Monday, April 11, 2011

Tebu Telur

Laaa...ramai yg xtau rupanya ada tumbuhan yg mabeles bernama tebu teloq ni... Aku tak sure bende alah ni asal dari mana. Tapi yg pastinya,tiap2 kali aku balik Malaysia, ayah aku mesti pegi cari kt pasar mende ni. Then, mak aku akan masak lemak cili api campur udang...(sumpah tengah meleleh air liur skang ni!)


Si Speckybee pun xtau gak. Ayah aku ckp,org utara xramai yg tahu. Tapi kt baling ada jual tau...besttt!!!


Ni tebu telur.Kena buang kulit dia dulu...




Dah buang kulit,ni la rupa dia..


Mcm span skit... Rupa dia ada skit2 mcm telur ikan..


Ni dah siap masak...Ya Allahh...superbbbbb!!!

*ko tgk date gamba ni,tahun 2009 dulu haa..aku lupa nk buat entry.Skang aku tgh meraung2 lapar bila tgk gamba ni...arggghhhhhh!!!!!!!!

26 comments:

- GC - said...

hahaha. punya la nk tnjuk sampai kena wat entri.. ekekekke

♥Ismi Huda♥ said...

hahaa.. x menahan.. x pnh dgr bnda ni.. rasa dia manis jgk ek?

Suhana Shahril said...

mcm rebung jer

lupekanje said...

acik penah citer kat entry acik tawon brapa tah dulu...
memang sodap aniss weeeyhh...!! susa mawu cari...
yang emak acik tanam pun dah hidup segan mati tak mawu...
tapi sesekali balik kampung, ada gak mendalah ni, mak acik masak lomak cenggitu lah....walllaaa..

Cik Anita said...

eh serius tak pernah tau pun pasal tebu telur ni? macam mana rasa dia?

macam tebu betul tu ke?

aNiS tHe BumbleBee said...

GC~hahaha!pulun jangan tak pulun..makan punya pasaii!!

aNiS tHe BumbleBee said...

ismi~xmanis..lemak-lemak mabeles gitu..hihihi!

aNiS tHe BumbleBee said...

su~aa..mcm rebung..tp rebung licin kan..ni dia mcm span2,mcm telur ikan..

aNiS tHe BumbleBee said...

acik~haaa..tulah dianyaa..org yg dah penah rasa je yg taukan betapa nikmatnya mende alah ni..hihi!skang mmg susah betul nk cari.harga pun melambung2la mahalnya kt pasar.

aNiS tHe BumbleBee said...

anita~hihi..xjugak..pokok je rupa cam pokok tebu.tebu keras..dia ni lembut ya amat..mcm span je..

ummiross said...

Sedap pulak nampak tebu telut ni ye,ummiross pun tak pernah makan ni..

AngahSayang2314 said...

mesti anis tangkap leleh kan???teringin tue la lain kali jgn tengok pic lama2 kan dah susah hehehe ...jgn mara yer...hehehe.....
sedap ke??nampak sedap jer

cintahati said...

weh aku dok tgk je benda nie...n ari nie br aku tau leh wat masak lemak...hermm,nnt leh wat cubaan masakan nie dgn benda alah tebu nie...

miss said...

x pernah tao pon tebu telur laaa....

p/s...anis...aku sedih wei....fazer ku!!!

Lizzie Yasmin said...

sapo lar suruh post n3 pekasam nie.. kan dah tempunan.. huhuhu

Yati said...

Anis,
first time akak dengor tebu telor. Nampak sedap masak lemak tu. :)

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

festaim aku dengar dan tengok.
kesiannya kat ko. Jangan Nis, kang ada lak anak ko nanti meleleh aje air liur nanti..


macam rebung pun ada..

S.U.R.I.A.T.I said...

ha'ah la anis....seumo idup xpenah tgok pon bnda alah ni. mkn jauh skali.
tp kesian sungguh na anis kat sane...meraung2 nk mkn.sabau ye...

S.U.R.I.A.T.I said...

ha'ah la anis....seumo idup xpenah tgok pon bnda alah ni. mkn jauh skali.
tp kesian sungguh na anis kat sane...meraung2 nk mkn.sabau ye...

Che Mid said...

Kat SP ada jual tak.. akak nak pi caghi la..

|| NaFiRaa || said...

first time tengok tebu telor nih! skali tengok macam lotus pon ye jugak..kekekeke.. tapi yg dh siap masak tuh mmg mengiurkan!!

ainiayu said...

wawawaaaa....tk penah mkn tp tgk gambaq sgt mengujakan....huhuu....mana nk cr ni...nnt nk try tgk kt market sini...mana la tau kut2 ada....

Amri Abd Rani said...

pertama kali dgr nama ni n pertama kali tngok jenis masakannya..

xpenah rasa...

Chik Att said...

CA pun tak tahan..... nampak macam betul2 sedapppp....

AngahSayang2314 said...

1st time dengar

Kancilbiru said...

1st time tgk weh..sungguh kejakunan diri ku ini..huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...