aku tgk kt tv,kt video bersalin budak2 medic punya,suma baby kuar dlm keadaan mata pejam.apesal anak aku ni kuar2,mata terbuka cam sportlight je.tgk kiri,tgk kanan.cam usha line.sgtlah kelakarnye.aku pun ketawalah.keh!keh!keh!pastu aku tgk nurse sedut2 idung dia dgn mulut dia.nk bersihkan cecair ketuban tu lah agaknye.pastu dorang letak baby aku tu bwh lampu.lampu tu bertujuan utk kasi haba kut kt baby aku.pastu dorang bawak baby aku keluar tunjuk kt Speckybee utk diazankan.aku kt dlm tu,ade lagi kesakitan sdg menunggu.Jahit menjahit!aku cuba utk tidak membayangkan keadaan tersebut.bisingaku pikir yg best2 jugak lagi.alahai..aku dah ade baby.bestnyee!best aku rasa tahap berganda2 kerana aku dpt gak balik raya.dgn org baru.isk,terasa diriku dirahmati walaupun aku bertindak keji pada awal episod kisah ni.syukur..alhamdulillah.
selepas sesi yg agak mengerikan mengikut persepsi imaginasi aku,baby aku yg cute ya amat tu dibawa ke dada aku utk disusukan.nurse tnya aku,xde baju butang depan ke?oo..kene ke?mana aku tau.aku bawak tshirt je.so,kepada bakal2 ibu,sediakan baju butang depan ye.jgn ulangi kebangangan aku ni ye.bila baby kt dlm pelukkan aku terasa sgt2 lah janggalnya.mana ler aku reti nih.tp,dh lama2,cam okey.time tu sgt2 lah terharunya.terasa magik dan kagum dgn kurniaan Allah.aku boleh keluarkan sorang lagi manusia.pastu boleh keluarkan minuman utk baby aku pulak.Subhanallah!!

then,aku pun dibawalah kebilik.sebelum keluar dari labour room tu,aku sempat lambai2 dan ucap good luck kt member sebelah tu tadi.smoga dia selamat..doa aku seikhlas hati.dia pun kelat2 tersengih,menahan sakit agaknye.hik..hik!

masuk ke dalam private room aku.vah!vah!vah!shabas mere beti!!sgt selesa.ade aircond,bilik air,sgt bersih.anbelivebel!maybe sobab aku foreigner.sgt untung menjadi victoria beckham disini ye.

Kt bwh ni aku listkan brg2 yg perlu dibawa semasa ke spital.Jgn tiru mcm aku.sengal je.
1.KAIN BATIK ~ dah lepas2 bersalin tu,mmg darah byk kuar.kene berganti kain jugak.bwk byk skit.

2.Baju Butang Depan~ bertujuan utk memudahkan penyusuan anak.kalo kt spital2 kerajaan tu ramai org kiri kanan.kalo kt private room cam aku tu,main selak aje.gasakler kan.

3.Pad ~ yg ade loop.google lah sndri camne rupanye.

4.Selimut baby

5.Lampin baby~ ni kene bawak byk.sbb bb akan kerap buang air.

6.botol susu~yg ni option je.tp aku xbawak pun.anak aku fully mendapat kolustrum aku ye.newborn baby yg menyusu badan tidak memerlukan sebarang bahan makanan lain,okey?tp ade gak aku tgk mak2 yg kasi minum air kosong.gasak korang ler.

~ini adalah honeybee selepas beberapa jam dilahirkan.itu adalah cara tidur aku sepanjang mengandungkan honeybee.aku pun xtau kenapa aku kene tidur ropa itu.


~SpeckyBee sangat2lah bangga time nih!


~Ini adalah wanita gagah itu.baru je pas bersalin,boley pose peace2 lagik!

P/s: ikuti sambungannya..berpantang di Sri Lanka..

Izza,smoga ko selamatlah ye.tetiba je ko benti ceting.dah sakit dah ke?kira berkesanlah ye petua milo+telur mentah akak kasi tadi?apepun,cool bebeh..zikrullah byk2.

9 comments:

ainiayu said...

best le baca cite nih..kikiki...mentang2 le spekybee tu tatau pape,hg buli dia anis noo...ish..ish..ish...sian dia....
akak dulu minum teh susu+teloq mentah..buat kaw punya..pehh..sedap...tp klu saja2 nk minum tu tak kut...kikiki....

aNiS tHe BumbleBee said...

anis to ainiayu~ kekeke!bila lagi nk buli2 dia.huhu!oo..gitu.teh susu ya.hum,kira mmg wujudlah petua tu.hum,tu ler.kalo saja2 tu..eiii!xgamak rasanya nk telan.

ha,izza,ko dah mcamana?dah ke belum?kalau belum cer ko buat cam kak aini ni lak.teh susu+telur mentah lak.keke!muntah ijau gamaknye si izza ni nanti.memula milo+telur mentah,pestu teh susu lak+telur mentah.

ainiayu said...

anis,teh tu wat cam teh tarik kaw nyer...baru la tk rasa@bau telur tu...mak akak kate...minum tu utk tambah tenaga bukan utk senang bersalin....anis....(comel lak speckybee bila tgk dlm gambaq tu..kikiki...jgn mare aaaa.....)

aNiS tHe BumbleBee said...

ooo..gitu yee..hum..apesal lah dlm buku tu dia ckp nk kasi cepat bersalin.boley je kot.2 in 1 dia pnya benefit.kekeke!

hehe..comel kan..kan..msti dia bangga smpai xley tdo mlm,mlm neh.kekeke!

Faizul said...

nih pengalaman bersalin ke pengalaman melawat spital..adehh

ok sambung baca lagi..

aNiS tHe BumbleBee said...

anis to dude~keke!sian ko dude ye.pnjang entry ni.letih ko bace.bagus jugak.buat tmbah pengetahuan.keke!

Anonymous said...

mak aiii...baru pas bsalin blh duduk atas kusi sgt suka suki?

k.yani dulu 2 bln deknon duduk atas pelampung....huhuhuhu

rezeki masing2 kannnn

aNiS tHe BumbleBee said...

anis to vivavogue~hehe.wah,dok atas pelampung eh?cam best je.second baby ni nk beli pelampung jugak la.cewah!

Nadia said...

salam singgah kak..

aduh, lawak la kisah akak ni.hahaha..Baru tahu macam ni rupanya pengalaman orang bersalin rupanya =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...