Wednesday, September 23, 2009

Raya Ke-2:Accident dgn Si Lebai Malang

"Amboi Pak Lebai sayang...Pak Lebai Kaki Temberang..." (sila nyanyi ikut rentak lagu Mak Minah,hokey?)

Salam aidilfitri semua....amacam raya korang?best ke tahun ni?Tahun ni,raya aku best,sehinggalah hari raya kedua.Aku dgn family mertua pergi beraya sampai ke Pokok Sena,Kedah,kaum kerabat sebelah arwah bapa mertua aku.Enjoy the journey,but time nk balik tu.....aku tgh meriba si Honeybee.Si SpeckyBee drive keta mewah kenari kitaorg.Kt belakang,ade 2 org adik ipar aku,Nie & Ina.Speckybee drive dgn kelajuan ya amat sederhana.Tetiba je pulak jem kt depan.SpeckyBee pun x sempat nk brake,then tercium ler sebijik lagi kenari kt depan tu haa!! Serius xdapat nk elak.Sbb kt belah kanan dorang tutup jalan dgn bende plastik kaler oren dan putih,sebelah lagi kereta tgh menghimpit2. Adoyaiiii!!!! Syukur alhamdullilah,kami sekeluarga xapa2.Sebab mmg slow pun,cuma tetiba je kenderaan kt depan terhenti.So,ape yg aku nk ceritakan kt sini,bukanla kes accident yg xbape gempak sgt tu.Cuma nk luahkan isi hati aku ni je.Aku sgt xberkenan dengan sikap driver kenari kt depan ktorg tu.So,dalam entry ni,ada 2 sisi dari hati aku.1 sisi jahat,1 sisi baik.

Sisi Jahat aku:
Okey,aku tau,dah tentu2 lah driver yg di kiss tu marah kan.kalo tak marah,adalah tidak logik la kan?Okey.Aku terima.Then,aku suruh Speckybee minta maaf sumer,cakap baik2 dgn org tu.So,lepas kene kiss,driver tu kuar keta.Owh,org melayu kita.Pakai jubah,kopiah.Orangnye muda lagi.Muke pun beriman abis.syukur..harap2 lembut hatinya boleh bawak berbincang.Then,kuar sorang pompuan,ooo..wife dia agaknye.Pakai purdah,sarung tangan,stokin,lengkaplah.mmg boleh terus bawak solat je pakaian dia tu..Aku pun berdoa dalam hati,harap2 dapatla bawak berbincang elok2.Memang kitorang salah beb.So,akan tanggung sume lah kan.Xkisah beb.Responsibility.Then,Si Lebai Muda tu keluar lah.Cekak2 pinggang,kerut2 muke,kembang kempis hidong.Standardla kan.Org langgar keta kita,wajib marah beb!Pastu Si Speckybee minta maaf,cakap bebaik,then janjilah nk tanggung sume kan.Alih2 dia jadik naga berapi.Wah,xnak terima maaf2 ni.Gertak2 kitorg.Keta dia kene depan dan belakang.Kt depan keta dia,keta bapak mertua dia.Jadi,dia rasa gah agaknye,sebab bapak mertua dia pun ade.Dia dah mula naik merak.Depang dada tak hengat! Dah start kuarkan muke naga.Hokey,aku perati je dia dalam keta.Dia sebok kuarkan henpon berkamera.Oooooo..henpon ko ade kamera....canggih siot!!!aku takjub!!! Suruh ke tepi,nk bincang,sebab keadaan kt belakang makin jam.Tak nak dia.Marah2 lagi.Hokey!!!aku perati je gelagat si Lebai Malang ni.Orang dah cakap bebaik.Ko ade otak ke tidak??? Ke tepi laaa...kasi orang lain kt belakang tu lalu.Pastu ade sorang mamat motosikal datang,suh dia ke tepi.Sambil bebal2 dia pun bawak keta ke tepi.Hokey,Lebai,aku perati lagi peel ko tu.Dah start tekan2 SpeckyBee.SpeckyBee diam je.Aku dah naik darah.Encik Lebai,bende ni eksiden.Bukan org sengaja langgar keta ko!Memang la ko patut marah,tp bila org ajak bincang,ko nk tekan2 org kenapa????Ko nak ape sebenarnya??Ko ndak ktorg bayar cash kt ko kt situ jugak ke????Okey,boleh.Tp keta ktorg sapa nk bayo?Baik le ktorg claim insurans sekali dengan keta ko. OOOOO....Tak!Tak! Si Lebai Malang langsung xnak terima ape org cakap.Asyik mengamuk2,cakap nk balik KL besok,nk balik KL besok.Nanti lambat sume.

Dengan berlagak sombongnya,dia cakap, saya ni mengajar kt Key El.Oooo...ko cekgu skolah kt Key El lah ye??Hhoho!malang betul anak murid ko dapat cekgu macam ko! Nape,ko ingat aku heran ke,ko keje kt K.L tu?Lagak macam keje kt New York.Encik Lebai,K.L je pon. 4 jam berdesup je boley pegi jumpe ko.Yang ko menggelabah mcam nk mampos kenapa???

Serius aku dah naik darah dengan Si Lebai pendek nih.Ko ape hal???Mementangla ko pakai lebai,bini ko pakai purdah bagai,aku ni pakai tudung bawal,laki aku pakai kemeja je,jadi ko pandang ktorg ni cam ahli neraka lah ye??Ko mulia lah ye???Ko alim sgt lah ye???Kalo ko alim sangat,pehal ko langsung xnak dengar ape org cakap.Ko asik nk amuk2,solution xde pon.Otak ko kat tumit ke??

Dah lepas tu,2 biji kereta family yg konvoi dgn ktorg sampai.Menggelabah baban si Lebai Malang ni,tgk ade lelaki2 lagi yg kuar.Aku pun kuar keta sebab dah xtahan tgk dia menggelipit kt situ.Aku tenung ler dia lagik.So,Speckybee cakap,nk buat report kt balai,then nak claim insurans kitorg je lah kan.Dia menggelabah lagi.Lambat katanya.Asik sebut besok nk balik Key El dia tuh!Nk cepat,nak cepat.Woi,Encik Lebai,mmg ler sume nk cepat.Ktorg pon nak cepat.Kalo takat Key El ko tu,ktorg ni ko ingat tinggal kt mana??Ko ingat,ktorg ni pak long mak long kampung ke,ko ndak kencing hancing ktorg???Ko marah2 laki aku tu,ko ingat laki aku tu budak skolah ke??Ko ndak duit dari ktorg,pastu bapak mertua ko pon boley tumpang sekaki jugak sembelih ktorg.Hohoho!Bagus punye lebai ye...

Si Lebai xabis2 lagi menyinga.Eh,lebai.ko punye singa je ko pikir ye??Aku punye singa ko xpikir??Aku dah lama tambat singa aku tu dalam keta tadi,ko tau?Ikut setan dalam badan aku nih,ndak je aku drive kete aku laju2 langgar ko!Ko byk cekadak pulak ye?Dah org ckp bebaik,nk tanggung sume,yg ko mengada2 buat2 menggelabah macam teruk sangat tu kenapa?Lagi satu,aku mmg paling benci org cakap bohong,okey? Ko sikit punye kencing hancing tak ingat.Memula ko ckp nk balik K.L besok.Tetiba pulak 2-3 hari.Pastu 3-4 hari lagi.Dah tu,ko menggelabah cakap ni first time ko eksiden.Kunun ko tu berhemah ler sangat.Padahal ko da pernah eksiden dah.So,yg ko buat2 menggelabah tu kenapa?Patutnya ktorg la kene menggelabah.Dah la first time,pastu kene bayar kt ko,dah la duduk luar Malaysia.OOOO..ko berlakon laa yee?Nak kasi ktorg pon panik,pastu bayo ko cepat2.Ko hentak ler ktorg 3-4 ribu,padahal keta ko sikit aje.Keta buruk bapak mertua ko pon boley tumpang sekaki.tukar cat ke,pas dapat duit kan?Ktorg nk report kt balai,ko menggelabah pulak.OO..rupanya,keta bapak mertua ko tu,xtukar nama.Pakai beli aje.Patutle menggelabah.Yang kasi aku hangin sekali,ko boleh cakap aku garang??Ko kene sawan ke??Ada aku kuarkan suara aku ke??Kalo takat aku pandang ko pon ko dah menggelabah,aku bajet,kalo aku jerkah ko,tepuk bahu ko sket,ko dah terkucil pitam kat situ hagaknye.Ooo..bini ko cakap,ko nk nangis.Alalaa..manjanyeeeeeee abang lebai yeeee....baru kawen 4 bulan.Bini ko kene tipu laa beb.Kunun ko ni hati lembut la yeeee...Skit2 nk nangis.Aku ni cam pompuan neraka.Muke garang.Pastu sesedap je ko tuduh aku garang.Xmacam bini ko..lemah lembut.Hello??Aku ni ayu la beb.Aku acah je ko.Tu pon ko nak nangis kee?Bini ko tutup muke.Mana tau,entah2 kt dalam tu,buat muke macam2 dah.Tp xpe,aku xnak fitnah2.Sbb ko kan beriman.aku pakai tudung bawal jerrr...So,aku ler jahat.Hohoho!

Okey ler lebai.Aku dah kuarkan dah isi hati aku.Aku sedar aku xlayak nk nasihat ko.Maklumler,aku kan pakai tudung bawal je.Cuma,kalo ko rasa baik pesanan aku ni,ko ambil lah.First skali,aku harap sangat2,bile ko da pakai camtu,otomatiknye ko mcm jadik icon utk agama kita,Islam.So,first impression org pada ko,adalah; ko ni tinggi ilmu agama,mampu bertenang,mampu berbincang,then boleh kuarkan solution yg bijak.Nasib baik la aku dan keluarga aku ni org Islam.Terus terang aku cakap,first time ko kuar keta tu,mmg itu lah impression aku terhadap ko.Tp, sikap ko tu sangat2 mengecewakan.Aku tak pasti kalau org bukan Islam yg langgar ko.Dah tentu,ko mampu membawa nama buruk kt agama Islam.Mcm org bukan Islam tuduh kt org Islam,terorist.Skit2 nk marah,nak letup,nk suicide.Hum,aku rasa malu beb.Then,ke dua,ko jangan mudah2 pandang org sebelah mata.Memula,ko pandang aku,laki aku,org biasa,xpakai tudung labuh,pakai kemeja je.Pastu keta ktorg kenari je...(walopon keta ko tu pon kenari jugak!Ceit!).Dah bila adik2 ipar,kakak ipar,abang ipar,mak mertua aku kuar pakai tudung labuh,ooo,baru ko reti nk diam.Bila ko dah tau,laki aku yg ko marah2 tu engineer kt oversea baru la ko reti ndak salam2.Nk dengar org cakap.Encik Lebai,Rasullalah pun melarang kita hina org bukan Islam,larang kita hina agama org lain.Ini pulak saudara seagama.Beb,aku still pakai tudung beb!Kalo org bukan Islam sekali pon,ko xley hina2 dia.Sebab,mana tau,org tu sblm mati,tetiba je peluk Islam.Sah2 masuk syurga.Ko xbley ckp beb.Bende tuhan yg tentukan.Lagi 1,nape ko mesti nk cakap bohong??Aku heran la..Byk bende tau ko kencing ktorg org.Ape kes beb??Then...part aku paling meluat sekali,ko buat2 tnye,boleh jalan ke tidak keta ko ni.Ko buat2 risau.Hello,Encik Lebai,ko bukan pakai keta kura2.enjin keta ko kt depan.Keta depan ko pun bumper aje yg kene.Ape jadahnye tak boley jalan pulak??Yg ktorg remuk kt depan ni pon relax je boley gerak,asal keta ko xboley pulak??OOOOO..agaknye keta ko pon sememeh cengeng mcm ko.Skit2 nangis,sikit2 sentap.Ceh!

Sisi Baik aku
Hokey,udah2.Sebenarnye kan,semua yg terjadi ni,byk hikmah tuhan nk bagi.Syukur alhamdullillah,family aku dan family En.Lebai selamat.Xde apa2.Accident ni pun aku rasa,tuhan cuma cuit sikit aje.Nk kasi peringatan.Accident ni sgt kecik,tp aku dah terasa sgt.Walaupun terkiss aje,lengan kiri aku sakit siot kene dashboard.Tah camne lah org yg kene accident teruk2 tu kan..Nauzubillah...
Then,aku pun xboleh judge org berdasarkan pakaian jugak.Sebenarnya manusia semua sama.Yg membezakan adalah hati masing2.Then,muke aku ni.Dah ade org tuduh aku garang,sebab tgk muke aku neh.So,lepas ni aku kene blaja2 senyom,blaja2 meng ayu kan diri aku sendiri.Speckybee kata,muke aku kalo marah,mmg ler nmpak sgt.Cam rimau.Ooo,gitu ye.Padan le xde org berani mengorat aku kt skolah dulu.Huhuhu! Tp kekadang,aku xde rasa marah pon,muke aku nmpak cam marah.Hohoho!Ape perlu aku buat.Plastic surgery??Oppss...sorry En.Lebai.saye tau..haram kan??Maybe aku patut tutup muke,ye tak?.So,org xboleh tuduh aku marah ke,hape kan.Hum...tp benda tu perlukan keikhlasan dan istiqamah beb.Karang,kejap aku tutup muke,kejap buke,kejap tudung labuh,kejap tudung bawal lilit keliling tengkuk,ape kes?Aku rasa,betterlah aku jadik diri aku sendiri.Asal aku tutup aurat(walopon stokin kejap pakai kejap idak!haishhh!hape nih??!),Speckybee cakap dia dh okey.Cuma aku doakan utk diri aku sendiri,moga2 kekuatan tu datang jugak.Bukan senang weh,nk ubah2.Memula nk pakai tudung dulu pun aku dh janggal semacam.Kawin dgn Speckybee kene pakai baju kurung,itu pun sgt mencabar bagi aku.Aku xtau la kalo korang rasa perkara tu sgt mudah mcm kacang.Cuma bg aku,ape2 hal pun aku nk buat,biar dari hati.Xgune rasanya kalo aku pakai jubah bagai,tp dalam hati aku membebel2.Adalah sgt tak cool jika itu berlaku okey?Dan..ehem,hikmah yg paling best sekali adalah,kasih sayang aku terhadap SpeckyBee bertambah2.Aku sgt bangga dapat suami yg sgt cool dan bijak begitu.Dpt handle perkara ni dgn baik.Xpelah,org nk kata aku garang ke hape,janji SpeckyBee sgt kenal aku.Dan juga,kejadian ini mampu membuat aku sedar,yg aku mmg benar2 bergantung sepenuhnya pada Speckybee.Time aku nk kasi duit raya kt anak2 pak ngah,aku xtau mana 1 sampul yg patut aku bagi.Semua tuSpeckybee yg uruskan sebelum ni.Itu baru benda kecik.Kalaulah apa2 terjadi kt Speckybee,dah tentu aku xtentu arah.Jadi,kejadian ni menjadikan aku lebih menghargai kehadiran SpeckyBee dlm hidup aku,dan mengeratkan lagi kasih sayang kami berdua.

So,dah abis aku membebel.Besok,cadangnye,Speckybee dan En.Lebai nk pegi perodua,nk repair keta.Besok aku tak ikut,sbb adik aku bertunang.Tp aku pon mmg tak hingin nk ikut,sbb aku kene jaga kesihatan.xnak didihkan darah aku lagi dgn gelagat2 bangang En.Lebai.Adalah sangat letih mengutuk ko dalam hati okey??



Gambo 1: Keta mewah ktorg yg kemik

Gambo 2: Keta Lebai yg langgo keta cantik bapak mertua beliau

Gambo 3: Keta mewah ktorg yg sedang kiss keta mewah Lebai Malang..

Okey,Encik Lebai dan Keluarga....Selamat Hari Raya..Next year,kalau makan ketupat rendang, jgn lupekan ktorg ye..Tambah2 kt aku ni,pompuan yg ko bajet garang sgt tu.Ekekeke!



9 comments:

Suhana Shahril said...

Sabor..sabor..
Nak buat camna..time2 raya ni ler..nak jadi citer kena kuar duit...sama lah cam ana..gara2 raya..x perasan lori parking kat belakang...sreekkkk..abiss..calar buntut keta..huaaaa...sapa yg salah??? males nak pikir....

vogue said...

arghhhh...pak lebai x berhemahnya...takut nak anta anak ngaji kat ko mcm nih!

aNiS tHe BumbleBee said...

ana~ ekeke!tu ler..raya2 ni,mcm2 ler pulak.xpe..kenangan2 pahit cenggitu,besok2 bila kenang2 balik best jugak nnti.tihihi!sabo je la kan ana..

aNiS tHe BumbleBee said...

vogue~kih kih kih.tu ler.camno nih.anto uyin ngaji kt sri lanka lah camni.tp,lebai kt sri lanka camno la pulak ye?

Qistina said...

syukur, x de kecederaan apa2..apa2 pun LAYANNNNN jer balik bercuti...yg penting raya SAKAN..hehehe

Anonymous said...

hurmmm...trok gk ek kne kt dpan tu..

cam kete ak laa ni..xrepair2 lg...

xde sen beb!!arghhhhh~!!

aNiS tHe BumbleBee said...

qistina~ ya..syukur..syukur..mmg..layaaannn jee..nikmati setiap minit di bumi malaysia.ye tak?thihi!

aNiS tHe BumbleBee said...

hasni~ tu ler pasai.smpai hari ni keta aku xkuar2 w/shop agi.hagaknye,tahun 2009 tahun pokai sedunia kot.sen sumer abis kt bende2 bengong gitu je.cis sungguh ye.

Qaira Haffieze said...

aku pun kena cam ni la anis.. ari tu aku siap orang depan yang aku langgar tu leh cakap.. " saya askar tau".. aku hangin jek dengar.. apa ingat askar aku takut.. mula la aku bebel ngan hubby aku.. sampai aku cam nak kuar meriakkan diri aku kat dia.. wakkaa.. mula mula dia suh bayar .. hubby aku kata.. bawak bengkel nanti saya call bengkel tanya berapa.. ciss.. mesti dia pakat dengan tokey bengkel.. kemik sikit dia tibai duit laki aku rm300.. bley tak aku doakan.. kalau dia tipu duit laki aku tu.. aku doakan dia eksiden pas tu.. rugi lagi banyak dari kami... wakkaka.. geram tul aku...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...