Friday, April 29, 2011

Anak HiTaM,Anak Putih

Semalam Speckybee bebel kt aku. Asal xjawab komen2 kt blog,tak update? Nnti org ingat bajet diva. Huwaaaa....Kalau betulla korang fikir mcm yg Speckybee ckp, aku minta maaf byk2 kt semua.. Aku xbape sihat...Xlarat nak online lama2. Pinggang,bontot,kaki, kepala, perut, semua sakit2.. Bila aku rasa mcm bertenaga skit, aku kena buat kerja rumah. Aku bukannya ada maid. Rumah aku ni dah la mcm kena sumpahan black mejik. Aku kemas kt dapo, semak samun kt hall. Aku kemas kt hall, semak samun pulak kt bilik. Bila dah siap kemas, baju nk kena basuh.Kalo mesen basuh kt umah aku ni mesen otomatik, boleh la aku goyang perut aje. Ni mesen tahun 80an. Dengan leaking, air menyembur kuar, dengan nak ubah plak baju2 dah basuh masuk tempat spin. Dah tu, nak masak lagi. Mana dengan nk melayan Si Uyin lagi,cuci jamban lagi, sidai baju, repair paip toilet, cuci kipaslah. Lahabau manaaa laa yg kata jadi surirumah ni senang tah. Tertipu aku!! Time aku keje opis dolu2, xde la setahap ni punya penat. Konpiden je aku benti keje sebab ingat nk rilex2 kt umah.Buat keje umah jee dah...Buat keje rumah tu adelah mcm hukuman untuk tahanan kt penjara ko tau?? Dah la kena kurung sehari suntuk, keja pulak berlambak2 xpernah surut.

Owh, okey...sori..dah lupa diri plak aku.Berleter mcm kena rasuk.Ngahahahaha!! Nak update skit pasal baby.Skang ni punyalaa lega kepala otak aku. Pasal aku dah tukar gyne. Dulu punya gyne bukannya xbagus.Okey je. Dia pun la yg handle case miss abortion aku haritu. Tapi dari segi paperwork (eh,leh panggil paperwork ke tah?) adelah tidak memuaskan hati aku. Less informative. Ada ke sekeping kertas tu je dia tulis sepanjang2 6bulan aku mengandung ni. Pestu jenis pesen malu2. Sapa yg tunjuk cipap kt sapa tah. Patutnya aku laa yg segan nk tgk muka dia. Haihhh!!!

So, masa aku bersembang2 dgn mak member baik Uyin, dak nama Sulaiha tu, ada sedara dia sajes Gyne ni. Dokter Harsya Kalansooriya namanya. So, last week, aku pon terai. Tapi, time tengah tunggu turn nk jumpa Dr. Harsya, tetiba plak gyne lama aku lalu. KANTOI!! aku buat2 pandang tv, tgk kartun tom & jerry.Speckybee buat2 baca buku. Yang mengantoikannya adalah Si budak Uyin.Terlompat2 kt situ. Dokter tu pon cubit2 pipi Uyin. Tersengih2 laa Speckybee cam kambing kt situ. Kah3x!!! Tapi dia xtanya pon apa ktorg buat kt situ. Gasak lah kan.

Masuk je bilik Dr.Harsya, dia tanya lah asal aku nk tukar doktor sume.Aku bgtau la kan aku nk semua record2 utk kegunaan post natal kt Malaysia nnti.Then,doktor tu suruh Speckybee beli notebook. Hah! puas hati. Complete semua benda dia tulis. Then siap ada 4D scan. Xpayah pun nak request. Haritu aku balik malaysia, pegi check up kt Pantai, caj utk 4D adalah 124ringgit. Itupun cam hampeh jee..xclear sgt.Kt sini, total segala mak nenek semua, 60hinggit! Waaa!! Mak sukaaa!! Dokter pun hensem skit dari yg lama punya. Muka ala2 Jit Murad, tapi botak skit kt depan.Huakakakaka!!


Ini adelah Jit Murad

Lepas scan,semua..rasa tenang la skit kepala otak aku.Dah tgk baby dengan mata kepala sendiri.Berat 606gram. Record semua complete. Gender pun dah tau.Tapi...ehem...biarlaa rahsia...kang tak seprais,x ngebest!

Oh,pe kaitan dgn tajuk kt atas??haha! Ade org kata,minum kopi, dapat anak itam, minum soya dapat anak putih. Apa keblengkengnye punya teori. Dulu2 zaman jahiliyah aku, mula2 preggy aku percaya laa.Tapi sejak2 diri dah tua dan makin berinformasi ni, xde dah aku nak percaya. Genetik laa kan... Kalo ko kawen dgn omputeh, ye lah berkemungkinan ko nk dapat anak cam mat salleh. Takkan ko kawen dgn org jawa, tiba2 kuar budak mata biru, rambut emas plak. Realistik la skit kan. Aku kan, sesejak baca soya tu penyebab kanser, dan benda adelah dakyah omputeh semata, aku da malas nk layan dah. Baik ikut cara Nabi sudeh.Makan kurma, minum susu, baca quran. Dan, kopi pun minuman kegemaran baginda, okey?

Aku tak kisah pun laa, anak hitam ke, putih ke. Aku dulu kecik2 putih melepak, sampai Sultan Perlis ambik jadi anak angkat. Sekarannnggggg....adik skit je dari Kajol.Bukan takat Sultan Perlis, tukang kebun dia pon tak hingin buat anak angkat. Adik no.2 aku, kecik2, punyalaa gelap.Datang je besar, tetiba je jadi putih melepak.Chinese look gitu.Alah, benda tak kekal punn...

Jadi apa ada pada kaler kulit. Janji sihat walafiat, perangai baik,ada budi bahasa, ingat mak ayah, belajar rajin, buat keje umah rajin...Syukur dah aku!

p/s:kang lawa2 sgt, susah pulak aku nk pilih bakal menantu.huwa!huwa!

27 comments:

Siti Noor Aminah said...

makan la spirulina, anak jadi cam omputih. kah3x

aNiS tHe BumbleBee said...

kah3x!! huwa!huwa!huwa!

AngahSayang2314 said...

apa kata minum susu soya...

Unknown said...

p/s yang terakhir tu yang tak tahan.. baby boy ek.. hahahahahahahhah

|| NaFiRaa || said...

betol tuh!! janji anak sihat dan sempurna pon dh cukup kan~ yang kelebihan lain tuh kira bonus yang Allah bagi untuk baby lah kan~

aNiS tHe BumbleBee said...

angah~err..no komen..ni mesti kes xbaca entry lagi kan?haha!

aNiS tHe BumbleBee said...

mast~hahaha..tett...tett..ngettt..

aNiS tHe BumbleBee said...

nafira~syukur ajelah kan apa tuhan kurniakan..sapa la kita ni nk demand byk2..:D

Anonymous said...

setuju...setuju..apa ada pada warna...janji sihat walafiat..perangai baik dunia akhirat kan...(setuju pasal chek pun kulit hitam manis...(tak mau mengaku hitam..he he))

Azian Elias said...

Betul tu my dear. hitam ke putih ke tak kesah.yg penting keluar tu nnt sihat cukup sifat.

Hubby akak mmg gelap.. My boys dok question kat akak. Kenap kulit tak putih macam ibu.. Boleh tak belikan lition utk putihkan kulit diarang..heeee lawak

kueh bakar said...

macmana nak tambh 'entry hot' tu? tq

AziE said...

Asalnya hitam putih tak kisah. Asal sihat, asal sempurna. Tu je. Tapi insiden lepas tu...in my case agak kelakar. Masa pegnen tu, satu hari rasa marah sangat kat boss yang hitam tu, terlupa diri yang sedang pegnen. Sampai member ingatkan. "Kut kenan hitam boss". Gluppr...lepas tu hari2 ambik soya...tak mau anak hitam cam boss...anak bakal perempuan lak tu...kut susah dapat menantu...hehehe...

babybugmum said...

usihh..dah tau gender ke??Syoknye weiiiiiiii..aii..betul2 jd surirumah mmg penat..aku jd surirumah 2 hari pon (cuti sabtu,ahad) macam2 nak buat..paham perasaan ko..haha..

aku pon samala..tak pecaya sangat org kata mkn kicap jadi itam la apa laa..bagi aku sume leh makan asalkan berserdehana..sebab mak n ayh aku spesies cmtu kot..kalo aku tanya durang, sume benda pon durang kasi aku makan..haha

Anonymous said...

tak kesahla putih/itam/kelabu/pink..eh! asal anak yg dikandung 9 bln lebih tu sihat walafiat..sempurna..lepas tu pandai2lah kita corakkan dia dgn kaler ape..ye dak??

jeles bila tgok org nak beranak ni.. :P

Nur said...

Betul tu, Anis. Kerja surimah ni berlambak-lambak, tak pernah abis. Sakit takde mc. Boring pun tak dapat leave. Sabor je la kita ya.
Kak Yati pun camtu dulu. Masa anak kedua, Hafizan, tak minum susu langsung. Asal anak sihat, dah Alhamdulillah dah. Bila keluar takde la hitam mana pun, sebab banyak juga minum kopi o. Lama-lama budak tu putih juga. Anis jaga diri ya!

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

aku saspect anak ko laki !
kan ? kan ?

aku yg dua hari cuti buat keja pun tak tahan Nis. Sebaik laki aku tu handle baju & kasut sekolah anak. basuh & gosok; kalau tak mau jadi naga aku dibuatnya.


*tang 'cipap' tu yg buat aku tak tahan tu.. gelak beso kau ...

aNiS tHe BumbleBee said...

eni~uuii...hitam manis tu yg mahai tu... :D

aNiS tHe BumbleBee said...

kak yan~hihi..alaa..apa laa ada pada warna kulit kan..tgk bilal bin rabah pun sudah laaa..janji hati kena putih..tul tak??

aNiS tHe BumbleBee said...

kueh bakar~err..camne eh..saya dah terai paste code tu kt sini,tp xley..boley kasi email tak?sy emailkan je lah code tu.

aNiS tHe BumbleBee said...

azie~hahaha!kelaka punye insiden.penah gak jadi.ade menyampah kt sorang pakcik tu.pestu member2 ckp,ko jgnn..nnti kuar anak kuar muke pakcik tuuu...wahahaha!

aNiS tHe BumbleBee said...

zati~hhaha..tibai jee laa...time preggy xde halangan bab2 makan..yg penting berkhasiat dan xbagi efek buruk kt kesihatan baby dgn diri sndiri dah..

aNiS tHe BumbleBee said...

mdt~moh ler kita beranak ramai2..kih3x!

aNiS tHe BumbleBee said...

kak yati~tulah dianyaa..nasib si surirumah kan...

anak2 akak suma genetik putih melepak..minum laa kopi pun..xde nak hitamnya laa kan..

aNiS tHe BumbleBee said...

reen~aku saspek ko salah.har3x!

bahahaha!pasal aku tensi dgn dokter tu.6bulan dah,xde information yg berguna pun dia bg.kan da kuar segala perkataan cantek aku.

miss said...

cek x lalu susu wei..kopi my feveret...ok kot aku minum ;)

miss said...

aku pon dh lama x ngomen kt blog hg wei...bz dok brehat!!!!

Anonymous said...

teori k.yani...kalu omak nyer putih gebu...anak pon putih gebu juaaa....uyin kan putih...adik pon mesti putih jua....

tp kalau baby boy...tall DARK n hensem pon best juger....(mcm jemol...dark dah konpem...tall blm tentu..) kekeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...