Sunday, December 27, 2009

AdaM's Peak telah berjaya kami tawan!!!

Belum pun sempat hilang penat balik dari Malaysia...kami diajak menyertai XPDC mendaki Adam's Peak....Gila ah! baju dlm luggage pun belum habis kemas lagi...dah nk pegi panjat gunung pulak dah...

24/12/2009 6p.m kami bergerak dari Galle menuju ke Colombo dan seterusnya ke Kandy.Kami bermalam di Kandy.

25/12/2009 bermula ekspidisi kami ke Sri Pada,Sri Lanka....


sepanjang perjalanan ke Sri Pada



Keadaan berkabus yang menyamankan...



Ladang teh...aku rasa mcm sihat betul kt sini...Udara sgt segar...bau-bauan yg dihasilkan dari daun teh....speachless..!



bermula perjalanan ke Sri Pada..jalan2nya sgt curam membuatkan aku xdpt pejam mata...gila takut!



Hujan menambahkan thriller perjalanan kami...



Hatton....dah dekat dgn Sri Pada dah...yeaah!


Berhenti sebentar utk mengalas perut...view kt sini sgt cantik...


Subhanallah... Ini adalah permandangan dari jauh The Devon's Waterfalls





Ahli2 XPDC yg bercita cita nk menawan Adam's Peak..Me,Speckybee, Honeybee, Mr Zafrin,Mr Bao,Akram & Wan Khairul..


The Tea Castle in Talawakelle...


Hatton Town..singgah sini kejap...beli coat & makan malam..


Perjalanan ke Sri Pada...dh start nmpak Adam's Peak...yg lampu warna oren tu lah puncaknya....
Aku akan cerita serba sedikit pasal adam's peak ni...Dikatakan adam's peak ni adalah bekas tapak kaki Nabi Adam ketika baginda mendarat ke bumi setelah dihalau keluar oleh Allah dari syurga.Sebelah tapak kakinya dijumpai di Sri Lanka,dan sebelah lagi di India..Berada di ketinggian 7362 kaki di Sri Pada,tempat ini dianggap suci bagi penganut2 agama Buddha,Hindu,Islam dan Kristian.


Lebih kurang 8.45 malam..Berada di kaki Adam's Peak


berehat di salah satu perhentian..

Ni adalah satu penyeksaan! Nk mendaki adam's peak tu..bukan calang2 org yg boleh menawan puncaknya.Kaki aku,dah meraung2 dah suruh berhenti..Lutut,betis,tumit tapak kaki suma dah sakit2.Sepanjang perjalanan aku tgk ramai yg menangis...yg merangkak..yg pengsan..walaupun disediakan tangga utk mendaki....keadaan yg sgt curam sangat mencabar kekuatan fizikal & mental ktorg. Tambah2 pula Speckybee yg mendukung Uyin The Honeybee....Jelas terserlah kegagahan suamiku itu..Lepas ni,mungkin badan keding beliau akan bertukar ketul2 seperti hulk hogan..hua hua hua!

Masa nk mendaki tu,ada sorang nenek tua kt belakang ktorg..Giler ah nenek tu.Kitorg cepat2 daki naik...tengok2 kt belakang ada dia...Kitorg daki lagi...laju laju...walaupun xlarat...tgh berehat kejap...lor...nenek tu ade kt blakang kitorg...ini membuatkan aku terpikir...adekah nenek ini nenek betul...atau nenek kebayan????erkkkk!

Pada pukul 4.38 pagi waktu Sri Lanka,Aku,Speckybee,Honeybee dan Mr.Bao adalah yg pertama smpai ke puncak di kalangan team xpdc kami...Yeaahhh!!!

Malangnya...kami xdpt ambil gambar ketika berada di puncak dan tapak kaki Nabi Adam itu...mmg diharamkan dan polis2 pun berkeliaran di situ...nk masuk ke temple tu,mesti buka kasut dan snow cap yg kami pakai..Gila ahh!! dah ler bapak sejuk kt situ...
Keadaan di puncak sgt2 indah...pada mulanya aku dan Speckybee merancang utk menunggu hingga matahari terbit...tp oleh kerana xdpt mengambil gambar ketika berada di puncak,jadi kami membuat keputusan utk bergerak turun.


aku dah mcm bini org eskimo dah...nk menangis xmampu..nk ketawa laaaagiii laa xmampu dah!

rupanya saat utk turun lebih mencabar...Dgn jalan yg curam,kaki aku dah xde daya nk melangkah dah.Aku dah start jalan seret2 kaki smpai kasut dah xde tapak!


saat saat matahari mula terbit...5 a.m...tidak jauh dari puncak..




antara gambar2 ketika matahari mulai menyinar....subhanallah...


perjalanan menuruni adam's peak...tangga kt bawah ni dah cukup baik dah..yg tangga curam2 kat atas tadi..aku xberani nk ambik gambar kt situ..sekali camera dgn aku2 terjun gaung karang!


Phew...aku dah xde rasa sejuk lagi dah.Dh mcm zombie masa nk turun ni..separa sedar.Aku rasa badan aku dari paras pinggang ke bawah mmg dah putus...

Byk yg aku dpt melalui xpdc ini..aku tgk kekuatan diri masing2 berlandaskan fikiran dan matlamat masing2. Golongan tua yg mendaki ni..matlamat diorg lebih kepada worship.Fikiran ke arah ketuhanan membuatkan mereka kuat mendaki hingga ke puncak. Yg golongan muda..aku tgk ada yg menangis2..yg dah xnak teruskan perjalanan..mungkin tahap keimanan mereka tidak sekuat yg tua.

Bagi aku...xpdc ini menguji kekuatan mental aku.Sebab bila mental kuat,kekuatan fizikal akan turut serta.Aku cuba mencabar diri sendiri,utk aku fokus terhadap sesuatu matlamat aku dlm hidup.Dan yg paling pasti,aku xkan berjaya kalau Speckybee dan Honeybee tidak berada di sisi...Disitulah indahnya sebuah perhubungan..Org kata,kalau nk kenal pasangan kita,time2 mcm tu lah selalunya teruji.xcaya try tgk rancangan reality tv The Amazing Race.Ade yg bergaduh2,mencaci maki sesama sendiri.Alhamdulillah...aku dianugerahkan tuhan seorang suami yg baik dan penyabar...Kami saling memberi semangat antara 1 sama lain...sehinggalah berjaya mendaki dan mengakhiri 'penyiksaan' tersebut..Insyallah..semoga sifat2 positif itu tertanam pada puteri kami...

Balik dari adam's peak tu...sepanjang perjalanan..aku rasa mcm kaki aku dah patah...smpai je Kandy...aku sempat lagi mandikan anak...pastu mandikan diri aku sendiri yg rasa mcm mayat hidup je ni..pastu aku terus padam...1 hari xmakan apa2.Petangnya..Speckybee tgk kaki aku..urut2 dengan minyak panas...dia ingat aku dah lumpuh dah..tihhihi! Pastu dia bg aku mkn ayam kfc..tu je yg aku ingat..pastu aku 'pengsan' balik..smpai la ke pagi esoknya...baru lah rasa kaki aku tumbuh sedikit demi sedikit.hehe!

Sehingga entry ini ditulis..aku masih lagi berada di Kandy..mungkin petang nanti akan bertolak pulang ke Galle..Speckybee kata kejap lagi nk shopping kt Kandy..terus kaki aku tumbuh cepat2..dan aku rasa sihat balik..hukekee! aku kan pompuan...normal la kan...heeee!

12 comments:

Anonymous said...

congratz!!! bravo bravo!!!
cayalah advnterous gtew!!!
idaklerrr mama & AD nk poie adam's peak hahahahhaha~
ckup r panjat sigiriya rituh hahahaha!~ rse ketar2 kaki... akmal kate kalu da naik adam's peak tetakat sigiriya lagi r senang muahahahah ;)

lillies said...

salam..
masya Allah.....cantiknya pemandangan kat situ.....
kalau aku ada duit, nanti aku pun nak gi situ gakla...tapi hang dengan pak ad kena jadik tourist guide aku tau...hehehe..
peluk cium untuk uyin..
selamat shopping...!!

aNiS tHe BumbleBee said...

lieza~hehe..tenkiu..tenkiu...xpe..xpe..aa..sigiriya xteruk sgt kut ye?so,dlm ranking skang, adam's peak no 1,nuwara eliya no 2 lah yg paling teruk nk mendaki..hehe..lusa ktorg nak tawan sigiriya pulak ni..hadeh..kakiku...

aNiS tHe BumbleBee said...

lily~mmg sgt cantik..time2 tu mmg rasa diri ni kecik sgt..tgk kebesaran Allah kan..huiii...aku sumpah xmo p dah...kalo antar kt bawah tu boleh le kut.xpe..ang naik ye..aku bg semangat..aku tggu kt bawah jee..tihihi...

Qistina said...

tahniah2 ..berjaya dah uyin daki adams peak...cayalah uyin!!!

aNiS tHe BumbleBee said...

tenkiu..tenkiu..ceh,uyin tido aje sepanjang perjalanan..nak patah pinggang abah dia dokong dia sambil mendaki..

dude said...

maintain ah uyin panjat gunung!

aNiS tHe BumbleBee said...

dude~ ni lah dikatakan lembu punya susu,sapi dpt nama..org lain yg pikul uyin cam nk pengsan..uyin jgak yg dpt nama daki adam's peak.cih sungguh.

vogue said...

woh.....congratz anis....berjaya jugak menuju puncak! ngee....k.yani pon seperti lieza, cukuplar sekadar melihat kejayaan rakan2 seperjuangan...ngehee....

nasib naik kat hatton....kalu naik dr ratnapura cam geng2 tv3 ritu, konpem x turun dah anis...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

adoiiii..

kakakakaka..
gelak tak hingat aku ending n3 ko ni..


pape pun kalaulah dapat peluang aku pun nak ke sana.

nak tanya; besar mana tapak Nabi Adam tu ek?

aNiS tHe BumbleBee said...

azrina~hehee..tau xpe.besar beb tapak kaki tu.besar meja stadi aku ni ade gak kut.dorang tutup2 dengan kain.tapi mmg azab weh nk smpai atas tu.nk turun lagi dabel hazab.ni pertama dan terakhir laa aku jejak kt situ.insyallah takkan naik lagi dah.hehehe!

aNiS tHe BumbleBee said...

kak yani~aik,ade eh jalan lain?mana de kut kak..satu je jalan naik dan turun.hatton tu bandar dia je.jauh lagi masuk ke dalam kalo nk pegi memanjat Sri Pada tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...