Saturday, May 16, 2009

POTTY TRAINING


Yeaayy!! hari ni adalah hari pertama si Honey Bee menjalani Potty Training.hihihi.sampai ke petang ni,nmpaknya dh 2x dia kencing atas aku.Huhu!xpe..sabar..sabar..memang semua tu aku kena hadapi jugak.Well,byk sebab kenapa aku buat keputusan utk Honey Bee menjalani potty training.

1. melentur buluh,bior dari rebung
sebelum aku buat keputusan ni,2minggu aku stadi dulu di web cara2 train anak ke toilet.dan hasil pembacaan aku tu,umur 1thn ke 2thn adalah waktu terbaik utk potty training.sbb kalo dah lebih,anak tu jadi selesa dgn diapers dorang.so,semakin susah nk train baby kalo dia terbiasa dgn diapers.

2.Prevention is better than cure
Slalunye,baby2 selalu elergi @ gatal2 disebabkan pakai diapers.Walaupun anak aku xpernah ada masalah mcm tu,tapi aku kena sentiasa beware.Sbb mana tau tiba2 pulak kene ruam gatal2 tu kan.maklumlah,da besar,mkn pun mcm2.jadi posibility ada.so,baik aku cegah,ye tak?

3.Menggalakkan proses komunikasi
Umo baya2 si Honey Bee (setahun 8 bulan)mulut tgh kecoh2 nk bercakap.bolehlah sebijik2 cakap.so,dgn adanya potty training ni,aku rasa komunikasi dia pun akan bertambah baik.sbb dia kena bgtau bilakah masa dia nk ke toilet.contohnye skang dia da boley ckp,"ibu,nak cicing..nak aaa akk.."tapi kekadang tu,dh buang pun baru nk bagitau.huhu!xpe2..slow2.hehe!

4.Save my money!!
hahaha!tu adalah benefit yg paling beso dgn potty training ni.Kt sri lanka ni diapers dianggap barang mewah.harga dia pon mewaaaaahh kt sini.1pack diapers yg agak ok,tapi jenama xbape glamer,harga cecah RM4o.Yg jenama Pampers mmg aku ban sbb pelekat dia mmg menyakitkan hati.Yg Pampers jenis pelekat magic tu pulak harga cecah RM50.kalo yg Huggies ke ape ke,lagilaar.cecah RM100 pn ada/pack.Prnah sekali ktorg bwk dari malaysia smpai 5-6pack,caj lebih muatan tu RM500.hohoho!!Daripada aku buang duit tu ke dlm tong sampah,baik aku ajo si Honey Bee pegi toilet.bolehlah aku beli brg mekap aku ke,ubat kurus aku ke kan.hahahaah!

5.Persediaan For little Honey Bee
Point no.5 ni berkaitan jugak dgn point no.4.Huhuhu!manalah tau,thn depan aku dimurahkan rezeki dgn kehadiran org baru ke pulak dlm keluarga Bee ni kan.Ade jugak perancangan nk memeriahkan ahli keluarga kami.Honey Bee pun da besar.asik panggil sume patung dia adik,adik.kesian pulak aku tgk.jadi,kalaulah diizikan tuhan,ktorg mgkin akan berempat pulak.so,perbelanjaan utk diapers bolehlah ditransfer kepada org baru.huhu!

6.Anti Leceh
aku ni sejenis mak2 yg boleh dikategorikan dgn anti leceh.xske usung2 susu berbakul2 ke,ataupun letak diapers dlm handbang.Oleh sbb itu jugaklah,aku pilih utk breastfeed je anak aku dulu.bende ni maybe disebabkan hidup ktorg yg sentiasa travel kesana kemari.jadi xkuasa aku nk bwk bakul2 susu,nk bancuh susu tgh jalan@ dlm flight.perangai anti leceh aku tu pun sedikit sebanyak bg kesan kepada keputusan utk potty training ni.so,kalaulah berjaya usaha aku ni,maksudnye xpayahlah aku susah2 carik toilet yg ada tmpat salin diapers.(kt sini,susah siot nk cari.aku rasa kt odel jela kot ade toilet tmpat salin diapers!)

Mmm..sebenarnya dh 2mggu jugak dah aku beli potty tu.tapi xde kekuatan&kesempatan lagik.hahah!sebenarnye bukan potty sgtla yg aku beli.aku beli potty yg jenis boleh letak kt mangkuk tandas org dewasa tu.bagi aku yg tu lebih practical.sbb dah lepas buang,boleh flush je terus.xpayah susah2 nk mencuci pulak bekas tu.Lg 1 sebab,aku rasa jenis potty yg cmtu lebih mendewasakan anak aku sebab dah biasa menggunakan tandas sebenar.kalo pakai yg kepala kartun tu ker,ade cam handle basikal tu ker,1 keje aku pulak nk ajor dia pakai real toilet bila da besar nnti.maklomlah kan,aku kan ANTI LECEH! HAHAHAHAH!
Yg ni konfem bukan anak aku.anak aku lagi cumel&xbace buku lam toilet.huhuhu!

4 comments:

ezzati said...

cumeinye ajar anak tuuu...:) ..bila nk blk m'sia?

aNiS tHe BumbleBee said...

ezzati - hihi...raye nanti lah balik msia...rasa mcm xnk datang2 dah..nk duduk je kt msia yg tercenta tu jee..

Anonymous said...

alhamdulillah.....terelnya uyin blm 2 thn dah potty trained....

tp sbb k.yani pakai nappies utk ajmal kan....x terasa ler kena beli diapers tuh....so blm ada kesedaran lg nak potty train ajmal...ngeee

aNiS tHe BumbleBee said...

kekekeeke!terer kak yani pakaikan ajmal lampin..anis nk lipat lampin pon terkial2..kekeke!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...