Wednesday, November 2, 2016

Resepi Nasi Beriani Pakistan yang boleh buat kau mengigau 7hari 7malam (Electric Pressure Cooker Butterfly)



Haaa giteww.. over kan tajuk. Kau kalau masuk blog aku, jgn expect skema2 sgt. Payah aku nk pulih dari penyakit sewel aku ni ha. Ok, harini aku nk ajar kau orang masak nasi beriani pakistan. Aku bukan penggemar Nasi Beriani. Tapi lepas2 aku duduk Sri Lanka, mkn nasi beriani pakistan kt BigBite Colombo tu, aku mmg xpandang dah nasi2 beriani yg lain. Sedap nak arwahhhh!

Ok, kali ni aku nak ajar masak pakai Pressure Cooker Elektrik. No, No! Haruslah bukan Noxxa. Pasal aku kan kedekut. Kahkah! So, entry ni sekali jalan la aku nk review pasal periuk ni, dgn bg resipi ni haa..Periuk ni, aku beli dh berzaman. Cuma besala, nk update blog dikala ini, aku ni umpama sloth. kohkoh!

Ok, sebelum aku beli apa2 brg, bangsa aku ni akan buat kajian sedetail yang aku mampu lah. Pasal yg nak keluar tu duit aku sendiri. Kalau duit laki aku, haruslah aku titik dia sampai ke titisan terakhir kann.... Hahahahahaha! So, setelah perbandingan dibuat, berhari2 aku kaji, dan tunggu waktu yg the best offer nk beli, maka, aku memilih electric pressure cooker brand Butterfly! Rite, dlm list aku, aku pendekkan jd 3 pilihan yg terbaik, Noxxa, Butterfly dan Philips. Noxxa, 8liter, so no wonder la hrga dia dentum sket. So, nexttt.... Butterfly dgn Philips, sama 6liter. Aku pilih Butterfly sbb aku tau brand ni lasak skit, sbb dia ada kluarkan industrial oven dan segala mak neka lg. Plus, ha ni plg penting, harga dia sangatttttt menggoda. Kau xpercaya, kau pegi tgk kt lazada. Tak sampai RM300 derrr...
Ni ha periuknya. Tak la lawa sgt. Tp berbaloi2 oiii! Peduli apa aku kan, Noxxa pun boleh tahan buruk jugak rupa dia aku tgk. Kihkih!

Ok, kita teruskan dgn cara2 memasak. Ni resepi yg paling simple dan paling pemalas lah. Xyah pakai bahan byk2. Sesuai untuk kecemasan, tetiba mertua kau call nk dtg ke, hapa ke kan. Mula2 kau rebus daging tu dlm periuk ni. Aku pakai daging kambing, sebab bapak dgn budak2 dlm rumah ni mmg spesis rimau benggala, suka sgt mkn kambing. Kalau kau nk gantikan dengan daging lembu pun boleh. Tp kalau kau pakai ayam, kau xpayah rebus mcm ni. Kang hancur ayam kau. 

Kau potong2 block camni je daging tu. Letak air skit. Secawan ke, ikut daging kau byk mana.


Lepas tu kau set, 3minit. Kau picit kat optional pressure holding time tu. Tutup, halakan topi tempat keluar wap tu ke muka kau.

Sementara daging tu masak, kau basuh beras, toskan. Lepas tu kau ready dengan rempah pulak.


Aku pakai rempah ni. Recommended. Mmg dari aku duduk Sri Lanka lagi mmg aku pakai rempah ni. Tapi, ini rempah pilihan kedua. Kalau kt sana, ada lagi 1 brand rempah yg super sedap. Tp aku lupa nama. Kt Malaysia, rempah ni kau boleh beli kt Mydin. Kt kedai2 rempah india aku xpasti ada ke tak. Tp aku pasti kt Tesco dengan Giant mmg xde rempah ni. Kau try lah. Memang terbaik.


Rempah ni, kau bancuh air camni je. Simple gila kan. Daun Bay tu pun smua dah siap ada dah.

Kau sediakan bahan2 untuk tumis. Daun Bay tu, saja je sbg tambahan. Biasanya aku ready daun ni, kalau2 rempah yg aku nak tu out of stock. So aku buat rempah sendiri.


Bawang besar, bawang kecik, garlic, dengan tomato. Ni pun utk tumis gak.
Sebaik saja periuk kau bunyi, titttt! titt!!!! Tu maknanya masa 3minit sudah berlalu. Kau pusingkan topi dia ke arah lawan, biar dia keluar habis wap, baru boleh bukak penutup tu. Kau keluarkan smua daging dgn air rebusan tu, letak dlm 1 mangkuk. Then, kau dah boleh start tumis rempah nasi.

Masukkan bahan2 tumis tadi, kau tumis tu agak2 layu, lepas tu kau masukkan rempah yg telah dibancuh tadi. Kacau2 skit.

Ha, ni  time dh tumis bawang2 tomato segala tu, then masukkan rempah, kacau2 skit. Part ni, kalau kau pakai daging ayam, baru kau masukkan ayam kau, okey?

Lepas tu, masukkan beras yang dah siap dibasuh tadi.
Gaulkan semua, biar perasa tu meresap2 ke dalam beras kau.
Akhir sekali, kau masukkan balik air rebusan daging tadi. Daging tu, kalau kau tgk agak besar, kau potong lah skit ikut kehendak kau. Tp org2 dalam rumah ni, mmg stok2 gergasi. Daging td tu aku tak potong dah. Smua aku campakkan terus dlm periuk tu.
 Air, kau agak2. Aku duduk Malaysia ni, aku pakai beras biasa je. Kdg2 je kalo aku rajin pegi beli beras basmathi. Tp percayalah, kalau kau masak pakai rempah ni, xkisah pun beras apa kau pakai, insyallah sedap lahhhh nasik kau. Lepas tu, kau perasakan skit dengan garam. Jgn byk, sebab kt rempah tu pun dh ada dh garam dia. Cuma ejas2 jelah skit, bg bertambah ummpphhh!
Next, kau setkan optional pressure holidng time, 5minit sudah. Insyallah, lepas tu kau dh boleh makan dengan gembiranyaaaa!


Ni rupa nasi tersebut. Makan mcmni xyah berlauk bagai pun aku blh pi sampai 2pinggan. Hahahaha!

Ok, lauk sampingan untuk nasi beriani ni, biasanya benda wajib yg aku akan buat, air asam tu haa...
Lain, kau boleh suka suki tambah sndiri ikut tekak kau. Macam kali ni, aku buat coleslaw dengan bendi rebus je.
 Gamak aku rajin skit, aku buat ayam goreng tandori ke, telur rebus masak kurma ke, papadom ke, sesuka tekak aku je lah.

Aku rasa, smua periuk boleh je masak apa yg noxxa masak. Zaman2 Najib ni, kau tau2 lah kann belanjanya mcmana. Periuk aku ni, aku boleh je masak nasi goreng-terus-campak-beras, bihun goreng-terus-campak-bihun-keras, dan lain2, seperti kau tgk kt button preset tu. Konsep dia sama je punn.. Sebelum ni aku kt SL, masak nasik ni, pakai periuk nasik biasa je pun jadikkk.. No hal la... 


Ok, done. Senang sgt kan??? Kau org try lah. Mesti laki kau sayang lebih kt kau. Hak!hak! hak!

So, selamat mencuba diucapkan.

2 comments:

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

lebiu ko lah Anis😍 πŸ˜‚πŸ˜‚
aku mmg tgh nak sign kutu Noxxa terus xjadik..


Anonymous said...

Tempek lah sikit muka tengah memasak tu. Ekekeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...