Thursday, November 29, 2012

Dugaan...lagi.

Ohoiii...anak malaysia..byk sungguh dugaan time mengandungkan kamu.Semoga kamu jadi anak yg solehah besar nanti. Bape kali nak anta mak masuk spital? Mungkin cita2 kamu dari dalam perut nk jadi doctor agaknya??

Sorry pada kwn2 yg bertanya.Ramai sangat yg sms,wassap,fb,pm semua, xlarat aku nk jawab sorang2. Maka aku buat entry menjelaskan keadaan aku skang. Tima kasih byk2 sbb sudi tanya khabar aku. Terharuuuu.... Sobbbsss!

Okey,aku citer ikut flow,supaya korang tau apa dah jadi kt aku sepanjang minggu lepas. Aku pun boleh trace balik besok2 bila2 aku rindu nk baca pasal pregnancy anak malaysia nih.

21hb Nov 2012
Kami sekeluarga akan balik kedah hari ni. Untuk walimatul urus adik ipar aku. Yg komander masuk TV pasal special force tu..kekekeke! Adelah excited gila2 sebab nk tgk geng2 sword-bearer la kan.Pestu sbb nak makan durian puas2 kt kampung dgn lauk pauk kenduri.Oh,heaven bila terbayang2. Speckybee kerja hari ni. Pukul 6.30ptg baru balik. Hari ni aku tak masak.Sbb dapur dah siap kemas. Pagi dalam kul 10 gitu aku bawak budak2 ni jalan kaki kt kedai depan tu utk beli lunch ktorg.Hazab jugaklah bawak 2-2 budak2 yg huru hara tu.Bam2 kejap jalan,kejap nk berdukung. Balik tu, aku ada start sakit2 skit.

6.30ptg
Speckybee balik.Ktorg semua dah siap tunggu dia je.Angkut barang2 masuk keta, terus gerak.Speckybee dgn baju2 keje dia drive. Drive punya drive,aku heran apesal JPO ada kt sebelah kiri aku. Ya,ampun. Salah jalan. Buang karan sejam.Ceh. Pestu teruskan perjalanan pegi Kem Sg Udang,Melaka. Sampai dalam kul 10 lebih sbb benti utk solat,pegi toilet pung-pang2. Ambik adik ipar aku (the pengantin) dan segala pedang sakti apa semua untuk majlis kawen dia.Singgah makan kejap sebab masing2 kebuluran bernanah perut dah. Pukul 1pagi, gerak ke UM ambik adik ipar aku sorang lagi.

22hb Nov 2012
3.00 pagi- sampai UM.Pestu antar the pengantin pegi umah kawan dia sekali dgn barang2 kawen dia. Kami bergerak menuju ke utara. Speckybee dah start berhalunisasi. Letih ya amat2. Baru balik keja kan. Aku xberani drive sbb aku dah start rasa sakit2. Lagipun bijik mata aku mlm2 adalah rabun ayam. haha. Maka,berhenti rehat.Speckybee tido,aku main word search.Pestu dia bangun mandi, sambung drive balik. Pestu ada benti kt mana lagi tah. Kt area Perak. Sbb dia dah xlarat sangat dah. Tido. Aku xberani tido.Takut kang tak terjaga satu hal,pestu contraction aku makin teruk. Janganlaa dibuatnya bersalin kt tengah2 hiway niii... Breakfast kejap,bagi segar2 skit,then teruskan perjalanan ke Kedah.

11pagi.
Gila kau 17jam perjalanan. Sampai umah MIL aku.Dorang tgh bz pack2 doorgift. Aku tak dapat tido sgt sbb budak2 ni kan dah segar bugar.Pegi lepak masukkan doorgift dlm beg2.Sembang2 lebih kurang,masuk bilik lurus2kan badan. Sakit datang sekejap2.Rasa mengantuk gila2 tapi dah sakit,haruslah menggelupur atas katil.

Malam sampai ke pagi
Mmg haru biru.Org tgh sebok2 buat keje kawen,aku menggelupur sorang2 atas katil. Aku pasti sgt servik dah terbukak skit.Umah MIL xde toilet duduk, so aku boleh rasalah kan OS tu. Patutnya pagi besok, semua pegi Penang untuk majlis akad nikah kt umah pengantin pompuan. Tapi oleh kerana sakit yang menjadi2, aku,Speckybee dgn si bam2 je tak pegi. Uyin aku pass kt dorang ikut.

23hb Nov 2012
10pagi
Pegi Pusat Bersalin Mahsuri kt Jitra. Siap bawak segala brg baby.Takut kang terbersalin. Doc kt Mahsuri check, OS dah bukak 2cm, kedudukan baby adalah breech,tali pusat ke bawah,tutup laluan, berat baby baru 1.6kg.Kemungkinan operation akan dijalankan.Kalau ketuban pecah time ni,takut2 tali pusat tu yg kuar dulu. Dia tak boleh terima kt klinik tu, so dia refer aku pegi Hosp. Alor Star terus. Sebab PMC dgn KMC pun xde ventilator machine, kalau pegi pun, mmg dorang akan tolak jugak ke GH Alor Star.Air mata aku start menderu2 dalam keta. Sebab mengenangkan baby yg baru 1.6kg tu,pestu nk kena duduk dlm inkubator, mcmana aku nk susukan apa semua. Kalau ada apa2 komplikasi lagi, mcmana?

Sampai GH,terus masuk wad bersalin, dorang check VE,jantung baby, tahap contraction semua.Check kalau2 aku ada UTI, maybe sebab tu ada contraction awal. Tapi urine aku semua clear. Threatened Prem Labour. Aku kena masuk wad CMR stand for control,monitor room ke apa tah kalo tak silap. Duduklah aku sorang2 dlm bilik tu. CMR tu kira wad utk kes kritikal yg akan dimonitor sekerap mungkin. Sblm tu, nurse bg aku makan Tocolysis,tp nama manja Toco je sudeh, ubat utk stopkan contraction, dan kena cucuk Dexa, untuk matangkan paru2 baby. Nurse tu ckp, suntikan dexa adalah suntikan yg super duper sakit. Sapa yg kena,mmg kuar air mata laa..Aku agak menggelabahla jugak. Sambil2 tu aku google pasal benda tu.Mmg semua review kata dexa tu sakit. Huwaaa! Takut. Ni laa pestime aku kena. Tapi bila cucuk, tah, tolerable je sakit dia aku rasa.Ada 2 sbb la kut aku xrs sakit sgt. Maybe sebab aku berbontot J.Lo, tak pun maybe sebab aku dari kecik asik kena cucuk pasal cancer aku dulu2,tahap Dexa tu umpama pedas sambal belacan je lah aku rasa. Hihi. Dexa, satu set, ada 2suntikan, diberi selang 12jam. So,merasala 2-2 tu. OT dgn ventilator machine dah ready. Doc ckp, kemungkinan aku di operate esok atau lusa, bergantung pada keadaan baby dgn contraction aku. Ya, Allah, permudahkan lah.

4.30ptg
Yeay! Waktu melawat tiba. Speckybee dtg, MIL aku dtg, parent aku, mak su aku pun dtg. Hihi. Duduk kt Sultanah Bahiyah ni, not bad lah aku rasa. Jauh la dari imaginasi aku pasal hospital gomen ni sebenarnya. Doc,nurse semua baik2. Okey je. Makan pun sedap apa. Sup ayam, ikan masak merah, sayur2. Boleh je tekak aku bedal. Bila waktu melawat dah habis, sunyi laa balik. Duduk la aku sorang2 dlm bilik tu lagi. Contraction ada pukul 6.45ptg tu skali je,pestu dah xde sampai ke pagi. Aku agak, maybe sbb aku penat sgt2, tak cukup rehat, tambah pulak dgn traveling lama2, tu yg sebabkan tu kut.

@ CMR Hosp.Sultanah Bahiyah Alor Star. View dari atas katil aku.
24hb Nov 2012
Aku siap2 tunggu dgn wangi2nya atas katil CMR dgn harapan pagi ni aku boleh pegi wad biasa,pestu tghari boleh discharge.Pestu ada 2org budak nurse trainee mintak aku isi questionnaire research dorang. Tp mcm byk je salah aku tgk.Sempat la jugak aku bg tips2 pasal research methodology. Bukan pasal aku terel pon, tapi pasal subjek tu mmg aku minat gila2 masa study dulu,maka benda tu stay dlm otak aku smpai skang.  Dah ptg tu baru aku boleh masuk wad biasa. Seb baik tghari tu kwn2 masa aku skolah teknik dulu dtg memeriahkan suasana. Riuh rendah la CMR yg sunyi sepi tu dgn hilai setan ktorg.kakaka! Hari ni kenduri rumah belah pengantin pompuan. Org pegi kenduri, aku kenduri nasik lauk ayam masak kurma tawaq hebiaq atas katil spital sorang2. Stress. Ptg Speckybee dtg kejap. Pestu nak ready2 untuk kenduri rumah MIL aku pulak. Masuk wad biasa, 1 bay ada 6 katil. Boleh tgk mcm2 org. Tak la boring sgt. Kulu kilir aku jalan dlm wad tu mcm pontianak harum sundal malam sbb boring. Sume org aku kt situ,semua aku tau kes2 diorang. Sumer tunggu nk kena operate masing2. Yg dah dapat baby pun ada. Pestu yg menyembur darah dari perut pas operate pon ada. Bapak ngeri! 
Kwn2 time skolah teknik,Haliza & Huda. Tima kasih byk2 sudi menceriakan bilik aku.Kihkih!

Malam
Ya ampunnnn..!! Sumpah aku tak boleh tido malam tu. Kejap sorang ni menjerit sakit nk bersalin. Kejap kang baby org katil sebelah aku melalak. Kejap kang nurse dtg check2 aku.Padanla org kata duduk spital lagi stress. Mmg pun.

25hb Nov 2012
Keadaan wad kelas 3 Hosp.Sultanah Bahiyah. Okey je pun.Ada kawan tanya aku,asal tak ambik wad 1st class. Aku rasa mcm xpayah sbb aku nk balik jugak2.lagipun aku mmg tak tau langsung prosedur kt wad hospital gomen.Inilah pestimenya.So,xpayah.Lepak tgk org kt sini aku rasa bagus sbb dpt byk pengalaman.

Harini kenduri belah MIL aku. Harapan aku nk tgk sword-bearer mmg dah tipis bawang dah. Kul 9lebih pakar dtg check, aku mintak balik, mati2 doc tak kasi. Aku punya tahap stress nk balik sampai tak mampu nk ckp melayu dah dgn doc. Byk benda yg aku pikir dlm kepala otak aku:

1. Dah 2 malam aku duduk spital, tak de contraction.It's just Braxton Hicks. Aku rasa, aku dah ok, cuma perlu bedrest je. Aku percaya sgt2 kt baby aku dia akan pusing balik ke engage position bila sampai waktunya. Ni sebab dia kecik lagi,maka position dia tak tetap.

2.Speckybee punya cuti sampai besok je. Sampai bila dia nk kena ambik cuti sbb tak tau sampai bila aku kena tahan wad. Kang kalo dia pegi Johor, aku mcmana, budak2 ni mcmana? Bila pulak Speckybee boleh balik tgk aku?

3.Aku tak sanggup nk tgk baby aku yg kecik tu duduk dlm incubator kalau doc nk kuarkan jugak dia dlm masa terdekat.Mcmana aku nk ulang alik pegi hospital susukan dia semua. Bagi aku, tempat paling selamat untuk dia buat sekarang,adalah dlm rahim aku. Aku harap dia dapat bertahanlah 2-3minggu lagi kurang2 untuk dapatkan berat yang elok. 2hari dlm CMR, aku mintak doc buat test kalau2 aku ada infection akibat OS yg 2cm tu. Alhamdulillah, xda. So, lega skit.

Doc scan kedudukan baby before buat decision aku boleh balik ke tak. Dan,yes, baby aku sgt baik dan dgr kata..kedudukan xla engage, tp oblique, insyallah xlama lg engage. Maka, keluarlah aku dari wad ptg tu atas risiko tanggung sendiri. Doc mintak aku pegi mana2 hospital yg dekat kalau apa2 jadi.Aku senyum,janji dgn doc,jangan risau. Time tghari, kwn2 adik aku yg keja farmasi kt spital tu dtg melawat.Cam biasa,riuh rendahkan wad jugak lagi.Huha-huha!  Ptg, parent aku dtg ambik, lepak hotel kejap. Kebetulan mmg mak aku ada function kt alor star esok pagi tu, maka, rilexlah aku kt hotel tu. Malam, selesai kenduri, baru Speckybee jemput aku balik rumah MIL. Pack brg siap2 untuk gerak balik Johor.

26hb Nov 2012
Pagi ni bz untuk kendara la pulak kan. Simpan pinggan2, runtuhkan khemah semua. Tghari baru gerak balik umah parent aku balik. Punyalah aku nk makan durian. Mak aku mmg dah siap2 belikan durian untuk aku, b4 aku sampai kedah lagi, letak dlm fridge. Tapi dah 3hari agaknya, durian dah jadi tempoyak. Kecewa. Sobbsss! Mlm tido umah parent aku, pagi gerak balik JB ikut jalan Gerik. Durian, tetap tak dapat makan, sbb lepas pegi lunch kt tasik raban, perut kenyang nak gila, tgk durian tepi jalan pun xlalu dah.

Alhamdulillah..Sampai JB dlm kul 9mlm,beli bungkus je makanan.Tido.Maka, tak jadilah anak aku  org kedah. In sha Allah jadi org JB.Harap2 dia steady dlm perut aku dan kuar dgn sihatnya.Sekarang ni,keadaan aku still the same.OS still 2cm,cuma aku banyakkan bedrest skang ni sementara tunggu baby besar skit.Aku pun dah xtau nk sumbat apa lagi kt tekak aku supaya baby cepat2 lah membesar dgn jayanya.Sabtu ni, nk pegi jumpa gynae aku kt CA.Harap2 baby dapat bertahan.Pleaselah..





Tapikan, betullah org kata. Setiap dugaan tu ada hikmahnya. Sebenarnya,start from 17/11/2012 aku dah ajar budak berdua ni tido bilik sebelah. Alhamdulillah, berjalan lancar. Si bam bangun kejap,raba2 kakak dia dlm gelap, pestu tido balik.Aku plak yg xleh tido,kejap2 pegi bilik sebelah tgk budak berdua ni.Rindu sungguh.

Bila balik kedah, then tiba2 aku kena masuk wad, Speckybee ambik alih tugas aku.Si bam Najlaa taknak kt sesapa pun.Asyiklah kt bawah ketiak Speckybee je.Mlm pon sondol2 ketiak Speckybee cari nenen.Kakaka! Tapi,alhamdulillah, dia mcm dah berdikari skit aku tgk. Bila aku kuar wad,mula2 tu dia merajuk gila2 dgn aku.Langsung xmau cakap dgn aku.keke!

Speckybee, kesian jugak aku kt dia.Dh macam duda anak dua,kulu kilir dgn anak. Baju yg patut aku pakai masa hari kenduri tu pun tak berusik.Dia langsung tak ambik gambar time kenduri.Sedih aku xde katanya. Aku pun paham lah perasaan tu mcmana.Sebab aku pun penah jadi ibu tinggal dulu, berbulan2 lagi. Dia komplen,susah si bam ni asyik nk menempek kt dia je.Tak dpt nk buat keja sgt. At least,skang ni dia fahamlah bila aku ckp,aku penat kt umah dgn budak2,nk buat keje umah lagi.Mcm tulah aku tetiap hari.

Bila salah sorang xde di sisi,mcm burung yg patah sayap.Masa tu kita akan teringat2kan spouse kita. Moga perasaan mcm tu menyemarakkan lagi kasih sayang kami berdua. Itulah hikmahnya. Bulan 12 ni, kalau umur masing2 panjang, usia perkahwinan kami akan masuk 6 tahun.Kira dah masuk fasa kedua alam perkahwinan. Buat masa ni, kami berdua maintain lagi jiwa remaja.Kehkeh.I lebiu,u lebmi.

Lagu fav Speckybee...

Aku tahu tuhan akan jagakan dia dan anak2 kami kalau apa2 jadi kt aku nanti..

12 comments:

babybugmum said...

aku tgk special force tu!!wahh adik ipar ko ke..yg mana stu??hehe..alhamdullilah ko takde pape kan. aku doakan ko ngan baby selamat la hendaknya.amin :).

p/s: aku lama lagi nak lepas fasa pertama ni..

Unknown said...

syukur semua dah ok..
lepas nih kena banyak berehat.. tok sah lah buat keje berat2 lagi k~

aNiS tHe BumbleBee said...

saza~keke!nk bgtau ko yg mana satu pun payah gak,sbb masing2 muka bercoreng.haha!aminn...harap2 baby ni okeylah..

p/s:ala..rilexla..enjoy hanimun dulu..hihihi!

aNiS tHe BumbleBee said...

nafira~maceh..xtaulah nk ckp ok ke tidak lagi.sbb belum pegi check up lagi.tunggu sabtu ni lah cmne..hihi.

cintahati said...

alhamdulillah semuanya selamat...mula dgr hg msk spital..aku serius sgtlah riso..takut perkara yg terjadi kat aku terjadi kat hg...Allah maha mengetahu segalanya yg terjadi,moga hg n BB sentiasa dilindungi...mula ingt nk tepon hg,tp bila fikirkan kesedihan aku,aku batalkan niat,kan apa nnt aku nangis...k take care erk...

aNiS tHe BumbleBee said...

z~aku pun takut sgt2 gak.tapi saja buat cool sbb takut ramai yg risau.apa2pun aku serah ja lah kt Allah..apa2 jadi pun aku terima...sobbs!

Chik Att said...

Alhamdulillah .... tak jadi anak Kedah lah yeee ..

apa pun yang penting ... ibu sihat , baby pun sihat.

Nur said...

Anis, pikirkan yang baik-baik saje. Kak Yati masa Amirul dulu 7 bulan dah tahu breech, sampai ke sudah tak turun-turun. Terus pilih tarikh je nak operate bila.
Semoga Anis dah baby selamat, amin.

Siti Noor Aminah said...

issshhh,, tak jadi jugak baby kedah

aNiS tHe BumbleBee said...

CA~amin....mudah2an... hihihi!

aNiS tHe BumbleBee said...

kak yati~insyallah..tgh think positif je ni..hihihi..thanks ye kak yati :D

aNiS tHe BumbleBee said...

GC~kekekke!tulaaa..xjadi baby kedah plak.janji malaysia sudah laa..hahaha!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...