Wednesday, September 1, 2010

SeptembeR YanG Indah

ehem, dengar lagu ni dulu sambil baca entry ni.baru feeling tu mariiii...mueheheheh!




Well, selamat datang bulan September yang indah lagi bermakna untuk aku.Bulan september 2007 menyaksikan aku dinaiktaraf menjadi seorang emak.Tu kira darjat tertinggi bagi seorang wanita,sebab ada syurga kt tapak kaki.. :D

So entry ni, aku just nk curahkan perasaan sayang aku pada Si Uyin dengan harapan,bila dia dah boleh membaca besok,dapat lah dia baca blog aku ni.Memang antara tujuan aku tulis blog adalah sebagai catatan diari kehidupan aku.Manalaa tau, umo aku xpanjang,xsempat aku nk cerita kt Si Uyin. Kira cam ala2 cerita Kuch kuch Hota Hai laa kan.huekekeke!

Uyin seorang budak kecik yg bakal berumur 3tahun pada 11 September 2010 nanti.Jangan memain kauu!! Budak World Trade Centre nih! Walopon umo dia baru nk cecah 3tahun, banyak perkara yg aku belajar dari dia. Come on laa, admit it! Org dewasa jangan jadi sombong dan ego. Tak semua adults adalah pandai dan tak buat salah, betul tak? Kalau adults tak buat salah, aman dunia ni, kannn? Yg buat huru hara adalah org2 dewasa. Dunia toddler,dunia kanak-kanak adalah dunia yang paling bersih. Penuh dengan kemaafan, penuh dengan kasih sayang, penuh dengan hati yang suci murni.

Kalau bergaduh, cepat saja maafkan, dan baik balik.Kalau org dewasa, bergaduh, ko harap sekejap ke nk baik balik???Mampos laa! Masing2 ada ego.Pasal harta, duit ringgit, sanggup berbunuh2.Sanggup bermasam muka, sanggup maki hamun mak ayah.

Pendapat aku sebagai seorang emak, anak ni umpama cermin diri kita sendiri. Apa yg kita buat, semua ditirunya. Memang tepat sekali kata2 bahawa anak diibaratkan seperti kain putih.Kita yg mencorakkannya. Sejak ada Uyin, aku lebih berhati2 dalam berkata2 dan juga dalam perbuatan. Kalau dulu aku agak panas baran, sekarang aku boleh control marah dan lebih cool. Dan aku dapat lihat kesan positif pada Uyin yang agak cool menghadapi situasi sehari2.

Kalau dulu aku xbape kisah sgt kalau tengok baby atau budak2, tapi sekarang aku jadi terlampau sensitif. Tengok cerita hantu ke, cerita bunuh2 ke, cerita sedih ke, aku susah nak keluarkan emosi aku. Tapi bila tengok baby kena buang, tengok baby kena dera, baby sakit, baby meninggal, aku boleh menangis tersedu2. Heran jugak aku. Tapi aku tau, itu semua adalah kerana Uyin. Betapa kehadiran dia mendetikkan di hati aku kasih sayang yg sgt agung kepada seluruh anak-anak di dunia ini.

Terima kasih anak!

Terima kasih kerana mendewasakan ibumu ini.
Terima kasih kerana menceriakan hari2 ibu.
Terima kasih kerana menjadi penyebab kekuatan ibu untuk menjalani kehidupan.

Secara tak langsung, banyak ilmu yang kamu sampaikan dalam hidup ibu ini.Ibu berjanji, insyallah, ibu akan jadi emak yang terbaik buat kamu, seperti mana kamu, anak yang terbaik buat ibu.

Oh, ya, pada keluarga di Malaysia,

"Oh let us make a pledge, to meet in September...
Sealed with a kiss...." =)

notabulukaki~ Banyak gak rupanya lagu yg sebut2 pasal bulan September ni kan?

37 comments:

ab@h_Izz said...

Betul tu..anak2 adelah harta kita yang kekal abadi...peliharalah dan curahkanlah sebanyak mana kasih sayang , ilmu dunia dan Akhirat selagi kita masih ade...sesungguhnya “Apabila mati seseorang anak adam, terputuslah segala amalannya melainkan 3 perkara ; Sedekah Jariah, Ilmu Yang Bermanfaat dan Anak Yang Soleh Yang Mendoakannya” Maksud Hadis ....Tazkirah pepagi...bulan September..Aminn

Mag said...

uyin dah nak 3 tahun. huhu. happy bday in advance yer uyin

Atiqah said...

huhuhu
kena kawin dan beranak cepat2 ni

cc said...

tetiba daku adalah terharu bila mbaca entry ini :')

terima kasih ibu uyin :p

Zezebel said...

cutenye gambar dia waktu kecik, rasa nak cubit jer pipi tu. Hehehehe....

Pija Madzlan said...

anis, uyin tak mintak adik lg kah??

sahromnasrudin said...

salam ziarah..semoga ia menjadi anak yang taat kpd kedua ibubapanya....

Suhana Shahril said...

Dah 3 tahun ek...dah sesuai utk menambah bilangan kluarga..ahaks!

Siti Noor Aminah said...

haiii..

sy budak disember.. hehe..

julietchun said...

buleh selebret besday kat mesia :P

<----henchik ikang said...

ankku bernama sazali..eh..mne ad ank,xkawen pon agik..heheh

aNiS tHe BumbleBee said...

abah izz~wah..dapat tazkirah di pagi hari.time kacih nooo.. :D

aNiS tHe BumbleBee said...

farah~maceh aunty farah.. :)

aNiS tHe BumbleBee said...

tiqah~ haa,cepat,cepat,cepat.jgn lupa jemput akak taw.ngeehe!

aNiS tHe BumbleBee said...

cc~aku pon terharu gak.eh?

aNiS tHe BumbleBee said...

zezebel~hahaha!skang kalau awk cubit pipi dia,dia cubit pipi awk balik.tihihi!

aNiS tHe BumbleBee said...

kak sitisifir~adaa...tp xdak rejeki.adik dia dah meninggal bulan 5 aritu.hehehe!

aNiS tHe BumbleBee said...

sahrom~insyallah, mudah2an..

aNiS tHe BumbleBee said...

suhana~tu lah.dalam proses utk menambah gak ni.tp lum ada rezeki. :)

aNiS tHe BumbleBee said...

GC~hahaha...hye,sy budak May...!hehehe!

aNiS tHe BumbleBee said...

julietchun~ha,tu yg best tuh.tiap2 besdey dia,raya.hihihi!

aNiS tHe BumbleBee said...

ikang~anak tekak kut yg nama sazali tu.keh3x.

Lina Rahim said...

huuuaaa..tengok orang ada anak comey2 ni bilalah pula aku nak ada anak..... :-I

Anonymous said...

lagu when september end lagi best :)

Anonymous said...

lagu when september end lagi best :)

|| NaFiRaa || said...

betol tuh~ anak banyak mengajar kita menjadi seorang ibu.. :)

hepi bezday in advance uyin~

zaza@mamaHanin said...

salam anis..
wahhh... same lah kita.. naik pangkat bulan 9.. hik3.. tp zaza 2008 baru dapat gelaran tu.. Hanin nyer besday is today.. when should be u're lil princess burfday?
semoga hari2 mendatang mendewasakan kita untuk menjadi ibu yang paling best untuk anak2 kita.. here a kiss for uyin... muaahhhhssss!! alwez be a gud girl dear.. :)

izyantyPersonalTaste said...

nanti antar alamat kat link nie
http://izyanty.blogspot.com/2010/09/senarai-peserta-contest-merdeka.html

aNiS tHe BumbleBee said...

Lina~ sabar..insyallah nnti adalah..yg penting usaha dan doa kan?


sy pon tgh mengharapkan anak kedua..hum..bilalah..

aNiS tHe BumbleBee said...

MDT~hahaha! end of every month sume best...pasal gajiiiii!!! yey!

aNiS tHe BumbleBee said...

nafira~kan? kdg2 segan pulak bila dorang yg tegur kita.hihihihi!

aNiS tHe BumbleBee said...

zaza~ wahh..ye ke..alalalaa!epi bday hanin cutie pie!! uyin punya 11/9.raya kedua lah kut.semoga hanin jadi anak yg solehah dan membahagiakan kedua ibu bapa ye.. :)
xoxo!

aNiS tHe BumbleBee said...

izyanty~wokeh!! :D

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

vah-vah-vah...

begitu formal n3 kali ni..


sanggup buat apa kalau pasal anak..kann..

aNiS tHe BumbleBee said...

azrina~hahaha!formal eh?formal tu cam formalin eh?keh3x.

Anonymous said...

cik anis saya doakan anak itu jadi anak yg baek insya Allah!

*rase touching bce catatan ini...

aNiS tHe BumbleBee said...

uruchimaru~time kacih...insyallah...
saje kasi mood tacing2 skit bulan2 posa ni,ye dak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...