Thursday, July 26, 2018

Nak jadi perempuan sangat kan?

Gais, since FB aku, Emak NH tu meletup2 sampai pihak FB mintak ID aku utk pengesahan, so aku kembali ke alam blog semula. Kahkahkah. Padan muka. Yg mana write up aku dpt selamatkan, aku upload ja lah dlm blog. Selamat skit rasa. So, berbalik kepada tajuk dia atas, NAK JADI PEREMPUAN SANGAT KAN???

Kadang-kadang aku nak tergelak tengok jantan yg teringin sgt nk jadi pompuan ni. Kalaula dia tau realiti jadi perempuan ni mcmana. 

1.Dari kecik kena latu buat keja rumah. Esok2 sapa nk menikah dgn hang cek oi kalau pemalaih.

2. Hang p sekolah kena mengaji pandai2. Mak mertua zaman lani pilih pompuan yg mengaji tinggi, kalau buleh yg ada keja.Senang,xdak la kikih duit anak dia besok2.(🖕)

3.Hg pompuan kena keja,kena ada backup, besok2 kalo laki hg buat hal tinggai hang, tak la terkontang kanting.

4.Lps menikah, hg dh jadi hak suami dan korga dia. Kalo dapat yg ada kepala otak, merasa la balik jumpa mak ayah kita. Kalau dpt jenih pikiaq tembolok sndiri, anggap jala hg tu dh jadi yatim piatu.Mak ayah hg, nk tumpai tui satu hun pun jgn harap la. Duit ringgit, tenaga,masa, tala kt family depa dulu.

5.Hg start pening2,mengandung. Tak larat. Tp org keliling kata hg penyegan, saja buat2 sakit. Mak dulu xdak pun pening2,alah pun. P bendang,p motong elok ja.Kata mak mertua kesayangan hg. Hg pun bangunla buat2 kuat, p buat keja umah jugak. Dok rasa betuila diri ni mengada2.Bodo.

6.Hg start sakit nk bersalin. Sakit kedua paling sakit slps sakit sakaratulmaut. Hg akan rasa malaikul maut keliling hg. Sejukk.. Hg akan rasa semua urat2 hang kena rentap,tulang2 hang dipatah2, ya, sama mcm ustaz crita nanti kt alam kubur kan? Org lelaki xpernah rasa. Sapa yg buat jahat kt bini, hampa rasala esok2 ni.

7.Sakit bersalin tak hilang lagi, badan hg dh start kena bangun menyusu baby. Belum cerita lagi bengkak susu, anak kena kuning, pusat anak bernanah,bekas jahitan tertetas, nak kencing, nak p jamban semua seksa. Takat bersunat hampa tu, tu laa paling ngeri? Lalalalalaa!

8.Malam2 berjaga 4-5kali,menyusu anak tu biasaaa..tambah kalau anak demam, tak tidoq hg. Laki hg? Mengeroh bergegaq nk runtuh tiang rumah. Tu pun pagi2 dok buat muka monyok,muka moody serupa dia plak xcukup tidoq.Mampoih rah!

9.Hang mengadu badan hg sakit2,hg sakit kepala. Laki hg suh hg pi tidoq ja. Rehat.Pestu mampoih p hang la.Esok hg kena bangun,buat juga semua rutin harian hg.Dah,sapa lg nak buat?Tapi kalo laki hg demam sememeh,siap ada pakej picit kepala,picit badan,makan moi siap ataih katil lagi.Mcm dia baru lps beranak,tulang belakang semua patah.

10.Yg xdak pendapatan, scrol2 teringin la benda2 yg jual tu.Tp nk mintak kt laki, kita pun tau dia punya financial mcmana.Peram sat dlm hati. Tup2,bila dia ada duit, tudiaa...belanja mak dia, adik beradik, kawan2 dia sakan.Bini? Bini xpayah laa..dh jadi bini aku. Dia nk lari mana.Kena dok dgn aku jugak. Cukupla makan pakai dia aku bg dah.

11.Yg keja pulak, kita ni niat dlm hati ikhlas nk tlg laki. Kesian sbb dok merengkeh sorang2 cari duit, itu tak cukup,ini tak cukup.Tlg bayaq itu ini skit2, wah....duit dia ada lebih, p lepak mamak, lepak dgn kawan2 smpai tgh malam. Huha huhi seronok oi! Xpikiaq bini kt rumah nk rehat sat ka, nak mandi xdan ka, nak tgk buku anak, nk bg tidoq anak, nk siap utk p keja besok. Eh mampoih pi la...dia pompuan. Dia la kena buat smua tu! 

12.Last2 laki kita mati dari kita dulu. Tenanglah syg disana. Xdan ayaq mata kita nk kering, mai dah gerombolan keluarga2 belah sana. Hat xkenai pun ada. Mai tuntut faraid.Mai mintak duit nk buat kenuri arwah.Jgn dok buat heran, puak2 hat mengaji agama tinggi pun dok pulun gak bab2 buat kenuri arwah ni.Xdak duit, korek selagi buleh.Nk tunjuk kt org kg ka,xtaulah. wallahualam.Padahal ms kita susah,xdak plak nampak muka2 tu mai tolong.Tu hampa kena jaga2.Lani ada hibah,usahakan buat. Byk dh hak anak2 yatim kena rampas mcm tu saja.Xkira la hat tudung labuh,pakai serban ka,hat huha2, kalo bab nk mentekedarah duit, seropa ja.

13.Andaikata kita la yg mati dulu. Mati dlm keadaan depress, simpan mcm2 dalam hati.Goodbye anak2..kesayangan mak..Mak pi dulu..Untuk anak2 perempuan mak,kuatkan semangat. Untuk anak2 lelaki mak, mak dah asuh,mak doakan jadilah suami dan ayah yg baik,yg faham kesusahan perempuan.Bantula selagi boleh. 

So,kepada jantan2 yg kelapaq sgt nk jadi pompuan tu. Ni br ada 13 points "how-to-be-a-girl-for-dummies",aku bagi.Sebenaqnya ada empatratuih juta point. Tp hampa hadam hat 13 ni ja dulu.Nak jadi pompuan bukan takat cucuk sana cucuk sini,mekap 40jam, kocak2 tetek palsu hampa tu tunjuk kt org.Buat tangpenama? Tetek tu Allah bagi untuk menyusukan anak.Tolong bersyukur hampa tu dari golongan chromosom XY, golongan yg semua manusia atas muka bumi ni dh sedia maklum, kluaq2 dari perut mak,org pakat rai, nindiaa laa pewaris korga kami!.Yang kalau dok dpn tv xbuat apa,xkena marah.Biaq laa dia penat tuu..Malah dlm buku teks anak2 pon,kalo gambarajah korga,kena karang ayat, mak tgh dok masak, pak dok baca paper.(lani pak dok main talipon). Benda tu normal. So,tolong bersyukur, dan jadilah lelaki yang baik, yang melindungi perempuan. Yg sayang perempuan, dan yang menghargai setiap pengorbanan perempuan.Bukan yg dok ambik kesempatan atas pompuan, yg dok hambakan perempuan,atas alasan, aik, mak kami xajaq pun buat keja umah.Bukan keja pompuan ka tu?Org2 mcm,tolong jangan bg menikah lg.Mak2 yang ada anak jantan penyegan, tolong latu anak hampa buat keja umah mcmana anak pompuan kena latu.

Ok, tu saja aku nk berletiaq panjang untuk karangan bulan ni. Bg sapa2 yg baru kenai,add aku, Hai, selamat berkenalan. Aku memang suka tulih panjang2 pasai aku dulu tulih blog. Lani aku malaih bukak blog, xtau pasaipa. So aku tulihla dlm ni. Tp biasala,org pompuan kalau pegang talipon, depa kata kita penyegan,main talipon saja.Aku dah 36tahun hidup sbg perempuan, 11tahun hidup sbg mak org. So,mampoih pi lah. Aku dh mangli dgn mcm2 org dok kata,buli pompuan ni. 

Aku ada 4 anak perempuan. Tak dak anak lelaki, alhamdulillah. Aku habaq kat semua anak2 aku. Live your life with the greatest passion. Aku nak anak2 aku jadi perempuan yang gembira. Dan kalau hampa jumpa cinta sejati, dan buatkan hati hampa gembira, nikahlah. Kalau dak, you dont have to. Kita hidup dalam dunia ni bukan untuk lelaki pun. Kita hidup atas dunia ni untuk pencipta kita. Jangan rasa bersalah kalau xdak jodoh lagi. Dok paksa diri buat apa, last2 jadi macam sampah saja. Ingat, mak mengandungkan,bersalinkan,besarkan anak2 mak sbb nak anak2 mak happy. Tu harga dia. Kalau hampa sedih, org buat hampa mcm sampah, pecah hati mak ni.So,girls, be proud of yourself. Yg jantan nk jadi pompuan tu, kami tau la kami ni best. Tp dh Allah bg hampa jadi jantan, nk buat mcmana. Cuma jadi jantan yg bijakla skit. Bukankah Allah jadikan kita berpasang-pasangan? Ada sebab tau dak.Dok dlm jamban saja2 tu, pkiaq balik. Cuma pastikan jamban yg hg masuk tu jamban lelaki kalau hg xmau kena rimbok. Hg igt pompuan zaman lani lecey ka?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...