Thursday, February 11, 2010

KiSaH HaTiKu di Sri LanKa.. Part 1

Kata orang, "Jauh perjalanan...luas pengalaman"

Emm.. aku rasa betul 150% kata2 tu. Berjauhan dari tanah tumpah darah, dari keluarga dan rakan taulan memang sgt mencabar. Rasa mcm pegi ke alam lain, tinggal kita sorang2 dan xtau nk buat apa.

Mula2 dtg sini, xde langsung pikiran negatif aku kt negara ni. Aku anggap sebagai peluang.Peluang yg aku mungkin akan dpt sekali saja seumur hidup ni. Dengan membawa kandungan berusia 5bulan aku dtg sini sorang diri.Dalam hati, ingin bertemu kekasih hati yg sgt aku rindui... Aku sgt yakin tuhan akan kasihankan aku dan baby.Dan aku sgt2 yakin bahawa tuhan akan lindungi kami. Jadi aku berkeputusan utk melahirkan anak dan besarkannya disini. Berpegang pada keyakinan itu, aku teruskan hidup,walaupun ada org malaysia yg sibuk mengata2 aku sebab berniat untuk melahirkan baby di sini.

Aku teruskan hidup. Tanpa televisyen, tanpa internet dan segala kelengkapan serba tidak cukup ketika itu.

Nak buat sambal tumis, blender xde. Aku terpaksa tumbuk cili kering tu smpai hancur. Sudahlah pakai lesung kayu! OMG!! Nk membasuh baju, aku terpaksa pakai tangan.  Aku masih anggap segala aktiviti kerja rumah aku sehari2 adalah sebagai senaman menyihatkan dan memudahkan proses bersalin aku nanti. Aku senang sekali buat kerja2 rumah itu.

Hujung minggu, aku ke pantai bersama Speckybee...meluah rasa hati kami pada pantai, pada ombak, pada laut, pada pasir.....Menangis di pangkuan Speckybee...Penat, nk harung hidup kt tempat org ni..

Kami terus meniti kehidupan dan akhirnya dapatlah kami peluang utk tinggal di rumah baru. Gembira benar hatiku! Walaupun bukan rumah mewah, tapi itulah istana aku..Berlantaikan simen, tanpa siling, tanpa katil dan almari, tanpa penghawa dingin, tanpa bekalan air paip...sewa bulanannya Rp 15,000, bersamaan RM 500. Tapi itulah syurga aku.. Sedikit demi sedikit kami bina hidup kami. Beli blender, beli mesin basuh dan dptlah membeli decoder astro second hand dari seorang kwn. Wah, indahnya rasa dpt tgk tv! Tidaklah aku asyik membaca saja..


Kami tidak ada katil. Kami hanya ada tilam nipis saja utk alas tidur... :)

Setelah 1 minggu berpindah ke rumah baru, dan baru 3 hari Speckybee bertungkus lumus mengecat bilik, aku selamat melahirkan Honeybee..Alhamdulillah...cukup mudah...Mungkin Allah kasihankan aku atas keperitan hidup sebelum ini.. Bayi juga alhamdulillah sgt sihat..Bermulalah hidup aku sebagai seorang ibu di atas muka bumi ini...


Dinding berwarna hijau itu adalah hasil tangan Speckybee!
Hari kedua melahirkan, kami terima amaran tsunami..Dan pada hari ke 3 pula, umat Islam di Sri Lanka menyambut bulan Ramadhan.. Juadah buka puasa Speckybee pertama di Sri Lanka adalah Maggi mee, yg dia masak sendiri. Sangat kasihan...badannya pun sgt kurus kering...Aku juga perlu makan demi untuk menyusukan anak. Jadi aku buat keputusan utk mula memasak keesokkan harinya.. Syukur alhamdulillah...tuhan kurniakan aku kekuatan dan juga seorang bayi yg sangat baik dan memahami.. ;)

Begitulah hidup kami sehari2...Honeybee juga semakin membesar...aku juga ada aktiviti sendiri...Berkebun di belakang rumah, dan membela ikan emas..hehe...Kalau anda nk tau, di Sri Lanka tak ada sayur sawi. Cuma Pak Choy saja, itupun hanya terdapat di Colombo. Jadi aku berusaha menanam sayur sawi, dan juga pokok kantan (sebab Speckybee sgt suka mkn laksa!)

Setiap hari, aku akan habiskan masa bersama honeybee. Mengajar dia kenal tumbuh2an..haiwan dan barang2 di sekitar rumah. Oleh kerana rumah kami tiada siling, maka ada juga binatang2 comel yg tumpang berehat pada kayu2 alang bumbung rumah. Dari situ aku mengajar honeybee menyebut bird,squirrel dan lain2. Ketika 6 bulan, honeybee sudah kenal dan dapat menyebut rakan2 comelnya itu. Honeybee aku sifatkan seorang yg cepat belajar. Dia juga cepat merangkak, berjalan dan seterusnya berlari.... Latihan berjalan aku berikan setiap pagi dan petang. Pagi, supaya embun2 pagi yg segar terkena pada kaki Honeybee, pesan emak aku utk bayi cepat berjalan.. Berikan juga air nasi yg dicampur sedikit garam utk bayi cepat bercakap. Hasilnya mulut Honeybee mcm bertih jagung hinggalah sekarang...haaiii... :)

Lihat anakku ini,baru berusia 6 bulan sudah rajin mengemas rumah! :P

Tapi, dalam bahagia, ada yg menjadi kegusaran aku waktu itu..masa Speckybee di rumah sgt terhad. Pagi seawal pukul 7, terpaksa keluar ke pejabat yg mengambil masa 30minit utk smpai. Malam, pukul 10 atau pukul 11 barulah tiba dirumah. Aku sgt susah hati kerana masa yg diberikan utk honeybee sgt sedikit..Tambahan pula aku sgt letih dan kekurangan masa untuk berehat. Pernah 1 ketika, Speckybee balik pada pukul 10 mlm, dan terpaksa keluar berkerja semula pada pukul 12 kerana waktu itu, pembinaan sedang rancak berjalan. Aduh! aku menangis! Sudahlah keadaan rumah tiada siling, aku pula ditinggalkan keseorangan bersama bayi kecil.Aku sgt takut kalau binatang2 atau benda2 yg kurang 'comel' pula bertenggek di kayu bumbung itu pada malam hari! Speckybee memujuk aku. Katanya saat itu memang genting utk projek mereka. Aku terpaksa faham akan kerjayanya sebagai jurutera bangunan. Tambahan pula dugaan2 dari mereka2 masih menghirup fitnah2 yg ditaburkan, jadi aku faham tekanan yg dialami Speckybee....Dari kerja itu sajalah sumber pendapatan yg kami ada untuk terus menyuap nasi setiap hari.Aku perlu bersabar....

itulah alang rumah yg menjadi tempat berehat 'kwn2' comel Honeybee..

Selang beberapa bulan berlalu...akhirnya, org2 yg menzalimi kami itu mendapat balasan Allah swt... Aku tidak gembira, cuma aku sedih dan kesal kerana walaupun hanya beberapa kerat saja org malaysia di sini, mereka masih hendak bertelagah.Mahu menunjuk2 kuasa masing2, mahu menikam2 org dari belakang...aku sgt sedih kerana org yg berperangai seperti itu, adalah ISLAM dan Melayu. Betapa kita jauh di bumi org, inilah saja keluarga yg kita ada..mengapa mesti ada hasad dengki dan berhati busuk?Biarlah...aku doakan..org2 ini...terbuka hati2 mereka...biarkanlah Allah titiskan kasih syg pada hati2 mereka supaya mereka belajar menyayangi dan menghargai org lain...amin....

Aku masih meneruskan hidup ini....hidup di rantau org....hidup jauh dari keluarga...hidup bersama kesayangan2 aku....Speckybee dan Honeybee :)....Hebatkah CINTA itu??? Bagi aku, CINTA itu sangat hebat! Kerana CINTA itu, aku dpt menongkah arus.....kerana CINTA itu, aku terus bersemangat utk hidup...kerana CINTA itu juga, aku terdampar di sini........menghirup kebahagian yg tidak pernah kering...walaupun kadangkala terasa pahitnya juga.....

18 comments:

Atiqah said...

sabar ye kak..tabahnye akak..tp itula lumrahnye hidup menumpang..mcm yg tiqah sekeluarga alami skrg..uhuhu..berazam utk bljr rjn2 dan dpt keje yg elok2 utk bli rumah buat keluarga..

aNiS tHe BumbleBee said...

ye ke..siannye tiqah..sabar ye tiqah..selalunya..selepas hujan ribut petir,ada pelangi yg sangat cantik..selepas mkn ubat demam yg pahit, kita akan tersenyum sihat..hihi..

belajar rajin2 ye dik..akak doakan..

ziha said...

akak seorang yang tabah..saye sangat kagum..semoga Allah sentiase lindungi akak sekeluarga di sana..aminn..

Tihara said...

terleka baca kisah hidup anda..masing2 ada kisah suka duka..lumrah hidup..bravo!

aNiS tHe BumbleBee said...

ziha~ hehe..tabah tu sgt mahal, ziha...time kasih doakan akak.. :)

aNiS tHe BumbleBee said...

tihara~ ye betul tu..semua tu rencah kehidupan...bila kita sudah tua nnti,kita akan tersenyum2 bila teringat kembali kisah2 yang lalu.. :)

ainiayu said...

sob...sob...sob.....huwarghhhhhh.....tissue pleaseeee.....

anis...ingat... tk semua best dlm dunia ni...walaupun kdg2 nampak best sgt...pengalaman tu yg menjadikan anis ni ANIS yg ada sekarang....take care...

ainiayu said...

lg satu...posing fuad ngan uyin serupa le masa tidoq tu...hahahah...kelako tgk....

Qistina said...

geram betul dgn 2 org yg anis cite tue..knp dia x bagi anis pakai brg elektrik yg fuad beli..ish geram geram!!!
xpe anis, pengalaman mengajar kita menjadi lebih matang dlm meniti hari2 yg seterusnya!!!
untung jugak x de tv tenet dulu anis..skrg uyin jadi budak yg sgt bijak..
kalo ada tenet tv kadang2 bole buat kita jd leka sebenarnye ;)

aNiS tHe BumbleBee said...

kak aini~kikiki..nah tisu.ambek sekotak ni,p main jauh2.kekeeke!gaya tido sama kan? tu la,bapak borek anak rintik.kih kih kih..

tenkiu..tula,bila ingat2 balik pengalaman tu skang ni,cam best pulak.tihihi..

aNiS tHe BumbleBee said...

aby~ bukan dia xkasi pakai brg elektrik fuad beli.mesen tu laki die yg beli.(tp hutang gak kt fuad.kah!kah!kah!) cuma mesen tu ja la kira brg dia.tu pun kedekut.padahal brg lain dlm umah tu,sume yg fuad beli.tp selambe je dia hentam.

mm..betul!betul!ade tv dgn tenet ni jadi leka.berat je nk buat keje rumah.tp..bila uyin pegi school,haduii..sepinya dunia..

|| NaFiRaa || said...

huhuhu..mampukah ai sekuat u??? sebak lak baca citer u! semoga u n famili akan berjaya di sana..insyaAllah..:)

aNiS tHe BumbleBee said...

hehe...insyallah..semua org akan kuat dgn dugaan2 yg tuhan bagi,sbb tuhan xpernah uji seseorang itu diluar kemampuan diri. time kasih..wish u all lucks too.. :)

matun said...

anis...aku kagum dengan ketabahan hang..dari kecik kita kenal...hang mmg seorang yg kuat......

aNiS tHe BumbleBee said...

matun~ kih kih kih...aku kuat apa? kuat makan kah? keh keh keh!

vivavogue said...

kalau sbb cinta tu anis kuat, gigih redah semua kesusahan....mmg cinta tu HEBAT!

k.yani pon nak tingkatkan smangat cenggitu jugak...

aNiS tHe BumbleBee said...

hahaha....memang cinta itu HEBAT..marilah kita bercinta dengan bersungguh2! hahaha..!

Che Gu Sham said...

Dah lama post hang ni baru aku ada peluang baca..Alhamdulillah Allah bagi keuatan kat hangpa 2 org..dugaan ni macam2..ada yg mai awai..ada yg mai lewat2 umoq..hat mai lewat2 umoq ni yg huduh sgt..Buang tebiat orang kata...Yang awaii Insyaallah...Kita masih kuat nak tempuh dan tepis..Cam kug fu...disebalik mendung awan ada mentari dan pelangi yang indah..cewah..aku jiwang jap..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...