Tuesday, September 11, 2012

Untuk Si Cinta hati yang pertama..5 tahun yang terindah memilikimu wahai anugerah Allah!

Kehadapan anak sulung ibu dan abah...Nurin Hannani...Si Bijak yang menawan hati,

Selamat ulangtahun kelahiran yang kelima ibu ucapkan. Terima kasih sebab menjadi nur di hati ibu dan abah. Uyin lahir di tengah2 kesusahan ibu dan abah merangkak membina keluarga kita. Jauh merentasi lautan Hindi, nun di Sri Lanka sana..
Hari pertama Uyin sekolah di Johor.

Tapi melahirkan kamu, Allah permudahkan semua urusan walaupun kita berada jauh dari negara asal kita. Betapa setiap hari ibu tak sabar2 tunggu Uyin bangun untuk lihat Uyin tersenyum pada ibu dan abah. Setiap pagi selepas bangun tidur, abah akan regang2kan kaki dan tangan Uyin, cium Uyin beratus2 kali sebelum pegi kerja. Uyin akan gelak mengekek2.

Setiap hari Uyin akan tinggal menemani ibu, kadang2 sampai malam menunggu abah pulang dari kerja. Uyin seorang anak yang baik. Pandai main sorang2 kalau ibu buat kerja. Uyin juga suka mkn banyak makanan yang ibu masak sampai pipi dan badan Uyin bulat mcm nak meletup!

Nurin Hannani sayang,
Semalam ibu pukul dan cubit Uyin sebab Uyin main2 masa belajar. Ibu minta maaf sayang. Ibu rasa bersalah sangat2 dan rasa nk potong tangan ibu. Sebab tu semalam ibu masuk tidur awal. Sebelum tidur ibu menangis sampai letih. Ibu rasa sangat menyesal. Tapi kalau ibu tak pukul dan marah Uyin, Uyin akan terus main2 dan fikir tak perlu belajar. Kita bukan orang senang, sayang. Ibu dengan abah tak ada apa2 harta untuk Uyin & adik2 kalau ditakdirkan ibu dengan abah tak ada nanti. Ibu nak Uyin jadi budak pandai. Uyin mesti belajar rajin2 dan jadi pembela nasib keluarga kita nanti. Adik2 tak pandai lagi, jadi Uyinlah yang akan ajar adik nanti.

Walau susah macamanapun, ibu dengan abah akan usahakan penuhi permintaan Uyin. Tapi janjilah dengan ibu dan abah, Uyin mesti rajin2 belajar. Biarlah kita miskin harta, tapi kat dada kita mesti penuh dengan ilmu untuk diamalkan.

Bulan puasa hari tu, Uyin dapat puasa penuh sebulan. Pandai anak ibu! Abah janji untuk belikan basikal baru untuk Uyin kt Johor. Alhamdulillah, abah dapat tunaikan walaupun sampai ke Perling mencari basikal. Kasihan tak abah, sayang? Abah susah payah kerja cari duit, belikan apa yang Uyin mintak.Kalau Uyin kasihan dan sayangkan abah, janji jangan main2 masa belajar, okey? Ibu dengan abah sayang Uyin sangat2. Abah pernah cakap, walau berapapun adik2 Uyin nanti, Uyin tetap jadi kesayangan abah. Sebab Uyinlah yang hidup sama2 dengan ibu dan abah masa kami susah2 di Sri Lanka dulu.

Lagi beberapa tahun, Uyin dapat buka dan baca blog ibu ni..Ibu harap Uyin faham, kenapa ibu dan abah marah2 Uyin kalau Uyin tak dengar cakap.Sepanjang hidup kita, kita hidup merantau. Mula2 di Sri Lanka, dan kemudian di Johor. Kita tak ada sapa2 di sini. Kita mesti kuat dan berdiri sendiri. Percayalah sayang, ibu yakin anak2 ibu akan menjadi org yang kuat semangat bila besar nanti sebab kita tidak hidup dengan mengharapkan orang lain. Kita hanya ada diri kita dan Allah saja untuk mengadu.

Kalau Uyin rasa nak menangis, menangislah sayang. Ibu dengan abah sentiasa ada untuk Uyin.Bila kita menangis, kita dah lepaskan apa yang terbuku di hati. Percayalah, lepas tu kita akan semakin kuat! Selagi ibu hidup, ibu tak akan berhenti dari mendengar rintihan anak2 ibu. Jangan risau, ibu akan sentiasa ada untuk bagi semangat.Bagi ibu, anak2 ibu adalah anak yang terbaik. Ibu juga bukan siapa2 di dunia ni kalau bukan kerana anak2 ibu. Ibu bangga dengan anak2 ibu. Ibu yakin, abah pun begitu juga.

Akhir sekali, ibu doakan setiap apa yang terbaik untuk Uyin. Sekali lagi ibu minta Uyin janji dengan ibu dan abah, belajar sungguh2. Ilmu saja yang boleh selamatkan kita dunia dan akhirat. Ingat pesanan ibu sayang. Ibu tak harapkan Uyin kerja besar2 dan bagi duit untuk abah dan ibu nanti. Cukuplah ibu nak tengok, Uyin dengan adik2, tersenyum hidup bahagia dan menjadi antara insan2 kesayangan Allah. Jangan tinggal solah dan mengaji.Mintalah tuhan kasihankan kita. Rayulah hanya pada Allah, okey sayang?Bila Allah kasihan dan sayangkan kita, insyallah, bahagialah kita dunia dan akhirat. Ingat pesan ibu. Jangan lupa, ibu dan abah sayang Uyin sangat2! Wahai permata hati ibu dan abah!
Tengok, abah tetap dukung Uyin walaupun Uyin dah besar! Semua ni anak2 manja abah!

10 comments:

Chik Att said...

Happy Birthday Nurin Hannani ... moga rahmah dan barakah menanaungi hidupmu .... jadi anak yang solehah buat ibu dan ayah . Aminnnn

NenetPenne (NP) said...

happy birthday uyin..

sedih pulak baca...
pukul untuk pengajaran tak per, jangan pukul nak mendera ...haaa tu tak boleh...no no no...

Lizzie Yasmin said...

Amboi sedihnya.. Aku yang bukan uyin baca pun. Nak meleh air mata. Hope uyin dapat jadi anak yang baik dan bertanggungjawab. Insyaallah.

|| NaFiRaa || said...

Happy Birthday Uyin.. moga menjadik anak kebanggan ibu dan abah yer~

tersentuh plak hati baca n3 nie..:)

aNiS tHe BumbleBee said...

CA~tima kasih banyak CA doakan uyin...hihi..

aNiS tHe BumbleBee said...

NP~kihkih..tulah..tapi bila darah dh naik tahap max..eeiiiii aii...nak2 bila time kita ajar dia buat muka toya.sabar sabariahhhhhh....

aNiS tHe BumbleBee said...

Lizzie~amin...aku xretila nk jadi mak2 ni.kena ada tahap kesabaran tahap dewa neh.

aNiS tHe BumbleBee said...

nafira~amin...dugaan jadi mak ni besar sungguh lah kan?

miss said...

cedih aku baca.....huhuhu
nway...aunty as rindu kat uyin la..bila leh jumpa uyin ni...happy besday uyin..;)

aNiS tHe BumbleBee said...

as~masceh cik as..uyin tunggu cik as mai legoland laaa...hikkkk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...