Monday, April 4, 2011

PeTaiku Layu Jua...


Ini petai. Bukan batang kayu atau ular kering atau apa2 lagi yg korang pikirkan...

Huwaaaa!! Petai yg aku bawak balik dari Malaysia aritu dah layu!!
Selalunya aku buang2 kulit,masukkan dalam fridge. Tapi tak sempat. So, aku gantung je lah dulu. Pestu lupa...muehehe.. Aku tgk bijik2 dia dah kecut2 abis dah...Cam xde harapan je dah nk makan..ish,rugi2...Dah la mahal petai kt Malaysia skang ni. Tambah2 duduk kt Sri Lanka ni..lagi laa bertambah nilainya. Sebijik pun kena berkira woo!

Last2 aku kopek jugak. Pestu aku rendam dlm air.Biar je 1 malam.Kot2 tumbuh pokok ke, boleh gak buat tanam2 kt sini.Saja perkenalkan kt org Sri Lanka ni pokok petai.Kakakaka!

Tapi bila pagi2 aku tengok..wahhh!! Bijik petai aku kembali segar bugar. Hoye! Hoye! Dan2 tu resipi tengahari bertukar jadi sambal tumis udang + petai.



Dah umo nk masuk 30 ni baru aku tau, petai2 kecut cenggini boleh diselamatkan lagi. Dulu2 aku kt Msia,nmpak petai kecut, aku main campak je lam tong sampah.Dah duduk tempat cenggini baru la reti nk menghargai makanan. Bagus la jugak.Tah2 selama ni aku kena menyumpah dengan keluarga petai sbb asek buang je asal nmpak kecut.Blagak seh duduk Malaysia.Padan la muka aku skang.

**Aku mampu makan petai yg dah masak je. Siyes aku xley makan petai mentah. Gas dia rasa mcm gas inhaler asthma tu pun ade gak.Yarkkh!

30 comments:

Kancilbiru said...

ha ah sama la kita...tak tau la apa jadi kalau makan yang mentah tu.. pitam gamaknya busuk sangat..hahaha

suhai said...

anis.aku dlu mmg x lalu langsung mkn yg mentah.bila kwen aku tgk laki aku mkn yg mentah cicah sambal belacan cm best ja.aku pn try a...
try2...btl weh!!!yg mentah rsa dia lg nikmat dr yg masak weh...try a...

|| NaFiRaa || said...

eh.. boleh selamatkan lagi eh??? baru tahu neh!! hahahahahaha.. lepas nih kalo petai kecut boleh lah rendam dlm air..

ai boleh jek makan petai mentah.. kalo nak lagi bagus makan ngan kulit dia.. mak mertua ai kata..petua awek muda tuh~ kikiki

- GC - said...

samo lah kita. kalo dlu nmpk kecut2, itam cmtu, soheh dah lempaqqqq... wahahaha

ejan sara said...

aku rase petai 2 kesian kt ibu mengandung...ala2 die dh nazak, die cpt2 sembuh, sb nk bg ko rase gak...kekeke..

julietchun said...

takutnya tgk kaler kulit petai tu cam kulit ular pun ada :D

saza said...

wakakak..siyes mcm rupe ular yg gamba 1st tu..

p/s: petai cecah budu la sedappp

ainiayu said...

hahaha...baru tau ka?...akk selalu wat camtu bla petai dh kecut....rugi woooo....lama tk borak ngan anis....misss u....muahhhh

miss said...

owh...petai my faveret!!!!jarang2 plak aku x mkn sejak kawin nih...almaklumla cik asben aku x ske petai...

tp xpe...ingat nak p cari jugak nanti kat night market!!!hahhaha

anis...aku pn jenih x reti makan petai yg x masak...busuk gila!!tp busuk2 nih la ubatnya!!!

MrsYusofhussain said...

aii, petai pun ko ngidam ke kak? keke

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

oh-oh.....

pernah kena kes cenggini. aku tereban aje petai2 tu.


nektaim aku tahu.

Che Mid said...

akak suka petai tapi hasben tak suka... maka jaranglah makan. Abah akak kalau makan petai sepapan dan dan tu gak boleh habis...nikmat tak terkata oiii

Anonymous said...

terliur tgok petai tu..lama dah x merasa mkn sobsob!~abyQaira

cik nani said...

sedapnye sambal udang campur petai..hehe..tibe2 perut ni berkeroncong plak..=P

AngahSayang2314 said...

cepat gi masak udang masak petai hehehe

aNiS tHe BumbleBee said...

KB~hihihi..siyes xleh nk telan.power gila kan gas dia.

aNiS tHe BumbleBee said...

suhai~aku dah terai.pening 1/2hari.cannot go laa..kalau yg rebus/bakar ke,ok lagi.yg ijau2 ni,tak tertelan dah.

aNiS tHe BumbleBee said...

nafira~haa...mkn dgn kulit pun sedap.kalau buat smbal bilis,potong kekecit skali dgn kulit.mabeless!!hihi!

aNiS tHe BumbleBee said...

GC~dok msia buleh la kita blagak2 kan..hahhaa!!

aNiS tHe BumbleBee said...

ejan~kekekeh!seb baik aku preggy kan?hak!hak!

aNiS tHe BumbleBee said...

juliet~tau xpe..nk pegang pun cam cuak2 gak tu..haha!

aNiS tHe BumbleBee said...

saza~aku xreti mkn budu..cencaluk reti laa..melaka maaa..hihihi!

aNiS tHe BumbleBee said...

kak aini~missshhhh youuu toooo!!! bila nk chat ni.byk benda bab2 jahit ni nk tnya.hahaha!

aNiS tHe BumbleBee said...

miss_as~ubat apa tu puan as?kakkaka!

aNiS tHe BumbleBee said...

lia~hahha!kalo dh nama duduk sini,apapun semua aku ngidam haa...

aNiS tHe BumbleBee said...

reen~mesti ko pon slalu kena sumpah dgn keluarga petai kan...keh3x!

aNiS tHe BumbleBee said...

che mid~nyam!nyam!! sedapnyaa...kalau petai bakar cicah air asam pon best kannn!!

aNiS tHe BumbleBee said...

aby~ala...ye ke..nnti sapa2 pegi GZ,mintak lah bawak kan..hihi!

aNiS tHe BumbleBee said...

cik nani~kekeke!yeee..keroncong untuk nani...hihihihi!

aNiS tHe BumbleBee said...

angah~hahhaa!dah selamat jadi zat2 lam badan nah haa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...