Thursday, September 3, 2009

SuaMi GaTaL..SaLaH SapeR??


"Eh,ko kenapa anis??SpeckyBee buat hal ke?Tetiba je entry ni tajuk gini."

Hehe.Saje je.SpeckyBee tetap cam biasa,seperti yg aku nmpak.Tidak lah berapa gatal sgt pun.Cam biasa.Saje je aku tulis entry ni.tiba2 idea dtg mencurah2.aku xpasti mana datangnya idea ni.Maybe sbb aku baru je minum nescafe sahur tadi,jadi aku xrasa nk tido balik.Cargas semacam je ni.

So,berbalik kepada tajuk.Salah sape kalo suami kita gatal??Salah suami ker?Salah pompuan yg merenyam2 kacau suami kita ke??atau salah kita sendiri sbb xreti nk jaga suami??hehe.Jom kita buat post-mortem.

Suami
Suami tu mestilah seorang lelaki kan.Dan mmg lumrah lelaki,dari dalam perut lagi adalah gatal.Cuma tahap kegatalan masing2 yg membezakan individu tersebut.Ade yg gatal senyap2,dan ada yg menunjukkan kegatalan diri secara terang-terangan.Hum..mungkin salah lelaki...

Pompuan Miang = Org Ke-3
Pompuan pun ada kegatalannya tersendiri.Kalau tak,xdelah timbul kes2 pompuan mengorat suami org.Itu pun bergantung kepada kegatalan masing2.Tp mmg dlm Islam dah kata,pompuan kene ada sifat malu.Kalau xde sifat malu,dapatlah dia title pompuan miang.Tp mungkin juga perempuan sebegini memikirkan masa depan.Dia nk suami org yg kedudukannya dah stabil,supaya masa depannya terjamin.Kira nk masuk cuci kaki je org kata.Mak aku pun ade jugak berpikiran sebegitu.Dia suruh aku kawin dgn org yg dah keje.Terjamin katanya.Tp aku xde pulak rasa camtu.SpeckyBee sebaya je dgn aku.Malah,aku yg keje dulu sebelum dia keje.Tp aku mmg cukup yakin dgn pilihan aku jadi aku kawin jugak dgn Speckybee.Mungkin tahap kegatalan aku sgt tinggi terhadap Speckybee yg membuatkan aku xfikir tentang hal2 kewangan.Pada aku,kawen dulu,duit will come next.Duit boleh dicari,SpeckyBee yg bijak lagi hensem,mana nak cari??(perhatian,ini adalah ayat bodek!)

Isteri
Mungkin jugak salah isteri yg xreti jaga suami.Ape maksudnya?Isteri xreti masak,isteri malas iron baju,isteri malas kemas umah,isteri asik bertenet aje,isteri suka berleter (alamak,itu semua ada kt aku beb!adekah aku tergolong dlm isteri yg akan dimaniskan??) Jadi,atas alasan2 itu,si suami akan pakai bila dia dh dapat org baru.Mungkin jugak alasan2 itu akan digunakan utk mengayat,mengadu dan menumpang kasih kepada pompuan lain.Kununnya kurang kasih sayang isteri.

Jadi,bila kita lihat ke tiga2 org di atas mmg bersalah dalam hal ni.Jadi itu adalah perkara normal yg dipandang keji oleh masyarakat.Tp masyarakat yg pandang keji tu pun,sama gak.Org2 tu lah jugak yg jadik masyarakatnye pon.Biasalah kan,kain org yg koyak,mmg la kita nmpak,padahal kain sendiri rabak,xperasan pulak.

Menurut buku "The 7 stages of Marriage" by Sari Harrar & Rita DeMaria,Ph.D.(buku ni adalah hadiah dari mak aku sempena birthday aku tahun lepas.aku xbape pasti motif beliau.adekah dia nk suruh aku berjaga2 terhadap kes ni??) ada 7 peringkat dalam perkahwinan:

1)Passion Stage
Saat2 romantik dan honeymoon.Time ni suma cam best jee.Mmg xpandang yg lain dah.

2)Realization Stage
Stage yg dah kenal diri masing2.Oo,rupanya ko ni kaki mengigau,oo..ko ni kuat kentut.aa,contohnye gitu laa..

3)Rebellion Stage
Bergaduh sesama sendiri,nk idup cam dulu balik.Nk bebas2.nk main futsal ikut suke hati.Nk pegi shopping dgn kengkawan je.Nk tu,nak ni.bosan la idup dgn ko!

4)Cooperation Stage
Time ni tanggungjawab makin berat.ada anak,perbelanjaan bertambah,keja pun berlambak2 kt opis.

5)Reunion Stage
Ni kira pasangan yg dah settle down bab anak2,bab keje suma.kira skang ni tgh rilex2,nk bersatu balik dgn pasangan.

6)Explosion Stage
Tahap paling down dlm hidup.Sakit,kena buang keje,bergaduh tunggang langgang.

7)Completion Stage
Ni tahap pakcik makcik,atuk nenek.Dah rilex sume,main dgn cucu.lepak2 makan angin hasil duit pencen.tahap ni hanya akan berjaya dicapai jika masalah2 rumahtangga dpt ditangani dgn cara yg baik.Kalau tak,mgkin kita akan dengar pasangan2 tua yg bercerai berai.

Peringkat2 diatas bukanlah semestinya mengikut turutan.kekadang,ade yg bercekau dulu,baru smpai tahap nk honeymoon,tp biasanya,berhoneymoon2 dahulu,bercekau2 kemudian.Ada jugak yg kata,lelaki bila dah umo 40tahun,tu tahap remaja kedua mereka.Maksudnya tahap gatal+miang mereka time nk mengorat kita dulu datang balik.Tp,malangnya,time tu,dia xmengorat kita,dia mengorat anak dara atau bini org lain.Aku mmg aware perkara ni,so aku pernah bertnya kepada speckybee,macamana bila aku dan dia dah umo 40 tahun nnti?Aku sgt takut dia tidak lagi mengorat aku,tp mengorat pompuan lain.Jawapan yg aku terima dari Speckybee adalah, "Kita pegilah mekah." Owh,pegi mekah,so boleh jadi baik ke?xmengorat pompuan lain ke??Mungkin...tp aku still xpercaya,sbb ade jugak haji2 yg kt luar sana sama naik gatalnya.

Jadi,apa solutionnya utk hal begini?

Suami
Okey,sang suami.Ko kata bini ko masak xsedap,bini ko dah xcun,bulat macam tong,atau kurus cam cicak kobeng.Bini ko malas.Bini ko xpaham ko.Bini ko bangang.xpaham soal hati dan perasaan lelaki.Tp adakah ko cukup konfiden,org yang baru ni,yg tgh ko puja2 skang ni,yg tengah ko banding2kan dgn bini ko tu,akan lebih baik dari bini ko??Entah2 lagi teruk.lagi pemalas.masak megi pon xtau.Entah2 pompuan tu ade siplis,berkurap sana sini,bekas bohsia,ko mana tau?Ko tgh kemaruk dgn pompuan tu.Mmgla sume nmpak best.Cuba ko bayangkan..bini ko,yg ko kata dah xcun tu,susah payah dgn ko dulu2.Penat mengandungkan & lahirkan anak ko.Kalo ko xkawin dgn bini ko,dah tentu xdpt anak yg comel2 cam sekarang.Cuba pandang sorang demi sorang anak2 ko.Ko xkesian ke tgk dorang?Kalo ko kawin lg 1,maksudnya ko dah ade 2 rumah,dan perbelanjaan mestilah bertambah.nak2 bini muda kaki kikis.Sian anak ko..cukup ke makan dorang?blanja skolah dorang?Cuba ko pikir pakai kepala otak ko skit.Bini ko,walopon ko menyampah sgt tgk dia skang ni,cuba ko pikirkan perkara yg baik2 tentang dia.Org kata,sebelum kawin,bukak mata luas2.Pilihlah yg terbaik.Bila dah kawin,pejam mata rapat2.Bukak sebelah mata je habuan nk tgk jalan.Salah skit,maafkan.Ape,ko ingat ko tu baik sgt ke?Bajet2 la.kalo diri ko baik,dah tentu pasangannya org yg baik.Tu janji Allah taw?

Pompuan Miang = Org Ke 3
Hum,yg ko pulak.Ape masalah ko sebenarnya.Ko nk hidup senang lenang?Senang mana sangatlaa ko dapat.Ko ingat lelaki tu kaya sgt ke?Ko mana tau entah2 hutang keliling pinggang.Dia ngorat ko pon sbb ko keje.Bolehla tampung dia.Nah,padan muka!Lagi byk susah adalah.Memula kawin mmgla suami ko puji ko.Tp bila suami ko sedar yg ko tu lg xbest dari bini dia dulu,dia dh boleh bandingkan ko.Itu yg menyebabkan dia carik lain dlm masa yg singkat sbb dia boleh buat perbandingan.Ko xrasa bersalah ke ambik hak org?kalo pas ni org lain pulak ambik hak ko,camne?Ko kene ingat,zaman skang ni payment by cash aje.Ape ko bagi kt org,tu yg ko dpt blk.Cam tajuk blog ni.Ingat tu!

Isteri
Okey,sang isteri.(dan jugak diri aku sendirik!)baik ko buat post-mortem balik.Apesal laki ko menggatal dgn org lain.Kalo ko ada ciri2 cam aku sebut diatas(yg jugak ciri2 aku tu) maka bersiap siaga lah.Apa yg patut dibuat?Sebelum laki ko buat hal,baik ko tutup cepat2 lubang2 yg ada.Hum..nampaknya aku kena berubah.Tiap2 kali hari raya,hari annivesary,aku selalu salam mintak ampun kt Speckybee.Janji nk jadi isteri yg baik,bla..bla..bla.Tp sekejap ajelah.Kekadang tu,pagi raya,pas 5minit mintak ampun,dah mula balik perangai buruk aku tu.camno nih?Perlu kah aku pegi kursus motivasi utk jadi isteri yg baik?Aku ada beli buku tajuknya "ciri2 isteri solehah".tp setakat baca jelah.Yup!aku kena mulakan dari sekarang!Sebelum Speckybee jadi gatal semula."Speckybee,dengarlah rintihan hati Bumblebee...Speckybee,Bumblebee mmgla nk jadi isteri yg rajin+baik.Tp bosanla.hari2 dok terperuk kt umah.xkuasa nk kemas umah 4-5 puluh kali.Masak pun dah bosan.Kt sini bukannya boleh beli2 makanan cam kt Msia nun.Xde life kt sini.Moral mmg down!Mula2 okeylah.Tp dah lama2 gini,manalah tahan.Dhle xde kengkawan.sob!sob!Sbb tulah Bumblebee bertenet.hehe!"

Bagi isteri yg mempunyai suami yg terlebih sudaa...yg tahap miangnya xdapat dikawal lagi,maka redhakan je lah.Mungkin itu yg terbaik dan dah memang tertulis di Luh Mahfuz bahawa anda akan berkongsi kasih dgn org lain.Ewah!senang je ko ckp anis!Kena batang idung ko sendiri baru padan muka! Hehe.yup,cakap mmg senang.Tp sometimes,aku mesti tune otak aku ke bab tu jugak.Itu sebab aku tulis entry ni.Jom kita letakkan diri kita dlm kasut itu (cam kepam je bunyi ayat ni kalau dah tukar english ke b.melayu.huhu!) Okey,terus terang,sekarang ni aku mmg sgt2 nampak possibility utk aku dimaniskan itu ada.Maksud aku,aku nmpak 10-20 tahun akan datang.Suami aku adalah lelaki sejati yg normal.Jadi dia juga gatal seperti lelaki2 yg lain.Keje pulak oversea2 ni.Dan peluang kenaikkan pangkat sgt cerah sbb dia muda lagi.Dah tentu pompuan2 kt luar sana bajet suami aku kaya raya,padahal, xpun.Lagi pulak,aku bukanlah jenis isteri yg sgt2 solehah seperti yg tertulis dlm buku "ciri ciri isteri solehah" tu.Jadi sangat perlu aku memikirkan hal ini dari sekarang.Kalau aku boleh elakkan,aku cuba elakkan.tp kalau terjadi jugak,aku perlu start calm down diri aku dari sekarang.Be prepare.sbb xtau apa akan jadi masa depan.Apa yg aku boleh buat sekarang,ialah doakan perkara itu tidak terjadi.kalau terjadi sekali pun,aku harap tuhan menguatkan semangat aku.

Owh,mungkin Speckybee akan tersenyum bila baca ni.Sbb aku tulis kt atas tu aku redha.Tp tu xbermaksud aku redha bebetul beb.belum lagi.Skang dlm proses kasi warning kt diri sendiri aje.Supaya aku bergerak menjadi isteri yg ditulis dlm buku "ciri ciri isteri solehah".

P/s:wah,byk kali betul aku promote buku "ciri2 isteri solehah" tu.Tu tulisan Dr.Fadhilah Kamsah.Buku kecik kaler putih.pegila beli.murah je.Semoga wanita yg baca entry ni akan menjadi seperti ciri2 dlm buku tu.Aku doakan utk diri aku sendiri dan utk semua.

~amin....


11 comments:

Pija Madzlan said...

Anis....mantap ini tulisan, pedas dan menyengat...hantar la dalam yahoogroup....

ainiayu said...

hahaha...cam ade je ciri2 yg anis tuliskan tu ....alamak ...kena wat post mortem ni....huhuhu....ada ayat bodek utk speckybee???....nnt jd modal org lain ngorat dia lak sbb dh tau dia hensem & baik...lalalala....

puan punyer said...

wah anis tulisan yg sgt beshhh..... bler blk msia ni? nnt cuba cd tu yer....hehehe

liza aka penjual lampin aka puan punyer

aNiS tHe BumbleBee said...

siti sifir~ tima kasih kak sitisifir.hehe.

aNiS tHe BumbleBee said...

ainiayu~kiki..kita jadi dr bedah harini.buat postmortem2 ni.hum..modal mengorat??xpe,pasni buat entry kutuk2 dia pulak.wakakaka!

aNiS tHe BumbleBee said...

puan punye aka liza~hehe.tuu..lagi doblas hari nk balik.itu sudah tentu.xsabar2 nk cuba nih.

Qistina said...

mmg menakutkan kan kalo cinta beralih arah ni~ tp tulah asal ler x bole2 lagik nak jd isteri solehah nie..tapikan kalo bini dah solehah laki still miang mcm mana!!~hmm apa pun semuanye suratan takdir, kita hanye merancang tuhan menentukan segalanye..

aNiS tHe BumbleBee said...

itulah dinamakan cooobaan...coobaaan aby..keke!

Faizul said...

rintihan seorang wanita,..
best baca;)

Atiqah said...

uissh kalo la madu maksu tiqah bce ni mmg kena btg hidung die la...tp die tau ke nk bce blog cmni? atau die akan tersedar ke die tu tergolong dlm golongan perampas??
hmm nthla..yg pst tiqah bnci pmpn perampas cmtu..msuk cuci kaki je..btol2 sgt stuju ngn ayat itu...
sdp2 ambik paksu tiqah pastu suh bercerai ngn maksu...astaghfirullah..
tiqah pon kna berjaga2 walau x kawin lg ni...peluang utk ditgglkn tu pon mgkn ade jika x menunjukkan ciri2 wanita solehah dan bakal isteri solehah...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

aku pernah usik laki aku pastu dia kata nak sangat ke? kalau sebut banyak kali dah jadi niat kata dia lagi...

risau masa umur dah 40..kan omputeh kata lakinya life begins at 40's..

3 more years to go lahhh.. seram makcik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...