Thursday, May 28, 2009

KERABU AYAM CEK UYIN.. :)


whoaaa!! harini aku nk kongsi resepi dgn korang sumer..tajuknye seperti di atas.aku tak pastilah resepi ni ada di mana2 sebab tiba2 idea ni pop up kt pale otak aku time aku mencuci peti ais tadi.

bahan2 yg diperlukan:

daging ayam (aku gunakan burger daging ayam.kt sri lanka ni,burger dia tk mcm msia,nipis je.texture dia cam daging sosej tu.rupe je cam burger.)
bawang besar
cili padi
taugeh
kerisik
limau nipis
ikan bilis yg telah digoreng (ini idea specky bee,dia kata lagi sodap kalo tambah ni!)


humm..sonang jer..

1. mula2 msukkan daging ayam tu dlm microwave.kasi masak.

2.sementara tunggu daging tu masak,potong bawang besar&cili padi nipis2 dan celurkan taugeh dlm air panas ye.jgn lelama celur taugeh tu sbb nnti tak rangup,tak sodap.

3.pas daging ayam masak,potong nipis2 daging ayam tu.

4.pastu gaulkan dgn bawang besar,cili padi,dan taugeh yg telah dicelur tadi.masukkan kerisik,gaul lagi.

5.ikan bilis yg telah digoreng tu,tumbuk@kisar.jgn halus sgt pun xpe,nnti tak terasa pulak.

6.gaulkan ikan bilis tu dgn bahan2 tadi.

7.last skali,perahkan air limau nipis,gaul2 skit.


Siap..dah hasilnya mmg sedap.smpai bersih pinggan Specky Bee makan..and aku pulak...mengembangkan hidung sebesar2nya!! wakakakkkkaka!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...